Az egyszerre vonzó és taszító, olykor bizarr és humoros, az ember gondolatait néha lekötő, néha felzaklató horror műfajára épül a debreceni Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ Halálos természet című, szombaton nyíló tárlata.
Az egyszerre vonzó és taszító jelenség a klasszikus koroktól kezdve végigkíséri a művészetet. A humanizmus és a naturalizmus efféle különleges kapcsolatát napjainkban a horror műfaja jeleníti meg - hangoztatta Kukla Krisztián, a Modem igazgatója a tárlat pénteki sajtóbejárásán. Mint mondta, a műfajt sokan a férfiakhoz kötik, de a Halálos természet komoly női vonalat is képvisel, elsősorban festményeket és video-installációkat felvonultatva. A 14 képzőművész 60 alkotása között a festmények és videók mellett a plasztikus vonal is hangsúlyos: egy bevásárlókocsit toló dinoszaurusz mellett például az apokalipszis lovasait ábrázoló műben felbukkan egy Ku-Klux-Klán-tag, egy terminátor, egy transformer és a Csillagok háborújából ismert Darth Vader is. Hornyik Sándor kurátor a klasszikus és modern mitológiákat megjelenítő festményekről megjegyezte: maga a kommunista-szocialista korszak, annak építészete és emberképe is csak egy mitológia, így ezek ábrázolása jól megfér a természetfeletti lényekkel. Karácsonyi László mitológiája a keresztény bestiáriumoktól a kortárs képregényekig ível, néha politikai áthallásoktól sem mentesen. A művészettörténész beszélt arról is, hogy a művek egy része saját félelmeinkre, elnyomott szorongásainkra mutat rá, mások a jelen kor társadalmi problémáira reagálnak. Az egyik festményen látható borongós pusztán a bús magyar sorsot például egy - szintén a Csillagok háborújából ismert - birodalmi lépegető jeleníti meg. A szombaton nyíló tematikus kiállításon több esetben szembeötlők az alkotókra ható történetek. Fülöp Gábor az X-akták alapján hozza létre UFO-gyermekeit, Czene Márta Roman Polanski Iszonyat című filmjére támaszkodva konstruálta meg a saját testéről és szelleméről alkotott képét. Szabó Éva és Magyarósi Eszter rajzaik és akvarelljeik felhasználásával alkotott személyes hangvételű animációs filmet, Verebes Ágnes és Moizer Zsuzsa kiállított festményei a rémregények és kísértetfilmek gótikus hatását idézik. A tárlaton megjelenik az emberi test roncsolásának plasztikus ábrázolása, a "darabolós horrorfilmek" naturalizmusa, a humanoid állatok abszurditása és horrorisztikuma is. A bizonyos részekben csak 16 éven felüliek által látogatható Halálos természetet február 16-ig filmvetítések és rendhagyó tárlatvezetések kísérik. (MTI)