Kortárs balett Kolozsváron
Igor Sztravinszkij Tavaszi Áldozat és Claude Bolling Umbrella című darabjának ősbemutatóját láthatta nemrég a közönség a Kolozsvári Magyar Operában. Jakab Melindának, a produkciók rendező-koreográfusának egyik célja az volt, hogy a fiatalokkal is megszerettesse a tánc művészetét.
Kortárs balett Kolozsváron
A kortárs balett nem túlságosan ismert a Kincses Város színpadán. Bár újabban egyre nyitottabb rá az operaház, évekbe telt elfogadtatni e műfajt. Ugyanakkor a közönség számára olykor sokkal közelebbi világot jelenthet, mint a klasszikus párja – fogalmazott Jakab Melinda rendező-koreográfus a bemutatók kapcsán.
A Tavaszi áldozat egy ősi szláv mítoszt feldolgozó történet, melyben pogány szokásként fölajánlanak egy szüzet a tavasz istenének. A termékenységi rítusban a lánynak halálra kell táncolnia magát a medvebőrbe bújt vének előtt, hogy fölébressze a földet. A tánc során a lány kimerülten esik össze, megdermed, hogy aztán újra életre keljen és tovább járja áldozati táncát. A darabban nem jön el a tavasz, a halál felé vezető rítus szüntelen tart. Sztravinszkij művének ősbemutatója nagy vihart kavart az akkori zenekedvelő közönség körében, és átalakította a szakma ritmusszerkezetekről alkotott képét.
Jakab Melinda öt évvel ezelőtt hallgatta meg a Tavaszi áldozatot, akkor fogalmazódott meg benne, hogy dolgozni fog az előadáson. „Amikor az áldozati tánc elindult, már tudtam, hogy ezért a kis részért végig fogom bogarászni az egész művet és meg fogom csinálni a kolozsvári színpadon”. Jankó Zsoltból olyasfajta érzést váltott ki a darab, mintha egy sárdarab kúszna az ablaküvegen. „Ez a kép valamikor tíz évvel ezelőtt ugrott be, amikor hallgattam ezt a művet, talán azért, mert a darabban nagyon erőteljes elemi erők vannak”.
A mű rövidsége miatt mindketten úgy gondolták, még egy előadást kell társítaniuk hozzá. A zeneileg nagyon erős Tavaszi áldozat mellé nem volt egyszerű másik művet találni. Eredetileg azt tervezték, felkérnek egy zeneszerzőt, hogy írjon a Tavaszi áldozat mellé egy művet, de ez nem sikerült. Aztán elmentek egy koncertre, ahol Bollingot játszották, és így fogalmazódott meg bennük, hogy legyen a társdarab az Umbrella. A másik szempont, ami Jakabot vezérelte, hogy eddig még egyetlen koreográfus sem dolgozott a Kolozsvári Magyar Operában a jazz-zel. Kemény egy hónapot próbáltak, ami tulajdonképpen kevés idő két ilyen mű színre viteléhez.
Claude Bolling fülbemászó, játékos jazzdallamai felkészítik a nézőt a Tavaszi áldozat drámai, feszült hangulatára. A balettkar hamar ráhangolódott zenéjére, de a színjátékra való összpontosítás már nehezebb volt. „Azért kerül a két táncelőadás egyazon este bemutatásra, mert úgy gondolom, érdemes megismerni az alkotók és a tánckar sokszínűségét. Az Umbrellával közeledni szeretnénk a fiatalok felé is, és megszerettetni velük a táncot. A balettosoknak igazi kihívás volt jazzre táncolni, hiszen ez egy teljesen más zenei stílus” – mondta Jakab Melinda.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e hasonló előadásokat, van-e jövője a kortárs balettnak a kolozsvári színpadon, a karmester elmondta: mindez a társulat vezetőitől, a művészektől és a közönségtől függ. A Csodálatos mandarint is előadták, és nagyon nagy sikere volt. A koreográfus-rendezővel együtt reméli, hogy lesz még folytatása a modern tánc bemutatásának.
Az Umbrellát Barabás Júlia, Bogoi Viorica, Boneu Mihai, Câmpean Rareş, Hosu Sergiu, Ianc Florin, Jakab Melinda, Moga Daniel, Oprean Simina, Râpă Alin, Rusu P. Gabriela, Toda Marius,Tőkés Ioana és a Jazzy Birds együttes igényes előadásában láthattuk.
A Tavaszi áldozatot Bogoi Viorica, Boneu Mihai, Kálmán Róbert, Pop Rusu Gabriela, Ştefan Ştefănescu Vasile táncosok, a Kolozsvári Magyar Opera zenekara és az egyéves Kolozsvári Kamarazenei Műhely Egyesület színvonalas közreműködésével vitték színre. A díszlet Venczel Attila, a jelmezek pedig Zsigmod Adél munkáját dicsérik.
Varga Melinda