SEBEK, SZIKÉK – Sós Dóra versei
az áldozat, az istenek,
mind ismerik az értelmetlen halált.
Szipülosz lován üres marad a nyereg.
SEBEK, SZIKÉK
SÓS DÓRA VERSEI
délutáni panel
szikék a kék fölött –
cikázó ezüst élek.
repülőhalak emelkedése
a tömbházak fölött.
unalmas vasárnap délutánok.
elnyúlok a barna szövetkanapén.
nézem a redőny tigriscsíkjait.
szívom a cigaretta füstjét.
anyám a konyhában matat:
zacc a szemetesbe,
a székek tologatása,
a seprűfej ütődése az asztal lábain,
a harangszó átrág a nyárfaleveleken:
az „öt óra, híreket mondunk”.
ötven, ötszáz, ötezer focimeccs,
húsz év focimeccsei: apád képernyőfeje,
segge nyoma a nappali fotelén.
a rúgások, a sípszók, a ziccerek,
a bírók, a gólok, amik nem látnak
asszonyt.
asszonyt a meztelenségben.
sminkelt asszonyt.
asszonyt mosogatás közben.
a munkaidők asszonyát.
az orvosnál várakozó asszonyt,
a rendelőben vetkőzőt, a fogásznál tátogó,
a nőgyógyásznál vérző, a boltban fizető asszonyt.
a nő három szatyrát, a beesteledett asszonyt.
siklóernyők köröznek a hegy oldalán –
siklanak a lejtőszéllel,
és farkukon cibálják az unalmas délutánt.
a fiókban pornómagazin. szőrösek a képek.
azok a kilencvenes évek, azok a kilencvenes évek,
a suli mögötti kosárkártyák,
az Ádámka verése.
Ádámkát mindig verték.
Ádámka repült hajtómű nélkül,
merev szárnnyal, zölden,
könyörögve.
ahogy a kardhal kinézte, és Ádámka úszott, Ádámka repült az égen –
véres volt az uszonya mire a felszínt elérte.
a vendégek topogása.
ahogy apám vedlik, anyám vedlik,
a röhögések. a „jaj, de jól érezzük magunk”,
az „igyál még egyet” vedelések.
soha nem indulnak.
értelmetlen kérdések helyette:
a „hogy megy a suli” meg a
„hogy vannak a tanarak”.
a nap leszáll.
Ádámka a földön.
utánfutóra kerülnek a csörlők,
oldaliránt vízbe esnek a halak.
befülledt a panel, anya izzadságszagú.
kiszellőztetjük a Gyuri bát, a kelkáposztát, a krémest,
kiszellőztetjük a vendégséget,
apa az erkély,
apa a tövig szívott cigi.
anya a fáradtság, ami utána szedi a csikket.
a barna szövetkanapé ringatja a kamaszt.
a szürke szikéket,
amik felhasítják a falat, ahogy a halak
tömegbe verődve a víz alatt
a kardhaltól félnek.
Niobé
Iszménosz a khitónhoz kap –
egy nyíl hegye mered ki a mellkasából.
a gyapjún átüt a vörös lé, tágul.
megtorpan a ló, a fékszár elfelejti a kezet,
lecsúszik a ló szügyén a tíroszi bársony.
Iszménosz, mi a te neved?
Szipülosz látja a bátyját;
a vér csak vér, az élet a vágta.
most fut, és fut hiába. a levegő üzen:
egy nyíl fúródik a nyakába. az áldozat, az istenek,
mind ismerik az értelmetlen halált.
Szipülosz lován üres marad a nyereg.
Tantalosz és Phaedimosz a porban –
birkóznak vadul, végtag végtagon,
nevetnek, és a nap elcsúszik az olajon,
lezuhan az égről – vagy a két fiú halott,
és a nyíl a napot vérezi. a seb átnevez.
Tantalosz és Phaedimosz döntetlen hever.
Alfenor áttépi magát a távon,
és amíg testvéreihez ér, megöregszik.
megőszül, eltorzul, megnyúlik az arca,
és egy vénembert üt át a kampós nyíl hegye,
a Sztüx folyik át két ráncos szemén.
Alfenor elborzad saját értelmetlenségén.
Damaszikton nézi, nézi a sebet:
ez valaha térd volt, az ő lába.
roncsolódott, széteső kalács, ami kérdez:
mi ez a vérengzés? ki vagy te, halál?
a torkába érkezik a válasz, a második nyíl.
Damasztikon nézi, nézi tovább a sebét.
Ilioneusz széttárja karjait: „Irgalom”!
a nyíl pontosan talál. A sötét elvágja
cérnahangjait. alig zuhant kékbe az alkony,
fut Niobéhoz egy bába, hogy mind a hét halott,
ott fekszenek a város határában a mezőn.
Ilioneusz Létó oltárához ért, mikor elterült.
Amphion, az apa, a kamrába bújt.
az irtózatot kapargatta a szíve körül –
fiai születéseire gondolt, a nevelés gondjaira,
az első lőtt vadakra a közös vadászaton.
és egy alak térdelt mellé a kamra kövén;
Amphion könnyein át látni vélte a legkisebb fiút.
A borzalom a kút, visszhangozza magát.
zokogva húzzák a húgok a sötét vizet,
hogy kimossák a sebekből az éjszakát.
kibontják a hajuk fonatait, holdsápadtak,
gyönge füzek árnyai ők, némák.
A borzalom sorolja a halál neveit.
Niobé tépi a haját, öklözi az eget –
„élvezzétek, élvezzétek istenek,
elvehettek hetet, és marad nekem hét,
széttörhettek, és mégis egész maradok.”
és hívta a vihart, az orkánt, a jeget,
Niobé, te szörny, anya a neved.
Artemisz felfedi magát:
középen áll, a hantokon. az íját
a legidősebb lányra emeli: „eredj a bátyád után”,
és így tovább, sorban. a hét fűz engedelmesen
meghajol. nők, mi a ti bűnötök?
Artemisz hét hajszálat hagy a hantokon.
Niobé meredten ül. pirkad.
sugarak vetülnek tompa testére.
mozdulatlan, mikor elérik a széllökések,
és addig támadják, míg oldalára dől.
a hajnalt izzadja a márvány,
Niobé könnyez. siratók jönnek nyugat felől.
A versekhez Sós Dóra képverseit társítottuk, melyek eredeti méretben a Galériában megtekinthetők.