Sokat írt, van miből válogatni
De értem, hogy a nagypapám (és még sok mindenki más) miért van oda érte: számára ugyanis a magyar irodalom megállt és egyben tragikusan véget is ért a Nyugattal. De Márai sokat írt, van miből válogatni. A fiatalabb korosztály például izgalmas elméleti problémákra talál benne kérdéseket és mintákat. – a pécsi doktori iskolában például kifejezetten élveztem, ahogy Mekis János vezényletével darabjaira szedtük a Helyrajz című Márai-írást, leírás, topográfia és emlékezés viszonyát vizsgálva, vagy amikor az Egy polgárban az önéletrajz mintázatait kutattuk.
Sokat írt, van miből válogatni
Balázs Eszter: 1976. Budapest. 1992-1995.
Illyés Gyula Gimnázium, Budaörs. 1996-2002 ELTE Bölcsészettudományi Kar, magyar-esztétika szak; műfordító és kulturálismenedzser-képző program.
2000-től rendszeresen publikál, kritikáit az Alföld, az Élet és Irodalom, a Kritika, a Jelenkor közli. Írásai az elektronikus sajtóban a terasz.hu és a litera.hu oldalain olvashatók
Onagy Zoltán: Április 11-én volna 110 éves Márai Sándor. Nagyon aktív olvasói időszakomban szinte nem találkoztam Máraival, az otthoni könyvtárból hiányzott, vagy rejtőzött. A nyolcvanas évek legvégén foghattam kézbe az első munkáját, egy impresszum és kiadói jelzés nélküli apró Füves könyvet, a polgári polgár erkölcskódexét. Megihletett. Te mikor találkoztál Máraival? Hogyan hatott?
Balázs Eszter: Érdekes, én is a nyolcvanas évek végén találkoztam először
Máraival... Persze nem az általános iskolában, hanem otthon, a nagyszüleimnél. Iskola után mindig náluk voltam, mert a szüleim dolgoztak, a nagypapám pedig boldogan tanult velem. A mai napig imád olvasni (pedig képzeld, idén 96 éves lesz!), hatalmas könyvtára van, és konkrétan Márai-gyűjtő. De nála láttam az első, titokban fénymásolt és terjesztett Faludy György „köteteket” is (köztük a Villon-fordítást), gyönyörűen fűzve és saját kézzel kötve. Így aztán sokat olvastunk, hamar megismertetett Máraival is, de be kell valljam, én unalmasnak találtam. Ahogy szíven talált Faludy (és még sok minden más), úgy idegenített el ez a (talán túl) korai találkozás Máraitól: a múltsiratása, a bölcselkedése, a hosszadalmassága, érzelmessége. Nem erre voltam kihegyezve. Márpedig ezek az első találkozások nagyon fontosak, később rettentő nehéz feloldani az elemi viszolygást – amit végül azért sikerült valamelyest. De nem lettem függő.

OZ: A 2000. év után a Helikon elkezdte kiadogatni a Márai-életművet, és
valami módon az antikváriumokban is felbukkantak a '48 előtti Révai-kiadások, ráadásul Agyertyák csonkig égnek és az Egy polgár recenziós kötelezőként a kezembe kerültek, "csodáltam, ámde nem szerettem" - belé. A szerelem, barátság, hűség, árulás a polgárság/nem polgárság fogalomrendszerébe ágyazva aligha álmodható, ragozható a XXI. század elején. Nem találtam fogást. Hosszú, túlírt, fárasztó, szájbarágó. Belőlem hiányzik a polgári értékrend, netán az átlagolvasó képtelen a politikailag lejáratott főnévvel, nem mellesleg a polgári mentalitással valamit kezdeni?

BE: Szerintem megközelítés kérdése. Ha Máraival foglalkoznék, biztosan nem ezeken a szövegeken dolgoznék én sem. De értem, hogy a nagypapám (és még sok mindenki más) miért van oda érte: számára ugyanis a magyar irodalom megállt és egyben tragikusan véget is ért a Nyugattal.
De Márai sokat írt, van miből válogatni. A fiatalabb korosztály például izgalmas elméleti problémákra talál benne kérdéseket és mintákat – a pécsi doktori
iskolában például kifejezetten élveztem, ahogy Mekis János vezényletével darabjaira szedtük a Helyrajz című Márai-írást, leírás, topográfia és emlékezés viszonyát vizsgálva, vagy amikor az Egy polgárban az önéletrajz mintázatait kutattuk.

OZ: Külön e mostani évforduló kedvéért elolvastam Rónay László öt éve megjelent Márai-monográfiáját (Nemzeti klasszikusok, Akadémiai). Ebből látható, hogy Márai hat. A monográfia Máraihoz hasonlóan bánik az olvasóval, beavat, felvilágosít, értelmez: "mennek, mennek, minden fűszálnál leguggolnak", a szerző hétszáz végtelen oldalon mindent elmagyaráz. Lehetséges, hogy a magyar kultúrában, az irodalomban mindent a politika intéz, alakít, finanszíroz? A politika most kiemeli, amit korábban lenyomott? Honnan jut erre a politikának energiája, miközben volna feladata bőven?
BE: Az irodalompolitikára gondolsz? Annak szerintem épp ez a dolga: kánont építeni, bontani, átalakítani. Vagy legalábbis megpróbálni. Vagy a közpolitikára? Az szerintem magasról tojik az irodalomra. De az is lehet, hogy nem értem a kérdést...
OZ: Érdekes, miközben az elhárító politikai érzékkel jól felvértezett magyar olvasó némiképp eltartja a Márai életművet, hiszen a Nagy Könyv százas l
istájába csak A gyertyákat hozza be (és talán A polgárt), tiltakozásul, mert úgy érzi, le akarják nyomni a torkán, az elmúlt évtizedben harmincnál több nyelvre fordítják, a német piacon közel egymillió példányban fogy, az olaszoknál az első évben tíz kiadást ér meg, Angliában felkerül a tizes eladási listára, 2004-ben megjelenik az amerikai piacon is. Hogyan kell ezt a kettősséget értelmeznünk?

BE: Szerintem egyszerű. Volt egy korrektül megírt, alap emberi kérdéseket és helyzeteket megfogalmazó történet, a maga pikáns egzotikusságával (hiszen kelet-európai és a közelmúltból származik). Készült egy frissebb nyelvű fordítása, ebben pár kiadó meglátta a lehetőséget és ráfeküdt. Ehhez jött persze az itthon szinte még bevetetlen eszköz: a profi és anyagilag is komoly erőket mozgató PR-munka, így pillanatok alatt ismertté és eladhatóvá váló terméket „csináltak” belőle.
A Nagy Könyv értékítélete egyébként szerintem abszolút nem mértékadó. A legtöbb ember abból az irodalmi anyagból válogatott, amit a középiskolában a kezébe nyomtak. Vagy, pontosabban, ami szerepelt a tankönyvben, hogy el kéne olvasni. A Nagy Könyv kiemelkedő fontossága és értéke inkább abban állt, egy kis időre reflektorfénybe állította az irodalmat és az olvasást. Ez nagy tett volt!
OZ: Eldöntetlen a kérdés, bár én soha fel nem tettem magamnak, a válasz
kor- és személyfüggő, most elkövetem mégis: Machiavelli valóban áruló, amikor vissza kívánja könyörögni magát a Mediciek kegyeibe, ezzel szemben Márai válasza az egyetlen tisztességes magyar íróválasz a magyar huszadik században?

BE: Ugyan. A kivonulást ő valóban harcias tettnek szánta, nem kevés önhittséggel fűszerezve (lásd: „a mocsárban nem élnek hattyúk”), ugyanakkor egyben csapdát is állított magának, hiszen onnan valóban nehéz kimagyarázni a visszatérést (lásd: Machiavelli). De én nem hiszek a külső-belső emigrációban. Valószínűleg én még Márainál is korszerűtlenebb vagyok, amikor azt gondolom, hogy nem erkölcsös tett a társadalomból kivonulni, mert felelősséggel tartozunk érte. A természetben a legtöbb „gerinces” társas lény, törődik a többivel, nézd csak meg a delfineket vagy a farkasokat...
Kapcsolódó:
Kukorelly: Egyszerűen közepes író Márai
Szávai Géza: Márait meg kell becsülni
Szilágyi Zsófia: "Az életem nektek egy gesztus?!"