ÉRINTÉSEK - René MAGRITTE - Ujfalusi Éva
A szürrealista René Magritte úgy fogalmazott, hogy ő gondolatokat fest. Gondolatokat, melyek színekben, formákban realizálódnak, s a verbalitásnál mélyebb szinten, érzékelés által nyilvánulnak meg. Majd újra gondolatmeneteket indítanak el, szerteágazóan, magukból.
RENÉ MAGRITTE – A DARABOKRA HULLÓ RÁCIÓ KÉPEI
Ujfalusi Éva sorozata
.
Egy ablak; többszörös kép a képben. A festészet történetében igen kedvelt téma. S mennyire nem véletlenül! A tükör vagy az üveglap új vagy több teret hoz létre. Egyazon időben több dimenzió mosódik egybe és fedi fel magát: a képkivágat, az ablak, a kép a képben; s mindezt a saját nézőpontunk, a látott képmező keretezi. Egyre hátrálunk vagy előrébb lépünk, de az illúzió mégis eltakaró és feloldhatatlan illúzió marad. Mint mikor belecsúszunk az álmodozás képzeleti, de valóságnak megélt képeibe; amikor vágyunk valakire, s magunk elé képzeljük: érezzük az illatát, a bőrét, érezzük, ahogy megérint – átitatódván még jelenvalóbbnak érezzük, és e valóságba teljesen belefeledkezünk. Majd fölébredve eszmélünk csak rá, mennyire tünékeny volt! De nem csak az álom ilyen tünékeny, hanem valójában minden pillanat, minden, amit megélünk és megtapasztalunk, mindenki és minden, amivel találkozunk. De a függöny elhúzható, ha nem akarunk szembesülni…
Egybefésült időpillanatok kiterített síkja?
Az ablakon nem keresztüllátunk, hanem szilánkokként hullik darabokra a kinti világ képe. A táj látványa csak egy vászon, mely elrejti önmagát, vagy kétséget ébreszt. Széttöröm a látszatot… vagy új látszatot teremtek?
A két kép világa a külső és a belső, az objektív és a szubjektív szétosztottságának egyesítése, a szobán belülinek és kívülinek egybemosódó játéka.
Hogy mi van a vászon festett világa mögött?
Hogy mi tört darabokra?
(…)
Első ránézésre egyszerű a festészeti téma. Még második ránézésre is annak tűnik. Majd fokozatosan zavarba ejt a fátylak egymásra rétegződése; a szokatlan, az irracionális kiszakít a jelen eltompult észleléséből. Végre felébreszt! Hirtelen észrevesszük a világot, talán elbizonytalanodunk, mert annyira hihetetlen. Rákérdezünk arra, ami történik – ami történni látszik. Amit egyszerre csak sehogy sem értünk. A racionalitás darabokra hullik, bárhonnan közelítünk, nem oldható fel, ha nem vagyunk hajlandóak kimozdulni s elengedni a megszokott sémáinkat, megszokott hétköznapias gondolkodásunkat. Elengedni a ragaszkodásunkat a tiszta, ésszerű, megmagyarázható, igazolható világképtől, amiben minden a helyén van és semmi sem furcsa vagy titokzatos. Engedni, hogy létezhessen a titok, hogy létezhessen az irracionalitás, a sokszínű jelentéstartalom vibráló, nyitott közege.
Magritte a gondolatokat festi, túl a gondolatokon. De nem az érzéki valóságot akarja megragadni, hanem a tárgyilagosságnál marad: amikor a tárgyak megfagynak, a fű nem zizeg, a felhők nem úsznak tova, hogy a folyamatos átváltozásuk által oldódjanak fel és szülessenek újjá. Minden merev, szikkadt, szinte steril és síkszerűen összefogott. A vásznakon a tárgyak inkább csak jelzései önmaguknak. Felismerjük őket: a függöny függöny, az ablak ablak, és a vászon vagy a kitört ablaküveg szilánkjai is önmagukat jelenítik meg. Pontosabban – a fogalmat, a szót, amit használunk rájuk. Nem egyediek és semmi sajátos jellegzetességük nincs. Lecsupaszítottak és ijesztően egy-jelentésűek. Unalmasak és sivárak, mint egy vasárnapi tikkasztó meleg napon a nagyváros rendezett utcái, ahol csak épületek épületek mellett, lekövezett terek és utcák, semmi mozgás, semmi élet, csak a langymeleg átitató közönye.
S mégis. Gondolatokat fest, amelyek ’túl-mutatnak’, szerteágaznak, megkérdőjelezik a valóság érzéki szavahihetőségét. Elgondolkodtatnak. Ellentmondásosak. Felvetik a megoldhatatlant, de mégsem záródnak önmagukba.
PAUL ÉLUARD
René Magritte
Szem grádicsai
A formák lécein át
Folytonos lépcsők
Pihenők nélkül
Egyik felhőbe burkolózik
Másikat nagy kés vágja el
Megint másikra egy fa göngyölödik
Mint egy szőnyeg
Mozdulatlanul
Minden lépcső el van takarva
Zöld lombok szerteszórtan
Széles mezõk leszámított erdõk
Ólmos korlátok karjai közt
A tisztások térségeire
A reggel lágy tejében
Beissza a homok a napsugárt
A tükrökben suhanó árnyakat
Sápadt fagyos vállaikat
Látványos mosolyaikat
Sérthetetlen gyümölcsök árnyalják a fát.
Somlyó György fordítása
Ha a Magritte igényei szerint való konkrét figuráció az ábrázolás értelmében nem volna ennyire aggályosan lelkiismeretes, akkor szó sem lehetne a nagy szemantikai hídról, amely lehetõvé teszi, hogy a szó szerinti jelentéstől eljussunk a jelképes jelentéshez, és egyetlen pillantással egyesítsük ezt a két jelentést, s hogy végül elérkezzünk a "tökéletes gondolathoz", vagyis a gondolat tökéletes felszabadításához.
Ebben nyilvánul meg Magritte lángelméjének elsődlegessége és folytonossága a maga teljességében. A szürrealizmus neki köszönheti egyik legelső - és legutolsó - dimenzióját.
(André Breton)
René Magritte életrajza: http://hu.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Magritte
A képeken Magritte önarcképe, valamint Ajtó az erdőbe (1936) és Emberi sors (1933) című festményei láthatók.