Ugrás a tartalomra

Egy József Attila-javítás ára

Rejtő Jenőről járja az anekdota, hogy a Bucsinszkyban üldögélve odaadott pár teleírt lapot a pincérnek, aki átszaladt vele a szemközti kiadóba, és az író részéről a fizetés el volt intézve. Akkoriban tehát egy rántotta és kávé árát kóstálta néhány kéziratoldal – a Központi Antikvárium aukcióján szerzett tapasztalataink alapján úgy saccoljuk, ha Rejtő visszalátogatna az égből, most körülbelül egy hónapig reggelizhetne valamely újra létező kávéházban néhány oldalnyi szövegéért.

A tudósítót utoljára a „Senki többet” című filmben bűvölte el a Geoffrey Rush alakította hófehér kesztyűs, kultikus tiszteletnek örvendő árverésvezető – így aztán első aukciós kalandunk előtt azt sem tudtuk, hogy lornyonos hölgyek és szmokingos urak közé érkezünk-e, vagy hétköznapi emberek közé. A Bajcsy Zsilinszky úti irodaház tágas termét megnyugvásunkra épp olyan földi halandók népesítették be, mint mi magunk, és mire az árverés félidejéhez érkeztünk, már a szabályokkal is tisztában voltunk. Csalódás legfeljebb annyi ért, hogy az ügyfélkör védelme érdekében a fotózást nem engedélyezik.

Hogy képek helyett szavakkal írjuk le a látványt: a terem két fala mentén L-alakban fut végig egy leterített asztalsor, melynél elsőként ül az a hölgy, akinél a licitre érkezők regisztrálnak és megkapják a számukat. Mellette foglal helyet három hölgy csinos egyenruhában, akik „telefonoskisasszonyként” mondják be a távkapcsolat útján részt vevő ügyfelek ajánlatait. Az asztalsor nézőtérrel szemközti szakaszán ül két munkatárs, akik jegyzőkönyvezik az eseményeket, középen a kikiáltó „pulpitusa” – ez esetben Mélykuti Beatrixé –, az ő balján pedig az a két közreműködő hölgy áll, akik egymás után felmutatják az árverésre kerülő tételeket.

A becses nyomtatványokról egy katalógusból lehet előzetesen tájékozódni, de az árverés előtt kiállítást is rendeznek; a jelenlegi tárgyak is megtekinthetők voltak néhány napig a Központi Antikváriumban. Vannak köztük védett tételek, ezeknek a felsorolásával kezdődik az esemény: e nyomtatványok nem vihetők ki az országból, tulajdonosuk nevét a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal rögzíti.

 

A Modiano cigarettapapír-gyár ismerte fel először hazánkban a reklámban és a plakátban rejlő lehetőségeket.

Az aukció katalógusának címlapjára a Diadal cigaretta plakátja került.

Az aukción a legmeglepőbb tapasztalat a tempó: rendkívül gyorsan peregnek az új tételek, és olykor az összegek is – ez a vásárlási forma kizárólag gyors döntésre képes „versenyzőknek” ajánlható. Azt persze előre eltökéli az ember, meddig tud elmenni, így aztán ha még bőven emelkedhetnek addig a tétek, és van kihívó, az eltökélt licitáló le sem ereszti tárcsáját, hanem a levegőben tartva biztosra megy. Hezitálásra egy-két másodperc adatik: ha a kikiáltó körülnéz, és nem lát tárcsát, egy pillanat alatt lecsapja a licitet. A tétek nagyságrendek szerint emelkednek (például: négyezer forinttól ötezerig kétezer forintonként, százezertől kétszázezerig tízezresével, kétszázezertől ötszázezerig húszezresével, és így tovább). Az árverésvezetői munka nagyon feszített figyelmet igényel – minden elismerésünk Mélykuti Beatrixnak, aki épp a 100. tételnél bakizott először, se előtte, se utána egyszer sem. Ráadásul a teremben emelkedő tárcsák mellett figyelni kell a telefonon beérkező liciteket, illetve van, aki megbízást ad az antikváriumnak a vásárlás lebonyolítására, ilyenkor a kikiáltó képviseli az ügyfél tétjét, és emeli addig, ameddig a megbízás szól. Lenyűgöző, hogy a kikiáltó egy-egy észrevétlen pillantással a monitorra ezt milyen olajozottan végzi. Telefonálók a nézők között is akadnak, ők mondják be vonal végén licitáló összegeit, ilyenkor egy-két másodperccel „türelmesebb” a kikiáltó. A több mint kétszáz tétel elárverezése még a szédítő sebesség mellett is másfél órát vesz igénybe, amit csupán végigülni is fárasztó.

De lássuk, mik kerültek ezúttal kalapács alá. A tételeket nem a hagyományos műfaji szisztémába sorolják, helyette tematikai-szerzői csoportokba kerülnek a nyomtatványok, többek között a Botanika, Erdély, Erotika, Folyóiratok, Fotóművészet, Kéziratok, Kódexek, Magyar avantgárd, Márai Sándor könyvtárából, Művészi könyvkötések, Oklevelek, Őstörténet, Plakátok, II. Rákóczi Ferenc és kora, Régi magyar könyvtár, Szőlészet-borászat, Térkép-atlasz, Utazás stb. címszavak alá.

Feljegyeztük a legalacsonyabb és a legmagasabb kikiáltási árakat: 15 000 forintért juthatunk hozzá például az 1923-ban indult, Opál című szépirodalmi, művészeti és kritikai folyóirathoz, melyet a szakirodalom nem ismer, a lap papírlapokra felragasztott fotográfiák technikájával készült. Ugyanezen az áron hirdették meg Szép Ernő A Hortobágy című művének első kiadását Mühlbeck Károly rajzaival, melyet „Dessewffy Gyulának szeretettel” dedikált az író.

Hogy ne csigázzuk az olvasót: a legdrágábban, hárommillió forintért egy kódexet ajánlottak megvételre. A 15. század végén készült, miniatúrákkal díszített, úgynevezett vaknyomásos, zöld bőrkötésű pergamenkötetnél – akárcsak a legalacsonyabb árú tételeknél – senki sem emelte a licitet, ennyiért talált gazdára a nyomtatványcsoda.

 

 A kódex zöld bőrben

„Második helyezett” volt az 1 600 000 forintért kikiáltott Bessenyei György-mű, az Eszter-házi vigasságok, mely a legritkább irodalmi első kiadás, árverésen még soha nem bukkant fel. (Az alkalmi versnek kész regény a története, a híres testőríró a beszédes nevű Rohan herceg eszterházi látogatását örökítette meg benne Fényes Miklósnál). Végül százezer forinttal többért vitték el. 1 500 000 forintért hirdették meg Pécsi József, a magyar fotográfia iskolateremtője Photo und Publizität című munkáját, mely a nemzetközi reklámirodalomnak is alapműve. (A telefonon licitálók között érthetően több külföldi ügyfél is akadt.)

De a költészet sem maradt le: ugyanekkora összegért került kalapács alá (majd százezerrel többért kelt el) Ady Endre „A karácsony, a hírlapok és az irodalom” című, négyoldalas autográf kézirata, melyet nyomtatásban eddig senki nem lelt meg, valószínűleg újságfelkérésre írta a költő. A PIM irodalomtörténészei szerint 1906 előtt keletkezett a szöveg.

Jókai Mór Kossuth Lajos temetésén elmondott beszédének autográf kézirata 800 000 forintért került kalapács alá. A szöveg, melyben a nagy író az egész ország nevében búcsúzott a politikustól, páratlan darab: ha csak rövid időre is, de a nemzet egységét teremtette meg általa az író. Igen jó tempóban 1 500 000 forintig emelkedett az ára a liciten.

 

A Jókai-féle beszéd kézirata

Legnagyobb klasszikusaink kézjegyeihez nem feltétlenül a Kéziratok kategóriába sorolt művek között juthatunk hozzá, többük is a Grafika, rajz csoportba került. Így például József Attila 1936-os kötete, a Nagyon fáj, melyet a költő aláírásával látott el (200 000 forintról 320-ra emelkedett az ára), vagy az 1932-es Külvárosi éj, melynek egyik oldalán állítólag a költő saját kezű javítása található. Karinthy Frigyes dedikált Mennyei riportja („Ullmann Illynek 937 Mennyei szeretettel Karinthy”) első kiadását 40 000 forintért kiáltották ki, és egészen 130 000 forintig licitáltak rá a résztvevők – sebtiben készített kimutatásunk szerint ez volt az aukció legnagyobb áremelkedése: több mint háromszoros áron kelt el a mű.

"Mennyei szeretettel - Karinthy"

Ezzel szemben senki nem szeretett bele és parlagon maradt 80 000 forintért a „Kazinczynak Poetai berke” című mű, illetve elékötve Dayka Gábor versei, melyet a költőbarát, Kazinczy „szedett öszve” és adott ki. Dayka kéziratos verseit Virág Benedek küldte el kora költőfejedelmének, s a címlapon látható Dayka-portrét Kazinczy rajzolta. Telefonon csaptak le végül 240 000 forintért a 180 000-ért kikiáltott, dedikált Radnóti-verseskötetre: a Meredek út példányát a költő „Etinek s Pistának baráti szeretettel” ajánlotta – Vas Istvánnak és feleségének, Nagy Etel táncművésznek (Kassák nevelt lányának) szól az értékes ajánlás. Kassáktól is kínáltak saját kezű szöveget: a költő levele Kun Bélához a „művészet nevében” 50 000 forintért hirdettetett ki, ám nem kelt el – pedig ebben a röpiratban válaszol Kassák Kun Béla egy pártkongresszuson elhangzott vádjára, melyben a „burzsoá dekadencia” termékének nevezte a Ma folyóiratot. (A Ma II. évfolyamának 5. száma 100 000 forintért került kalapács alá.)

Vörösmartynak még pénzben kifejezett értéke is magas: a Zalán futása 1825-ös első kiadása, rézmetszetű díszcímlappal 300 000 forintért, a kikiáltási áron kelt el, ehhez képest a 80 000 forintos, 1547-es első kiadású Petrarca igazán semmiség, pedig a példány különlegessége, hogy Tormay Cécile tulajdonában volt, aki 1913-ban, Firenzében szerezte meg.

A tételek közötti böngészés ámulatba ejtő tanulságokkal szolgál: a nyomtatvány kora vagy minősége olykor sokkal többet ér, mint az amúgy nívós szerző „árfolyama”, és fordítva is igaz: egy köznapi, „satnya” kis kiadás értékét igencsak megdobja egy-egy autográf bejegyzés. Mint megtudtuk, azok a tételek, amelyek nem találnak gazdára az aukción, újra elárverezhetők, illetve ajánlatot tehetünk a megvásárlásukra alacsonyabb áron. A rendezvény után egyébként helyben lehet fizetni és átvenni a nyomtatványokat, de a vásárlók az adásvétel tekintetében egyáltalán nem szemérmesek, többen az előtérben folytatják egymás között az ügyleteket. Ami érthető is: többnyire gyűjtők, antikváriusok, bibliofil ügyfelek vesznek részt az aukción, akiknek egy-egy ilyen esemény olyan, mint kortárs irodalmároknak a Könyvhét. A Központi Antikvárium félévente rendezi aukcióit, aki tehát kedvet kapott, tavaszig gyűjtögetheti még vagyonát, ha le szeretne csapni valamely könyvritkaságra.

 

Laik Eszter

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.