Ugrás a tartalomra

FIGYELEM – portrévázlatok az F. F. 2013 csoport művészeiről – Mányoki Endre írása

SZÓKÉP


Az elhívás gesztusa, ténye, állapota minden művész számára ismerős. Hiszen megélte a hivatás választásakor, megéli napra nap, alkotás közben – és megtapasztalja akkor is, amikor azt szemléli, vajon a műtárgy, amit létrehozott, elhív-e másokat: együtt.járásra, önmagunk és a világ formálására.

 

 

FIGYELEM

F. F. 2013

Fiatal Festők csoportos kiállítása

 

 

 

 

 

 

 

“Szia, gyere!” – Szabados Árpád nyitotta rám a Zsiguli ajtaját 1978 őszén a Kálvin téren. Gyalogoltam a Tavaszmezőből a Bertalan felé, a Mozgóba, és éppen félúton elgyöngültem: meg kéne reszkírozni mégis egy vonaljegyet. Az volt talán a második munkanapom a szerkesztőségben, és a volt tanáraimon kívül nem ismertem még senkit. Szabadost sem. Ő meg megállt a Zsigával, forgalomban, hogy elvigyen magával.

Ez a “Szia, gyere!” – azt hiszem, ez maradt meg közöttünk 35 éve, ez a humusza ennek a barátságnak. Ám ez a kiállítás nem rólunk szól, mi több, nem is Szabados Árpádról, hanem harminc alkotóról, akik egykor ugyanannak az iskolának a diákjai voltak, ahol mi is tanítottunk, tanítunk.

De az a “Szia, gyere!” – úgy látom – az ő mester-tanítvány viszonyaikra is meghatározóan jellemző volt és maradt. Az elhívás gesztusa, ténye, állapota – tudom – minden művész számára ismerős. Hiszen megélte a hivatás választásakor, megéli napra nap, alkotás közben – és megtapasztalja akkor is, amikor azt szemléli, vajon a műtárgy, amit létrehozott, elhív-e másokat: együttjárásra, szemlélődésre, önmagunk és a világ formálására.

A „szia, gyere!” lényege az elemi figyelem. Az odafordulás. Hogy azután ez a tekintet élő marad-e, hogy a figyelem tartós lesz-e és kölcsönös, kiterjed-e az elhívottak mind szélesebb körére, és ami fontosabb: megoszlik-e egymás között a tág csoportban, az marad a döntő fejlemény. S a még ennél is sokkal fontosabb: átadódik-e saját magunknak? A magatartásunk elemi, nélkülözhetetlen igényévé rögzül-e, amely meghatározza a világhoz és önmagunkhoz való viszonyunkat, a kifelé és a befelé táguló tereinket, vagy puszta kíváncsisággá, fürkész tekintetté, végtére az alkalmazkodás egyik eszközévé alakul – ez már több, mint egyszerű különbség. Ez már döntés. Ami összetart vagy elválaszt alkotókat.

Csoportkiállításról írni közhely, roppant nehéz, kudarccal kecsegtető vállalkozás. Ha a csoport önkéntes, programszerű alakulat, akkor is, hiszen a manifesztum gyakorta rátelepedik a művek önértékére. Ha efféle közös szándék nincsen a csoportképződésben, akkor még komplikáltabb a helyzet – mint most is.

Úgy hiszem, a figyelem lesz az a hívó szó, amelyre magam is figyelni fogok. Végignézem, a kiállító művészek vajon mire s hogyan figyelnek. Többségük pályáját a kezdetektől – kisebb-nagyobb kihagyásokkal – követtem, és egy kevés utómunkát is végeztem annak érdekében, hogy egy-egy villanás erejéig az alkotói szemléletükre tudjak összpontosítani.

Sorba rendeztem a munkáikat, legalábbis egy szűk válogatást eddigi életművükből, a kiállítottakon kívül egyéb alkotásaikra is figyelve. A nevek és egyes képek, illetve néhány szövegrészlet mögött galériák, videomunkák láthatók, hogy a gazdagabb tájékozódás lehetősége is az Önök rendelkezésére álljon.

 

Adamkó Dávid

 

 

 

 

 

 

 

a külső tér - belső tér viszonyát vizsgálja. Esetlegesnek tűnő helyzeteket von össze olyan egységbe, ahol a belső terek kinyílnak, exteriőrré alakulnak, de ez a kívül valójában kivetülés: a belső tér kiterjedése. Az Ellenség nyelve című börtöntörténet is az önkifejezés rétegeit kutatja; a narrációt kísérő szimbolikus kéztartások, mudrák láncolatai mesélnek egy, az elhangzóval párhuzamos történetet.


 

Dallos Ádám

 

 

 

 

 

 

figyelme első tekintetre szinte provokatívan kifelé irányul. Utóbb mintha posztamensre is állítaná preparátumként szemlélt modelljeit: a kitömött állatokat. Ez a gesztus azonban mély és tartós, állandó önvizsgálatot takar. Keresést, az ellentétek, ambivalenciák feltárását, a szépség és a rend, az erő és a szelídség, a szerep és a lényeg ellentétének megragadását és feloldását a harmóniában.


 

Farkas Dániel

 

 

 

 

 

 

 

a látható és a sejthető határán mozog, ott, onnan szemléli az élet játékosnak tetsző, de sokszor drámai, vagy éppen bizarr szcénáit. A szemlélő a saját élethelyzeteire ismer, de máshonnan látja.


 

Farkas Imre

 

 

 

 

 

 

 

figyelme a fény természetére, mozgására irányul. Kísérletező művész, aki már-már tudósi precizitással analizálja a jelenségeket. Mindeközben a változás oka, az eredeti és a másolat – nem csupán a művészetben releváns – viszonya izgatja.


 

Gazdik Péter

 

 

 

 

 

 

 

tekintete előtt emberi játszmák bontakoznak ki. Kicsinynek tűnő tétekre játszott viadalok, banálisnak tetsző jelenetek, akciótöredékek ezek, mégis életjátékok, ahol a bűnök és erények, az esendőség és az akarat, végtére a bennünk rejtező szent és profán mérkőzése zajlik.


 

Halmi-Horváth István

 

 

 

 

 

 

 

szüntelenül befelé figyel. Mintha önmaga régésze volna, úgy tárja föl és hozza felszínre a maga mélyrétegeit. A szigorú képi szerkezet absztrakciót sugall, noha valójában az elemi élményeit fegyelmezi renddé.


 

Horváth Csaba

 

 

 

 

 

 

 

a véletlen természetét kutatja. Nyomokat keres és nyomokat hagy, és a rendeződés természetét vizsgálja. Számára a rend nem evidencia, nem definiálható tény, hanem eseti felismerés. Sérülékeny, de a megragadása elementáris élmény.


 

Horváth Dániel

 

 

 

 

 

 

 

tekintete előtt a természetes mesterségesként, a játék valóságként jelenik meg – és mindez fordítva is igaz. Ebben a különös mikrovilágban egyszerre érezzük magunkat otthon – és idegennek.


 

Jakucs János

 

 

 

 

 

 

 

figyelme az emberi közösségre vetül rá. Természetes életközösségeket ábrázol, melyek azonban éppen nem természetes állapotukban mutatkoznak meg. Szétmállóban vannak-e, vagy éppenséggel összerendeződnek? – a döntést a szemlélőre bízza.


 

Karácsonyi László

 

 

 

 

 

 

 

egyberakja az össze nem tartozót – mintha merő önkény, szeszély diktálná a mozdulatait. De műtárgyai profán ikonok, melyek már-már egyezményessé vált jeleket alakítanak újjá bizarr, mégis ismerős alakzatokká. Kultúránk voltaképpen parafrázis, utalásrendszer, átirat.


 

Kaszás Réka

 

 

 

 

 

 

 

figyelme egyszerre irányul a tudat és az érzelem működésére, természetének vizsgálatára. A mesterséges és az organikus feszültségét szemléli és ábrázolja. Sebzett, kordába szorított harmónia.


 

Keresztesi Botond

 

 

 

 

 

 

 

mintha szervizkönyvből próbálná a darabokra esett világot összerakni. Játéknak látszik ez a művelet, pedig nem a kedély áradása készteti a mestert, hogy élhető, használható rendet alkosson az esendő tárgyak darabjaiból.


 

Lapos László

 

 

 

 

 

 

 

úgy tűnik, szünet nélkül figyel. A valóságot mint valóságot próbálja tetten érni a pillanatban, az áttűnésben, a változásban. Örökké mozgásban, örökké a határon, az átlépés, az áttűnés lehetőségét kutatva alkot – talán abban a hitben, hogy a megismerhető és a megformálható lényege azonos.


 

Martin Henrik

 

 

 

 

 

 

 

a meditáció, a szemlélődés állapotában a végtelen és a véges, a kozmikus és a földi egymásban-létét vizsgálja. A testet hordózóként alkalmazza, hogy a működő szellemet képes legyen megjeleníteni.


 

Mayer Hella

 

 

 

 

 

 

 

figyelme az egyensúly megbomlására és újrateremtésére koncentrálódik. Műveit a szimmetriaigény élteti, és a kicsi–nagy súlyozása, az ember és a létezés törékeny kapcsolatának érzékeltetése jellemzi.


 

Menyhárt Norbert

 

 

 

 

 

 

 

képeit a hétköznapok élményvilága hatja át. Akár ha kandi kamerán át nézne a saját életébe, a profanitás adja humorának ízét, zamatát. Ám a léthelyzetek teli vannak feszültséggel, kiszolgáltatottsággal.


 

Richter Zsuzsa

 

 

 

 

 

 

 

világát az esendőség, a kicsinység, a tünékenység jellemzi. Örökös keresés, önvizsgálat, az elindított folyamatok szemlélése, a hatások nyomon követése, a finom rezdülések mély átélése motiválja újra meg újra.


 

Somogyi Laura

 

 

 

 

 

 

gondolkodását az ábrázolás határai izgatják. Utóbb ezt a modell és az alkotó viszonyában vizsgálja, az eredeti és a másolat kontextusában. A másolat itt: átlényegítés, újraélesztés, inkarnáció. Az újraalkotott karakter, személyiség viszonya (immár nem a modellhez, hanem) a megtestesült valósághoz válik elsődlegessé, talán kizárólagossá.


 

Süveges Rita

 

 

 

 

 

 

 

figyelme természetes és mesterséges ellentétének és kiegészülésének elemzésére, kutatására irányul. A műtárgy és a szemlélő közti sáv, távolság egyszerre takarás és átjárás, közvetített és közvetlen valóság. A transzparencia örökös kihívás, a belehelyezkedés és az értelmezés mindenkire kiterjesztett kényszere és esélye.


 

Szabó Ákos

 

 

 

 

 

 

 

az abszurd líraiság festője. Művei már-már rigorózusan tárgyszerűek, hétköznapiak és narratívak, mégis átlépnek az irreálisba. Vagy a közeg, amibe helyezi őket, vagy a nézőpont, vagy a kontextus eltéríti a szemlélőt attól a szándékától, hogy a látványt biztonságos helyre menekítse. Nem a megrendítés igénye motiválja, hanem talán az, hogy kibillentsen statikus, de védettséget ígérő helyzetünkből.


 

Szabó Dorottya

 

 

 

 

 

 

 

a sejtés és a valóság mezsgyéjén keresi a megformálás lehetőségeit. Műveit telítettség és üresség együtt jellemzi, s ez a köztes, lebegő állapot a létezés terét érzékelteti. Tudati és érzéki teret egyaránt, ahol a tervezett, racionális aktusok és a véletlen, öntudatlan események elválaszthatatlan együttállása a műalkotás maga.


 

Szántó István

 

 

 

 

 

 

 

Mézágya többszörös áttétel. Átörökített hatások (Beuys, Erdély Miklós), az ezekbe való szellemi beilleszkedés – és a rájuk utaló parafrázis érzéki tárgyiassága, életszinonímája között lélegzik. A jelentésmező pedig tovább tágul: az objektet festményként ismét átlényegíti a művész.


 

Szász Sándor

 

 

 

 

 

 

 

festményein nem elsődlegesen az ő figyelmének a tárgya és karaktere a döntő, hanem az, hogy a szemlélő figyelmét mire irányítja. Az ábrázolt szcénákon feszültség, dráma uralkodik, a rend megbomlott, az arányok eltorzultak, az élhető élhetetlenné vált. A tapasztalat komor sejtésbe hajlik.


 

Sztruhár Zsuzsa

 

 

 

 

 

 

 

az emberi jelenlét nyomait kutatja. Ott is, akkor is, ha az ember csak mint megfigyelő kap szerepet.  A tér és az idő a tudattól független létezők, az emberi beavatkozás – már a puszta belépés is – disszonancia. A műalkotás ezt a harmóniahiányt időlegesen megszünteti, de érvényteleníteni képtelen.


 

Tamási Claudia

 

 

 

 

 

 

 

mintha idegenekre nézne, úgy tekint az emberi világra. Ittlétünket esendőnek és esetlegesnek látja, s így is láttatja. Alakjai elválnak a tájtól, kívül rekednek. Mégsem szánandók, mégsem komikusak. Csak az önteltségünket fricskázzák, humorral, játékosan.


 

Tomasz Piars

 

 

 

 

 

 

 

a testre és a jelre koncentrál, úgy pedig, hogy a test is jellé válik, és a jel is a test része, kiteljesítője. A rekvizitum ütközik a korpusszal, de a korpusz érthetetlen a rekvizitumok nélkül – jelző és jelzett szimbiózisa visszavonhatatlanul örök. Az önmagát hordozó lényeg és a rávetített tartalom immár elválaszthatatlanok egymástól.


 

Tóth Angelika

 

 

 

 

 

 

 

figyelme az emberi közösségre, az emberi kapcsolatokra irányul. Mintha fotográfus volna, úgy választ ki esetlegesnek tetsző pillanatokat, melyekben – elhagyások, kitakarások, tehát lényegi döntések során – a magatartások összetevőit feltárhatja.


 

Tóth Tímea

 

 

 

 

 

 

 

szívósan, kitartóan, kíméletlen őszinteséggel, ha kifelé tekintve is – önmagát figyeli. Az arcát, a mozdulatait, a gesztusait, az érzelmeit, és hogy a tudata hogyan reagál a mélyben zajló folyamatokra. Keresés, kudarc, keresés – végeérhetetlen folyamban, megtorpanásokkal és rátalálásokkal, vesztésekkel és múló, esendő diadalokkal. Állandó küzdelemben.


 

Tranker Kata

 

 

 

 

 

 

arra figyel, hogy a látvány és valóság ellentéteiből és összefüggéseiből, ellentmondásaiból és együttállásaiból elmondható történetet alakítson. Reflexivitás és erős narrációs hajlam jellemzi a munkáit, melyek az ember és a természet konfliktusát, a kultúra felbomlását, önmagával való meghasonlását jelenítik meg.


 

Veres Adrienn

 

 

 

 

 

 

 

álomvilágba visz. Nem rémítő álmokéba, hanem a szépség álomvalójába. Ám ez a szépség nem fokozás, nem tobzódás; nem a megélt élet nagyszerűségének élményét kínálja – hanem komplementer világ. Akárha a hiányzó létünket éreznénk kiegészülni általa.


 

Winkler-Nemes Gábor

 

 

 

 

 

 

az emberi tudat és a transzcendencia megbomlott, de még tetten érhető kapcsolatát kutatja. Festményei meditációs objektumok, melyek esélyt kínálnak a létezés terei közti átjárásra, a tudati, egyszersmind érzéki áttűnésre. Winkler a közvetítő művész megtestesítője.

*

Ennyit tehát a figyelemről. Ennyit a közösről. És egy szót sem a sokszor, sokakat ideig-óráig összetartó tagadásokról, nem-ekről. Hogy nem ego-irányított, nem külső megrendelés után sóvárgó, nem beavatkozó, nem haszonelvű, nem piacorientált, nem beilleszkedési esélyeket fürkésző művészek ők. Hanem festők, és a festészet felől más formák felé közeledő/közelítő alkotók. Érintettek és érintők. Nyitottak és felnyitók.

„Szia, gyere!” – azt hiszem, igen, hiszem, hogy ezt a magatartást valóban elfogadták, a sajátukká lényegítették, és gyakorolják minden tekintetben. Minden időben.

Mányoki Endre

 

A szöveg eredeti változata elhangzott a Klebersberg Kultúrkúriában, az F. F. 2013 – Fiatal festők csoportkiállítása megnyitóján, 2013. február 16-án.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.