Azonnal oldódó versek és magyar BookTuberek
A 21. század olvasójának a nagyregények mellett különös igénye van a gyors és hatásos kulturális élményekre. A Facebookon egymást érik a giccses képekkel kísért Coelho-idézetek, Simon Márton Polaroidok című kötetének darabjai szállóigévé, olykor tetoválássá válnak, beépülnek egy-egy ember szervezetébe. A magas kultúra pedig csak kullog a trendek és műfajok után, és néha-néha rátalál egy-egy népszerű megoldásra. Ilyen például a Mindennapi kortárs magyar vers című Facebook-oldal, amely több mint 5.000 lájkolóval rendelkezik, és igényes posztjaival sokat tesz azért, hogy a legfiatalabb költőgeneráció alkotásai eljussanak a Z- és Y-generációhoz is – és azon túlra.
Faludy György Még egy beszélgetés című költeményének Instavers-változata
Hasonlóan ötletes vállalkozással állt elő három szerkesztő, Borda Réka, Kele Dóri és Szabó Imola Julianna, akik InstaVers – Azonnal oldódik címen indítottak Facebook-oldalt. Céljuk a kortárs költészet népszerűsítése. Ehhez éppen azokat az eszközöket használják, amelyek segítségével Coelho és a magyar követőjeként számon tartott Oravecz Nóra idézetei is terjednek. A papírra nyomtatott egy-egy soros idézetek mellé egyszer virágszirom kerül, máskor egy-egy elszáradt levél vagy éppen a színes ceruzák hegyezése után keletkezett forgács. Ahogy Pion István is megjegyzi cikkében, a szerzők az ötletes megoldással egyszerre használják fel a közösségi média népszerű fogását, miközben ironizálnak is a „műfajon”. Az oldal 2014. április 11-én indult, és máris közel 750 lájkolója van. Népszerűek az azonnal oldódó sorok, hiszen a közösségi oldalak éppen arra szocializálnak minket, hogy sok rövid szöveget olvassunk, lehetőleg gyorsan. Talán éppen ezért lenne érdemes megírni a közösségi oldalak hatásának történetét az irodalomra, mert kiderülhetne, hogy a Facebook a lírára jelentős hatással van, míg a nagyregény alakulástörténetét hidegen hagyja.
A BookTube Magyarországon eddig nem volt túl népszerű, mondhatnánk: nem akart lábra kapni, pedig a KULTOK II. konferencián is utalt az ehhez kapcsolódó lehetőségre egy-egy előadó. Most azonban az Antikvárium.hu Könyvre éhezők viadala nevű játékávala könyvmolyok megmozgatása mellett a műfaj meghonosítását is megkísérli. A pályázatra jelentkezőknek az a feladatuk, hogy 1 percben mutassák be azt a könyvet, amelyet szeretnének megnyerni. Ha végigböngésszük az eddig beérkezett videókat, érdekes látleletet kapunk az éledező „magyar BookTuberekről”. Egyesek a pálinkafőzésről olvasnának, mások Nicholas Sparkstól szeretnék megnyerni a Szerelmünk lapjait, de akad olyan is, aki a Szent Johanna Gimit látná szívesen a polcán.
A fenti körképből is látható, hogy az online világ valóban azonnal oldódóvá teszi az irodalmat. Ez magában hordozza az olvasó felületessé válásának veszélyét, de akár el is vezetheti az érdeklődőket a résztől a nagy egészig: a teljes vershez, a vágyott könyvhöz. És talán azért sem kell annyira félni, mert tulajdonképpen az egész kultúra instant, megfelelő közegben azonnal reakcióba lép az érintettekkel. Máskor pedig sehogy sem akar az emberben oldódni.