Ugrás a tartalomra

Eötvös Péter szombaton veszi át Velencében az Arany Oroszlán életműdíjat

Szombaton este veszi át Eötvös Péter Velencében az 55. Zenei Biennále Arany Oroszlán életműdíját.

    Eötvös Péter személyében immár a második magyar zeneszerző kapja meg a jelentős elismerést, 2009-ben Kurtág Györgyöt tüntették ki a velencei zenei biennále életműdíjával.
     Az indoklás szerint Eötvös azt az erős magyar zenei hagyományt képviseli, amelyet Bartók Béla, Ligeti György és Kurtág neve jelez. Az európai zenei életben Karlheinz Stockhausen és Pierre Boulez munkatársaként a 60-as évek óta részt vett a legfontosabb zenei kutatásokban. Stockhausen kedvelt karmestere volt, a 70-es évek végén pedig Boulez nevezte ki az akkor alapított párizsi Ensemble InterContemporain zeneigazgatójának. Ez az egyedülálló tapasztalat érlelte széles körű zenésszé és alkotóvá, aki az utóbbi 20 évben zeneszerzőként is az élvonalba tartozik.
    Mint azt az elismerés kapcsán a zeneszerző korábban az MTI-nek elmondta, számomra azért megkülönböztetetten fontos ez a díj, mert nemcsak egy zenei grémium döntése alapján adják, hanem a Velencei Biennálénak, a többi művészeti ág képviselőinek a véleménye is számít.
    "Általános, összművészeti +átlátás+ mutatkozik meg a díjban, ugyanúgy, ahogy a filmesek, képzőművészek, építészek is megkapták a díjaikat, a zenében rám esett a választás. Ennyiben különbözik a másféle elismerésektől, és ennek nagyon örülök, mert úgy érezhetem, hogy része vagyok a teljes jelenkori művészeti kultúrának" – fogalmazott a zeneszerző.
    Eötvösnek idén két ősbemutatója is volt: 8 énekesre és 11 hangszeres szólistára komponált Schiller: energische Schönheit című darabjának premierjét májusban tartották Wittenben, majd másnap Frankfurtban adták elő. Schillert 1793-tól, a nagy francia forradalom tanulságait elemezve foglalkoztatta az a gondolat, hogy miként lehetne az akkori német társadalmi rendet modernizálni. Ezeket a levélformában írt eszmefuttatásokat Az ember esztétikai nevelése című munkájában foglalta össze. "Nagyon megszívlelendő módon az új társadalom alapját az esztétikusan képzett, szépségre fogékony emberek társadalmában látja" – mutatott rá Eötvös Péter.
    Schiller ugyanebben az értekezésben a művész feladatáról és felelősségéről ír: a művész legyen saját korának a gyermeke, de tudjon tőle független lenni. Azt adja a kortársainak, amire azoknak szükségük van, ne azt, amit azok megtapsolnak. "Ezt a művészi alapállást ma is érvényesnek érzem, nemcsak magamra, hanem azokra a kollégáimra nézve is, akiknek alapfeladata a társadalom nevelése, napra kész informálása" – fűzte hozzá, megjegyezve, hogy Magyarországon az utóbbi 60 év jelentős zenei alkotásaiból alig hangzik el valami a zenekarok műsorán. Pedig a zeneszerző szerint a művészet folyamat, minden nap "történik" és erről napi információra van szükségük az embereknek.
    Másik művének az ősbemutatója júniusban volt Berlinben: öt nagy zenekar megrendelésére komponált egy csellóversenyt Cello Concerto Grosso címmel. "Perényi Miklóssal 2-3 éven át készültünk fel a berlini bemutatóra, amelynek a többi megrendelő zenekarnál lesz folytatása" – mondta, hozzátéve, hogy a darabot októberben a zürichi Tonhalle Zenekarral, majd 2012-ben a norvégiai Bergenben adják elő Perényi Miklóssal. A kanadai bemutatót jövő márciusban a Toronto Symphony Orchestra egy kanadai szólistával, Joseph Johnsonnal tartja. Az ötödik megrendelő, a dél-koreai Seoul Philharmonic Orchestra pedig 2012 októberére tűzte ki a csellóverseny premierjét Szungvon Jang gordonkaművésszel.
    A következő évekre előre tekintve Eötvös Péter elmondta, hogy Az ördög tragédiája átdolgozott változatát 2013 végén Bécsben mutatják be. 2014-re egy "utazóoperát" komponál Roland Schimmelpfennig német író darabjából, a Golden Dragon-ből az Ensemble Modern számára. Egy két személyre írt egyfelvonásos opera is szerepel a tervei között: a librettó Alessandro Baricco Vértelenül című novellájából készül. "Bartók A kékszakállú herceg vára című operája elé roppant nehéz másik egyfelvonásos darabot találni, én ezzel a céllal kerestem témát" – árulta el a zeneszerző, hozzátéve, hogy a darabot több operaház rendelte meg 2015-re, de az Armel Operaverseny és fesztivál is bemutatja.
 (MTI)