Ugrás a tartalomra

"Érzéki" komolyzenei bemutató a Bárkában

Közép-európai Kamarazenekar:
SZÍNKÁOSZ (Farbchaos)

Cseh Tamás Terem, 2011. június 2. 19.30 óra

A Színkáosz egy kamarazenei hullámvasút a szemnek és fülnek. Négy hangszer: fuvola, klarinét, zongora, vibrafon játszik rövid szólódarabokat gyors egymásutánban, meg-megszakítva kamaradarabokkal illetve spontán improvizatív reakciókkal. A színdramaturgia a koncert szerves részeként 4 színt társít a hangszerekkel. Ezek keverésével egy látens optikai vezérsínt kínál a nézõnek, így az észlelés vezérfunkciója vándorol a fül és a szem között. A szó szoros értelmében vett „érzéki” koncert.

Műsor:

Stuart Saunders-Smith : Plenty (részletek)
Daniel de la Cuesta : Premoniciones
Robert Wildling: Linea III
Luciano Berio: Erdenklavier
Eötvös Péter: Himmelklavier
Brian Ferneyhough: mors subite
Heinz Holliger : (t)air(e)
Matthias Kranebitter: ringelreigen

60 perc szünet nélkül

Doris Nicoletti – fuvola, piccolo
Horia Dumitrache – klarinét, basszusklarinét
Bendt Thurner – vibrafon, ütõhangszerek

Zenei vezetõ: Ajtony Csaba – zongora, koncepció

Elõzmények:
2011-ben a Közép-európai Kamarazenekar hermes_mission címû projektjével kezdõdött. Hermes a hírnök szerepét tölti be, hogy információkat, és átvitt értelemben zenei és kulturális tartalmakat közvetítsen a közép-európai kulturális térség egyes városai között. Legújabb programjuk is ezt erõsíti Farbchaos (Színkáosz) címmel, melyet nálunk mutatnak be.

A Közép-európai Kamarazenekarról:
A bécsi székhelyû Közép-Európai Kamarazenekar 2005-ben alakult a kortárs zene olyan kiemelkedõ elõadóiból, akik a zenei közéletet nem kizárólag de meghatározóan a mai zene szemszögébõl értelmezik.

A fõ gondolat egy olyan interregionális mûhely létrehozása volt, ahol a különbözõ zenei tradíciók, örökségek és víziók találkoznak,  a zenészek színházi értelemben vett társalkotók és a professzionális próbafolyamaton túlmenõen együttgondolkodó közösséget alkotnak.

2008-2009-ben hermes, 2009-2010-ben change! címmel szerveztek nagy sikerû közép-európai koncertciklust - Lengyelországban, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Romániában -, ahol kortárs fiatal szerzõk mûveit  új és régi klasszikusokkal rendezték tematikus egységekbe. 

A hangversenyek dramaturgiáját társmûvészetek bevonásával alakítják ki, vallva hogy lehet régi zenét játszani de szûkséges ezt egy új kontextusba helyezni.  

A zenekar vezetõjérõl, Ajtony Csabáról:
Ajtony Csaba a Közép-európai Kamarazenekar kezdeményezõje, mûvészeti vezetõje és karmestere. Karrierje mint dirigens a Nemzeti Filharmonikusok asszisztenseként kezdõdött, késöbb a drezdai Europäisches Zentrum der Künste Hellerau (Festspielhaus) zenei együttesét vezette, vezényelt az új zene darmstadti nyáriegyetemén és vezette az EuroMed ífjúsági zenekart. 2007-tõl a bécsi Jeunesse kórus vezetõje is.

Eddigi pályája során a Lucas Vis, Nagy Zsolt, Chaya Czernowin, Eötvös Péter és Peskó Zoltánnal való munakakapcsolat adott meghatározó impulzusokat.  Zeneszerzõi identitásának egyik fontos alapeleme az élõ elektronika (live-electronics) mint inspirációs forrás és kifejezõeszköz. 2005 –ben a MNW-Fesztivál mutatta be gentle birth c. operáját, amely énekeseken és táncosokon kívül 16 hangszóróra és videóra készült. Hangszeres mûvei többek között a WienModern, budapesti Õszi Fesztivál és a drezdai Kortárszenei Napok keretében játszották.
A kolozsvári születésû Ajtony Csaba  számos díjat és kitüntetést kapott. Többek között a Bartók-Fesztivál zeneszerzés-díja, Bécs város Körner-díja valamint Kodály-ösztöndíj tulajdonosa.
2010-tõl 2013-ig a UVic  Symphony karmestere, a University of Victoria (BC, Kanada) karmestertanára.