Ugrás a tartalomra

Képzelt beteg a Miskolci Nemzeti Színházban – Nem habos, parókás előadás

A múlt hónapban volt a bemutató előadása Moliére Képzelt beteg című komédiájának a Miskolci Nemzeti Színházban.

A három felvonásos előadás nem mindennapi élményt nyújt. Kaszás Géza – aki a főszereplőt, Argant formázza meg a darabban – az MTI-Pressnek a műről beszélve azt mondta, ha valaki habos, parókás előadást vár, azt meglepetés éri, amikor belép a teátrumba; ám ha nyitott a komédia iránt, fantasztikus hatás alá kerülhet.

   
    A művész értékelése szerint nagy és megtisztelő volt a felkérés a szerepre, ugyanis a Képzelt beteg Moliére egyik leghíresebb alkotásainak egyike, és "ami ebben az esetben ráadás, illetve nagyon fontos, hogy egy olyan rendezővel, Radoslav Milenkoviccsal dolgozhattam együtt, akivel két éve találkoztam Shakespeare Szeget szeggel darabja kapcsán". – Ez annyira jó volt, inspirált a rendező személye, és természetesen maga Moliére – tette hozzá, majd folytatva ezt a gondolatmenetet hangsúlyozta, hogy "Moliére is kemény falat, de a rendezővel együtt meg tényleg az".
    Visszaidézte korábbi miskolci szereplését, és úgy fogalmazott: a társulatba nagy öröm volt visszatérni, annak idején is kellemes volt a munka, nagyon jó a csapat: jó újra együtt dolgozni – Radoslav Milenkovic mellett – Szirbik Bernadettel, Fabók Mariannal, Fandl Ferenccel és Máhr Ágival.
    A színművész a rendezőről kifejtette, hogy azért jó vele dolgozni, mert színész fejjel is gondolkodik, az alapján rakja össze a karaktereket, és pontos képet alkot az előadásról. Neki mint a főszereplőnek is felvázolta ezt a képet, épp ezért "hihetetlen, elgondolkodtató" lett az előadás – mondta.
    Kaszás Géza arról is beszélt, hogy az a fajta gondolat, ahogyan a Képzelt beteg megszületett Moliére fejében, "semmit, de semmit nem kopott az utóbbi időben". A téma ma is éppúgy aktuális, mint évszázadokkal ezelőtt, talán még igazabb, mint saját korában. Az előadás épp ezért is hatásos, az író ugyanis nem aktuálpolitikai dolgokhoz nyúlt, hanem azt fogta meg az emberben, ami a leglényegibb. Ezt mutatják meg, ezt tálalják a komédiában, ezért van ekkora ereje. A rendező pedig mindezt "egy nagy piros filctollal még alá is húzza, sok sűrű vonással". – Tehát eléri a célját, hatás nélkül senki sem marad – vélekedett a művész.
    Magyarázata szerint a nagy klasszikus szerzők megközelítésének megvan a maga hagyománya, ők azonban valóban eltérnek ettől az előadásban.
    – Moliére a színpad számára fantasztikus drámákat írt – fűzte hozzá Kaszás Géza. – Műve fantasztikus ritmusú, egészen elképesztő virtuozitásról árulkodik. Jó tempójú, és aki ezt nem bírja, vagy akinek nincs kellő ritmusérzéke, annak vége a színpadon. Az író színészként alkotta meg, maga játszotta ezt a szerepet, és bele is halt, mint tudjuk. Nagy megtiszteltetés számomra, hogy belebújhatok ebbe a figurába, és így tiszteleghetek Moliére előtt.
    Az eredeti mű több zene- és táncbetétet tartalmazott, amelyhez a zenét a nagyszerű barokk zeneszerző, Marc-Antoine Charpentier írta. Az 1673-ban keletkezett Képzelt beteg Moliére utolsó műve, a bemutató után egy héttel, a negyedik előadás alatt az Argant játszó író tüdővérzést kapott, és előadás után nem sokkal otthonában meghalt. A művet Magyarországon először 1792-ben láthatta a közönség a Kelemen László Társulat előadásában.
    Kaszás Géza miskolci szerepléséről elmondta azt is, hogy jelenleg az egész családjával a borsodi megyeszékhelyen él, szereti a gyönyörű fekvésű várost és környékét. Munkájában a színház – a filmek után – erősen jelen van, nagy tervei vannak ezen a területen, de szeretné, ha a filmezés is megmaradna. Megjegyezte, több munkába belekezdett, "egyszerűen csak jó filmet szeretne csinálni, olyan témában, olyan munkatársakkal, akikkel érdemes".     (MTI-Press)