Ugrás a tartalomra

Koltai Lajos operatőr, rendező 65 éves

Április 2-án ünnepli 65. születésnapját Koltai Lajos Kossuth-díjas operatőr, rendező, érdemes művész.

    Kiskorában egyszer különleges élménye volt: Tiszadobnál, a folyó holtágán besétált a mély vízbe, a hullámok összecsaptak a feje fölött, s a kissé zavaros vízen át különleges fényben és színben látta a partot – ehhez az eseményhez köti sajátos látásmódját. Már a gimnáziumban is amatőr filmes volt, a főiskola előtt a Magyar Televízió segédoperatőreként dolgozott. 1965 és 1970 között végezte el a Színház- és Filmművészeti Főiskola operatőr szakát Illés György tanítványaként. Az Agitátorok című filmmel diplomázott, majd 1970-től a Mafilmnél dolgozott. Kezdetben dokumentumfilmeket készített, s három filmben segédoperatőr volt mestere, Illés György mellett.
    Koltai a magyar operatőri művészet nemzetközileg elismert képviselője. Olyan magyar filmeknek volt operatőre, mint a Jutalomutazás, az Örökbefogadás, a Teketória, a Veri az ördög a feleségét, a Filmregény, A ménesgazda, az Angi Vera, a Déryné, hol van?, az Ajándék ez a nap, a Megáll az idő vagy a Hajnali háztetők.
    Legtöbbet Szabó István rendezővel dolgozott együtt, a Szabó-Koltai alkotópáros együttműködéséből olyan klasszikusok születtek, mint a Bizalom, az Oscar-díjas Mephisto, majd a trilógia további két része: a Redl ezredes és a Hanussen, aztán az Édes Emma, drága Böbe, a Találkozás Vénusszal, A napfény íze, a Szembesítés, a Csodálatos Júlia és a Rokonok. A Kossuth-díjat 1985-ben kapta meg.
    Az 1980-as évek közepétől sokat dolgozott az Egyesült Államokban, számos amerikai filmet fényképezett, tagja az Oscar-díjat osztó Amerikai Filmakadémiának és az Amerikai Operatőrök Egyesületének. 1999-ben az olasz filmek legjobb operatőrének járó Donatello-díjat kapott Az óceánjáró zongorista legendájáért, ugyanebben az évben neki ítélték az Európai Filmdíj "legjobb operatőr" kategóriadíját is. 2001-ben Oscar-díjra jelölték a Giuseppe Tornatore rendezte Malena című olasz film operatőri munkálataiért. Ezt ugyan nem kapta meg, de ismét átvehette a Donatello-díjat. 2002-ben megkapta a Magyar Művészetért-díjat, 2010-ben pedig Prima Primissima díjas lett.
    Koltai Lajos kiválóan alkalmazza a sötét és világos tónusokat, a belső terek megvilágítását illetően a világon a legjobbak közé tartozik. Koltai különleges ismerője a fénynek, képeivel megteremti a film alaphangulatát – elég akár a Megáll az idő neonfényeire, az Óceánjáró hősének szemében tükröződő képre emlékeztetni. Kamerája egy-egy képből bontja ki a történetet, egy-egy tónussal lélekábrázolásra képes.
    2004-ben rendezte első filmjét az irodalmi Nobel-díjas Kertész Imre Sorstalanság című művéből, az operatőr Pados Gyula volt, akivel azóta is együtt dolgozik. A bemutatóval egy időben jelent meg Marx György könyve a Sorstalanság készítéséről és Koltai életpályájáról. Következő filmje rendezőként az Este volt, amely Susan Minot világsikerű regénye alapján készült. Idén májusban kezdik forgatni a Treehouse című új filmjét a főszerepben Jeremy Ironsszal, s tervezi filmre vinni a legendás ló, Kincsem történetét is.  (MTI)