Ugrás a tartalomra

Lohengrin, a költő – premier a Művészetek Palotájában

A Budapesti Wagner-napok idei újdonsága a zeneszerző középső alkotói korszakának operája, a Lohengrin. A produkció címszerepét a váratlanul súlyosan megbetegedett Burkhard Fritz helyett a mannheimi operaház szólistája, Kovácsházi István énekli. Vezényel a művészeti vezető: Fischer Ádám, a rendező Marton László.

    "A Lohenrin színpadra állításához két alapkérdést kell feltennie a rendezőnek: ki Elza, és ki Lohengrin?" – mondta el az MTI-nek a darab főpróbáján hétfőn Marton László. Az opera Brabantban játszódik – folytatta –, furcsa, háborús készültségben lévő országban, ide érkezik Madarász Henrik király, hogy a kalandozó magyarok ellen sereget gyűjtsön.
    A fanatizált közösség előtt Telramund gróf az öccse megölésével vádolja Elzát, a brabanti trón várományosát. "Elza itt nevelkedett, ízig-vérig ehhez a militáns világhoz tartozik, de mégis vágyódik, hogy egy valódi szerelem innen megváltsa és elvigye. Az álmaiban megjelenik valaki, aki tökéletesen más, mint, akik körülveszik" – részletezte a rendező.
    Megtörténik az a különösség, hogy a vágyálom férfi megjelenik, itt tehető fel a második kérdés, ki is ő? "A mi előadásunkban nem ezüst vértben és sisakban jelenik meg Lohengrin, ahogy az korábban hagyomány volt, hanem hősként egy költő, egy muzsikus, egy Schubert-szerű jelenség lép elénk, aki egészen más világ embere."
    A darabba dramaturgiailag kódolta Wagner, hogy Elza ugyan megígéri, nem fogja föltenni a kérdést, mondja meg a nevét a hős, de brabanti lévén, egyszerűen képtelen megfelelni a vállalt tilalomnak – magyarázta Marton László. "Elza érdekes módon jobban szót ért a mindkettőjük életére törő Ortruddal, mint az őt megváltani kész Lohengrinnel."
    A rendező szerint Wagner, aki a szövegkönyvet is írta, rendkívül pontosan vitte végig ezt a pszichológiai drámát, Elza vívódását, ahogy Ortrud szavai által méreg kerül a lelkébe és szeretné, de nem tudja betartani az esküjét.
    A brabanti környezet, ami lehangolóan szürke és sivár, Lohengrin megjelenésével színessé változik, életigenlő és derűs a muzsika is – fogalmaz a rendező. Amikor a kérdés már követelésszerűen hangzik el: mondd meg a neved, akkor ez a miliő visszaváltozik rideg szürkévé, Lohengrin távozásával eltűnik ebből a világból a költészet, a melegség.
    Több előadás is eltért a szövegkönyvtől, Elza nem hal meg. "Meghal vagy sem, ez indifferens, mi azt szeretnénk, ha a közönség átérezné, hogy Lohengrin elmenetelével milyen iszonyú, fájdalmas magány szakad Elzára. Ez a szerkezet az embert legjobban Bartók művére, A kékszakállú herceg várára emlékezteti" – mutatott rá Marton László, aki nemcsak zeneileg, hanem dramaturgiai szerkezetét tekintve is tökéletes alkotásnak tartja Wagner művét. (MTI)

Alfred Muff (b) Henrik, Camilla Nylund (b2) Elza, Perencz Béla (j2) Telramund és Petra Lang (j) Ortrud szerepében Wagner: Lohengrin című zenedrámájának fotóspróbáján. A művet a Budapesti Wagner-napok keretében mutatják be június 9-én a Művészetek Palotájában.
MTI Fotó: Illyés Tibor