Ugrás a tartalomra

A magyar film napja

2018 óta április 30-a a magyar film napja, ilyenkor filmtörténetünk kezdeteire emlékezünk, a magyar film történeti és kortárs gazdagságát ünnepeljük. Idén a jeles dátum még különlegesebb, hiszen éppen 120 éve történt, hogy április 30-án az Uránia Tudományos Színházban, a mai Nemzeti Filmszínház elődjében bemutatták az első, már játékfilmes elemeket is tartalmazó magyar filmalkotást, A tánczot. Ebből az alkalomból az MMA Film- és Fotóművészeti Tagozata a magyar film ritkán látható örök értékeire szeretné felhívni a figyelmet, ezért kezdeményezésére az Uránia Nemzeti Filmszínház a Nemzeti Filmintézet Filmarchívumával együttműködve online filmestet szervez. A magyar rövidfilm sajátos arculatával, tömörségével a játékfilmeknek is fontos alapja. Ezen az estén az érdeklődők mind a drámai, mind a lírikus vonulatból láthatnak alkotásokat, köztük egy – a jeles elődökhöz kötődő – mai kisfilm magyarországi ősbemutatóját.
A Sára Sándor, Kósa Ferenc, Gyöngyössy Imre, Tóth János, Bicskei Zoltán, Siflis Zoltán rövidfilmjeiből összeállított válogatás az Uránia webmozijában látható. A műfajilag sokszínű program első felében három, mára klasszikussá vált rövidfilm kerül műsorra, majd egy olyan új, a megidézett mesterek munkásságához is kötődő alkotás kerül a virtuális mozivászonra, amely Magyarországon először most lesz látható. A folytatásban a filmtörténet őskorába megyünk vissza, hogy bepillantsunk egy korai magyar filmes műhely munkájába. A filmvetítés előtt az Uránia Filmszínház emeleti kávézójában Gelencsér Gábor filmesztétával felvett szakmai bevezető kerül lejátszásra. Az MMA az esemény előkészítését és szakmai lebonyolítását támogatja.
A filmest programja díjmentesen (regisztrációs jeggyel) lesz megtekinthető. További információ és segítség a jegyváltáshoz hamarosan elérhető lesz az Uránia Nemzeti Filmszínház honlapján.
 

Program:
 
Férfiarckép (rövid dokumentumfilm, 1968, 9 perc)
Rendező: Gyöngyössy Imre, operatőr: Sára Sándor, Gaál István
A magyar új hullám egyik jelentős alkotója ebben a rövidfilmben falusi körzeti orvosként dolgozó édesapja lírai portréját rajzolja meg.
 
Öngyilkosság (kisjátékfilm, 1967, 24 perc)
Rendező: Kósa Ferenc, operatőr: Sára Sándor, forgatókönyvíró: Csoóri Sándor, Kósa Ferenc
A kilencéves nyomorgó, szeretetre vágyó, öngyilkossággal kísérletező József Attila történetének felidézése. József Attila novellájának adaptációja.

Mozikép (filmetűd, 1976, 11 perc) 
Rendező-operatőr: Tóth János, zene: Szabados György
Tóth János kísérleti filmje a mozi hőskora, a képalkotás és a mozgóképkészítés aktusa előtt tiszteleg.
 
Láttam (kisjátékfilm, 2019, 20 perc)
Rendező: Bicskei Zoltán, operatőr: K. Kovács Ákos, zene: Ittzés Gergely és Szabados György
Alföldi elégia – Hommage à Huszárik Zoltán és Sára Sándor. A magyarkanizsai rendező filmje szabad asszociációs belső utazás a szikes pusztaság óriáspódiumán. Magyarországi ősbemutató.
 
A kamerás emberek – A mozi, a kinematográfia úttörőinek története a Délvidéken (szerb–magyar ismeretterjesztő film, 2016, 50 perc)
Rendező: Siflis Zoltán, operatőr: Raffai Csaba
Lifka Sándornak és Bosnyák Ernőnek, a filmművészet két közép-európai úttörőjének élete és munkássága Bácskához, jelesül Szabadkához és Zomborhoz kötődik. Mindketten múlhatatlan érdemeket szereztek az első vándormozik, kőfilmszínházak, az első filmhíradók, az első magyar nyelven megjelent filmújság és a filmforgalmazás megalapozásával. A filmből az is kiderül, hogy Lifka kapcsolatban állt a budapesti Uránia Tudományos Színházzal.

Forrás: MMA