A nyomorultak című musical, a kecskeméti Katona József Színház idei évadjának szuperprodukciója, amelynek előmunkálatai közel két évvel a darab bemutatója előtt kezdődtek. Rögtön az első kérdés az volt, ki az az énekes-színész, aki Jean Valjean minden stációjában hiteles lehet, fiatalon, középkorúan, idősen egyaránt – emlékezett vissza Cseke Péter, a kecskeméti Katona József Színház igazgatója.
Feke Pált Szegeden, az István a királyban látta, de nem titkolta, hogy oda már azért ment el, hogy meggyőződjön róla, az alig harmincéves színész valóban alkalmas lenne-e Victor Hugo híres alakjának megformálására. Az előadás után bement az ifjú művész öltözőjébe, és előállt javaslatával. A direktor úgy emlékszik, hogy Feke Pál csak annyit kért tőle, hadd üljön le, mert elájul!
– Claude-Michel Schönberg zeneszerző erdélyi magyar szülők gyermeke, aki már korábban, az akkor még működő Rock Színháznak elhozta az akkor frissen elkészült művet. Az akkori vezetők nagyon költségesnek találták a színpadra állítását és kihátráltak a bemutatása elől – meséli a történetet Cseke Péter, aki két és fél éve nyerte el a kecskeméti színház igazgatói székére kiírt pályázatot. – A musical nehezen indult el a világhírnév felé, mert amikor Schönberg a darabot felajánlotta Londonban, Cameron Mackintosh, a neves producer nem "harapott rá" rögtön, csak illedelmesen betette a fiókjába. Ezután a házaló zeneszerző elvitte művét Párizsba, ahol végül 1980-ban bemutatták. A legenda szerint a sors úgy hozta, hogy Mackintoshnak elfogyott a musicalje, benyúlt a fiókjába, és kivette a régóta félretett darabot. Londonban 1985-ben állították színpadra az Alain Boublil-Claude-Michel Schönberg szerzőpáros musicalváltozatát, amely rövid időn belül világsiker lett. Eddig 21 nyelvre fordították le a művet, és 42 országban játszották az előadást, amelyet több mint 55 millióan láttak.
Cseke Péter tudta, hogy színházat próbáló kihívás a jogdíj megszerzése, az alkalmas színészek kiválogatása, fellépéseik szoros egyeztetése.
– Elkezdtem a tárgyalásokat Cameron Mackintoshék ügynökségének megbízottjával. Kialakult az első alkotói csapat, rendező, koreográfus, tervezők. A rendező még azt is kitalálta, miképpen lehetne a művet zeneileg és színpadi értelemben is megújítani, hiszen a bemutató óta eltelt huszonöt év. Felbátorodtunk, és kiküldtük az elképzelést a jogtulajdonosoknak – idézi fel. – Az angolok azt írták, hogy a darab világsiker, amelyen nem kell semmit sem újítani. A rendező megértette az üzenetet, és eltekintett a formabontástól – így a produkció bemutatásától is. Ezután került a képbe Korcsmáros György rendező, aki boldogan elvállalta a színpadra állítást. A meghallgatásokon közel 300 musicalénekes volt jelen. Voltak olyanok, akik már játszottak a Nyomorultakban, és voltak, akik csak álmodtak róla, mint Feke Pál.
Az ismert nagy szerepek mellett számtalan kis epizódszerep is akad, amelyekre Rosta Mária segítségével a Társulat című produkció szereplőit hallgatták meg. A díszleteket Kentaur (Erkel László), a világhírű sokoldalú művész tervezte, aki 1990-ben a Leonce és Lénával debütált mint díszlettervező, majd nemzetközi karrierje is gyorsan felfutott, miután Cameron Mackintosh felkérte a Miss Saigon, az Operaház Fantomja, az Oliver és a Martin Guerre című musicalek új látványvilágának megtervezésére.
Cseke Péter szerint a musicalirodalom egyik íratlan szabálya – talán 25 évvel ezelőtt még nem volt az –, hogy egy-másfél percenként valamiféle látványelemnek is meg kell jelennie a színpadon. – Kentaur fantasztikus tehetségével ezt tudja. Azt nagyon becsülöm benne, hogy szupermaximalista. Nála nincs kompromisszum – mondja.
Az elkészült díszlet- és a jelmezterveket ki kellett volna küldeni Londonba jóváhagyásra, de Kentaur javaslatára személyes prezentációt nyújtottak a darabból a brit fővárosban. Azon a zeneszerző fia volt jelen. – Meglátták Kentaur díszlettervét, és leesett az álluk – emlékezik vissza a londoni fogadtatásra a direktor.
A színház ekkor már megkapta a jogot a darab bemutatására, de a szereposztásra még mindig nem mondtak igent. Cseke kiküldte a szereposztást is Londonba. Volt, akiről csak fényképet kértek, mert az életrajzából meg tudták ítélni a munkásságát. Volt, akiről videofelvételt is. – Az utolsó pillanatokban fogadták el a szereposztást – jegyzi meg.
Úgy véli, hogy a kecskeméti bemutató különleges esemény, hiszen a Nyomorultak a világon bemutatott három legcsodálatosabb musical egyike. – Nagyszerű, hogy estéről estére az emberek felállnak, és állva tapsolnak mint valami gálán, vagy a Milánói Scalában! – húzza alá.
A darab jövőjére gondolva elkezdte szervezni, hogy az országban másutt is láthassák a produkciót. – Megkerestem a Margitszigeti Szabadtéri Színpad vezetőit, és most januárban megkaptam a jogot az angoloktól a nyári bemutatóra – újságolja a legfrissebb hírt. – A kedvező fogadtatás után biztos vagyok abban, hogy a világ bármelyik színházának igazgatója szívesen cserélne most velem.
Tervei szerint a darab a jövő évadban is a kecskeméti színház műsorán marad, bár mint emlékeztet rá: a színpadra állítás nem fért volna be a színház éves költségvetésébe. – Igen sok nagy kecskeméti cég állt mellénk, aminek köszönhetően anyagilag biztosítani lehetett a bemutatót – enged betekintést a pénzügyi kulisszák mögé a direktor. (MTI-Press)