Sós Dóra: Tamkó Sirató Károly experimentális munkái (Glogoizmus és dimenzionizmus)
Tamkó Sirató Károly jelenleg a magyar művészeti kánon marginális alakja. A többség számára a Kaláka Bőrönd Ödönje és Tengereczi Pálja fémjelzi az alkotót, holott munkásságának számos aspektusa megérdemelné a részletesebb bemutatást.
„A lexiák nyomában: Experimentalizmus és hypertextualitás Tamkó Sirató Károly műveiben” című könyvemben nyomába eredtem annak az elméleti kibontakozásnak, amely a fiatal Charles Sirató kereste a módokat, hogy meghaladja a művészet akkori határait.
Kezdetben a glogoizmus, később a dimenzionizmus fogalmával fedte le nézeteit, és olyan híres alkotók írták alá manifesztumát, mint Duchamp, Miró és Kandiszkij.
Kövessük végig együtt, miként képzelte el Tamkó az N+1 elvét a gyakorlatban! Hogyan lép ki a szöveg a sorból a síkba, hogyan lép ki a kép a térbe és miként lendül mozgásba a szobor. Nézzük meg, mit is értett az alatt, hogy a művészet mindig készen áll +1 dimenzió befogadására!
Kitekintést adok néhány hasznos elméleti irányra, mely hozzájárul Tamkó Sirató Károly műveinek befogadásához, és felfedek olyan tendenciákat, mellyel Tamkó elvei máig rokoníthatók.
Met Galéria Budapest, 1117, Bölcső utca 9.