Ugrás a tartalomra

Tilles Béla Kettős-spirálja a Modemben

A debreceni Modern- és Kortárs Művészeti Központnak (Modem) adományozta Tilles Béla szobrász a Kettős-spirál című alkotását, amelynek korábbi változatát az ország első köztéren felállított mobilszobraként állították fel a cívisvárosban.

    A Spirális fény-mobilt 1975-ben helyezték el Debrecenben, de később a folyamatos rongálások miatt eltávolították. Az alumínium szobor szerdai átadásán a Modemben Tilles Béla elmondta: már a rendszerváltozás idején megkeresték, hogy az alkotást vagy annak egy újabb változatát állítása fel, de a helyszíneket illetően csak "komolytalan ötletekkel" tudtak előállni.
    A művész elárulta: alkotásával képzőművészeti nyelven próbálta megpillantani a biológiai formákat. A mintegy két méter magas, motor által forgatott szobron különböző nagyságú négyzetes és kör keresztmetszetű csövek sorakoznak egymás alatt felváltva, forgásukkal minden irányból spirálisan mozognak, különleges fényjátékot produkálva.
    Tilles Béla kedveli a spirális formákat, amelyek a fény által lépnek át más dimenzióba, "egy megfoghatatlan de mégis konkrét térbe. A spirál egyik összetevője úgy viszonyul a másikhoz, mint ahogy az az egész alkotáshoz" - magyarázta a Kettős-spirál összetételét. Hozzátette: a fémek közül csak króm acéllal vagy alumíniummal dolgozik, mivel a bronz nem tudja elviselni az időjárás viszontagságait, a követ pedig "nem tekinti anyagnak".
    A szobrász visszatért művészete kiindulópontjához, a festészethez, jelenleg a kozmosz témája foglalkoztatja, amelynek a fény is szerves része. Filozófiája szerint minél inkább megismerjük a kozmoszt, annál inkább megismerjük magunkat, hiszen "ugyanabból az anyagból vagyunk, ugyanúgy működünk, mint az univerzum összetevői".
    Kukla Krisztián, a Modem igazgatója az MTI érdeklődésére elmondta: az alkotást átmenetileg a múzeum udvarán állítják ki. A külső szoborparkban egymást "rotálják" a szobrok, így később a Kettős-spirált egy városi intézmény vagy egy cég területén helyezik el.
(MTI)