A budapesti Titanic Nemzetközi Filmfesztivál és a hasonló kisebb, független seregszemlék értéket adnak, megosztó filmeket mutatnak be – értékelt Elliot Grove kanadai filmes szakember, a Raindance Filmfesztivál alapítója, a 18. Titanic nemzetközi zsűrijének elnöke az MTI-nek adott interjújában.
Grove nemrég érkezett Londonból Budapestre, de DVD-n már többet is látott a programban szereplő filmek közül. "Nagyon jó filmek szerepelnek itt" – vélekedett. A Hullámtörők-díjért versenyben lévő alkotásokat számba véve elmondta, megnézte már a Carlos, a Curling és az Esős évszakok című munkákat. A többi szekció művei közül a Donomát a Raindance londoni filmfesztiválon is műsorra tűzték. "Túl sok jó film van, ezért kell zsűrielnöknek lenni" – jegyezte meg tréfásan.
A producer szerint a Carlos lenyűgöző darab, ők is meg akarták szerezni a Raindance-re. "Érdekes karakterek, nagyon erős, magával ragadó film. Minden megvan benne, ami kell" – válaszolta arra kérdésre, hogy látott-e a fesztiválfilmek közül kiemelkedő darabot. Hozzáfűzte, hogy minden itt szereplő filmre úgy tekint, mint a gyermekére.
Grove kiemelte, a Titanic és a Raindance között kiváló partneri kapcsolat van, amelyet a nyelvi akadályok sem nehezítenek meg különösebben. "Az európai filmfesztiválok közül a Titanic hasonlít a legjobban a Raindance-re" – állapította meg.
"A Titanic nagyszerű, feszegeti a határokat, nagy esélyt nyújt az olyan filmeknek, mint például a kanadai Curling. Olyan művek vannak itt, amelyeket vagy nagyon szeretnek vagy ellenkezőleg, nagyon utálnak" – jellemezte a Titanic Filmfesztivált és a felsorakoztatott alkotásokat.
"Ez az, amit egy filmfesztiválnak csinálnia kell. Bemutat olyan filmeket, amelyek nem kerülnének moziba, pedig megérdemlik, hogy a közönség lássa őket. Extrém filmek ezek, és ezalatt extrém technikákat, extrém témákat és extrém történetvezetést értek. És mivel a Titanicon vagyunk, mondhatom hogy extrém jók" – fűzte hozzá.
A filmvilág drámaian megváltozott, különösen 2005 Bálint-napján, amikor útjára indult a YouTube videomegosztó portál – mutatott rá. "A Titanic és a Raindance Londonban azért fontos, mert az ilyen fesztiválok, a jó fesztiválok nélkül a közönség nem ismerhetné meg ezeket a filmeket. A hasonló seregszemlék értéket adnak a nézőknek és a városnak. Nagyon fontosak" – mondta el az MTI-nek.
Elliot Grove beszélt arról, hogy a Titanic fesztiválhoz hasonlóan a Raindance is anyagi gondokkal küzd. "A fesztivál egyetlen fillért sem kap a kormánytól. Ki kellett fejlesztenünk az évek során a támogatásszerzés alternatív kampányát, amely nem a kormányzaton nyugszik. Az állami támogatásnak előnye és hátránya is van. Előnye, hogy van pénz, hátránya hogy beleszólhatnak a dolgokba" – írta le a helyzetet.
A legfontosabb az ilyen fesztiválok számára, hogy közönséget szerezzen. Fontos a közösségi hálón, a Facebookon vagy a Twitteren nyomon követhető stratégia. "És mindenekelőtt a tiszta, világos elképzelés" – emelte ki. Ha ezek megvannak, akkor kell támogatót keresni, hogy segítse a fesztivál költségvetését. Jól hangzik, de megvalósítani nagyon nehéz. Mi is húsz éve próbáljuk Londonban. A Raindance is elvesztette támogatóit a pénzügyi válság miatt" – fogalmazott.
A két fesztivál közötti párhuzamokkal kapcsolatban megemlítette, annak idején, 1993-ban azért alapította a Raindance fesztivált, hogy a független filmeket népszerűsítse a brit közönség köreiben. Ugyanúgy, mint a Titanic, amely szinte egyidős a londoni eseménnyel – állapította meg. "Nagyon szerencsés vagyok, szeretek filmeket csinálni, szeretek a Raindance fesztiválon dolgozni, és még mindig tudom fizetni a számláimat" – mondta.
Grove különböző fesztiválokon sokat zsűrizik, érdekesnek találja ezt a munkát. "Izgalmas lesz tanakodni" – mondta budapesti feladatáról. "Soha nem a legjobb film nyer, az amelyiket én szeretném" – fogalmazott félig ironikusan. "A zsűrizés alkuk sora, sokat lehet tanulni ilyenkor, mert a tagok másként látnak egy-egy filmet, miután megnézték, és miután tanakodtak róla" – árulta el.
A Londonban élő kanadai filmes szakember minden évben ellátogat a legnagyobb filmes mustrák közül Cannes-ba és Berlinbe. "Annyira, de annyira szörnyű, pláne hogy még hazudnak is. Azt ígérik pezsgő lesz a fogadáson, de csak prosecco van" – tréfálkozott.
A producer arról is beszélt, hogy szereti Budapestet, másodjára jár itt. "A város olyan, mint New York az 1970-es években, ahogy emlékszem, és mint Párizs az 1980-as években, ahogy elképzelem" – jegyezte meg. "Büszke torontói fickó vagyok, így nagy szó, ha azt mondom, tetszik" – fűzte hozzá. (MTI)