Nemzetkritika másként – Kertész Imre „Mentés másként" című könyvének bemutatója a PIMben
Kertész Imre 2001 és 2003 között írt, „Mentés másként” címmel megjelent naplóját mutatták be a Petőfi Irodalmi Múzeumban. A Selyem Zsuzsa esszéista, kritikus, Dávidházi Péter irodalomtörténész és Sándor Iván író, esszéista részvételével lefolyt beszélgetés moderátora Szegő János, a Magvető Kiadó szerkesztője volt.
Nemzetkritika másként

Szegő János első kérdése, hogy mennyire fikciós napló a Mentés másként, csak látszólag volt elméleti. Ugyanis konkrétan arra utalt, hogy a könyv Kertész Imre azon éveit érinti, amikor megkapta a Nobel-díjat, de utólag, vagyis szerkesztve kapjuk meg akkori benyomásainak feljegyzését. Sándor Iván erre rögtön leszögezte, hogy ő másként olvasta ezt a naplót, mint ahogy korábban tette azt Thomas Manntól egészen Márai Sándorig. A könyvet egyszerre látja én-, korszak-, és műhelynaplónak. Szerinte „korszak-aknamezőn lépked huszárként – állandó robbanásveszélyben” a szerző. Kiemelte azokat a gondolatokat, amikor Kertész arról beszél, hogy „Auschwitz nem értékvesztés, hanem értékvisszavonás.” Ezzel szemben Dávidházi Péter kifejtette: ő elhiszi, hogy Kertész Imre ezeket a naplóbejegyzéseket nem publikálásra szánta. Egy irodalomtörténész – folytatta – a naplókat többnyire adatokért olvassa, ami egészen más, mint a szerzője által utólag megszerkesztett szöveg (lásd a Gályanaplót). Hangsúlyozta azonban, hogy itt azért nem az önfényezés dominál, hiszen a szerző kíméletlenül őszinte.

Dávidházi Péter, Sándor Iván, Selyem Zsuzsa és Szegő János
Selyem Zsuzsa Kertész Imrét olvasva élte át azt a revelációt, hogy meg tudta érteni a kommunizmusban megélt gyermekéveit. Szerinte naplót azért jó olvasni, mert láthatjuk, hogyan tudja a szubjektum kiterjeszteni valóságát, világát a szöveg által.
Ezt követően Szegő János a „Kertész Imre belső emigrációja” utáni időre kérdezett rá, amelyet előbb „külső emigrációnak” nevezett, de aztán a kevésbé terhelt jelentéstartalmú „kiköltözés” szóra finomított. Dávidházi az 1961-től 1991-ig tartó időszakot felölelő Gályanapló másságára hívta fel a figyelmet a belső emigráció kapcsán. Arra, hogy a Gályanapló ideje alatt írta meg Kertész Imre három – az irodalomtörténész számára – legfontosabb regényét: a Sorstalanságot, a Kudarcot és a Kaddist. Naplóiból kiderül, hogy viszolygott a beérkezettségtől, mert szerinte az a kreativitás vége. A Gályanaplóval ellentétben a Mentés másként csak három évet fog át, és keveset változtatott rajta a szerző. Ami dramaturgiája van, az inkább a sorsé, mintsem az író sajátja (gondolt itt elsősorban a betegségre és a kitüntetésre). Sándor Iván szerint nem tekinthetünk el attól, hogy a Gályanapló és a Mentés másként között jelent meg a Valaki más, hiszen a „valaki más” élménye a szerző új könyvében is visszatér. A jelenre irányította a beszélgetést Selyem Zsuzsának az a megjegyzése, hogy az író szinte minden 2001-ben leírt mondata érvényes 2011-ben is, igaz, Kertész erősen negatív és kemény marad.
Kertész Imre: Mentés másként. Könyvbemutató a Petőfi Irodalmi Múzeumban. 2012. október 18. 17:00
Weiner Sennyey Tibor
További képeink:
Morcsányi Géza, Dávidházi Péter, Sándor Iván, Selyem Zsuzsa és Szegő János
Bartis Attila felolvas