Káosz és Rend – egy Covid-remekmű(?) születése
„Van öt számod?”
Mindenkinek van öt száma, amivel elméletileg megnyerheti az ötös-lottót. Ám életünk során nem csupán „elméletileg”, de „gyakorlatilag” is számokkal vagyunk körülvéve. Hiszen minden embernek van névnapja, születésnapja, életkora; ezen felül személyi száma, Taj-száma, adószáma, telefonszáma és rendszáma is. Számok formájában kapjuk meg első osztályzatunkat az iskolában, és első bérünket is a munkánk után, ami – nagy valószínűséggel – egy saját kóddal védett bankszámlaszámra érkezik meg, s amihez egy szintén önálló kóddal rendelkező bankkártya segítségével férünk hozzá. Ebben a patikamérlegen kimért világban minden számnak megvan a maga helye és rendeltetése, hiszen a matematikában semmi sem történik véletlenül. De jaj nekünk, ha merő véletlenségből felcserélik a számainkat! Lesz akkor bábeli zűrzavar, kapkodás, kavarodás, káosz! A végén még hoppon maradunk, s mehetünk reklamálni a Sóhivatalba…
A számoknak eme kettős természetét festette meg nekünk Pálfy István „Putyu” nívódíjas szürrealista festőművész az önkéntes karantén ideje alatt.
Káosz és Rend 1
A Káosz és Rend lényegében egy igencsak modern felfogásban készült „diptichon”, amelynek jobboldali szárnyán – a Káosz-táblán – csupa hófehér számot látunk, mintha egy vörös alapú mátrixba csöppentünk volna: valóságos „számháború” zajlik a szemünk előtt, s mintha az ütközetben elesett számok saját kiömlő vérükkel festenének. Ezzel szemben a diptichon baloldali szárnyán – a Rend-táblán – nem látunk mást, csupán hófehér strigulákat: pontosan 60 strigulát igen szigorú, katonás módon elrendezve. Mintha az egészet egy fekete táblára rajzolták volna hófehér krétával valamelyik poroszos jellegű iskolában, ám ez az iskola leginkább börtönre emlékeztet. A kompozíció ezen „kromatikus” feléből valamiféle béke és megnyugvás árad, ugyanakkor nem lehet egyértelműen eldönteni, hogy a „börtönben” sínylődő „rab” a szabadulását várja-e cellájában, netán a kivégzésére készül. Ami azonban leginkább zavarba ejtő: mintha a diptichon számmisztikája azt sugallná: igazi Rend csupán a Káosz helyén, tehát egy börtönben valósul meg; a való életben ezzel szemben totális káosz és zűrzavar uralkodik. A két világ egymástól teljesen elkülönül. Az elkülönülés azonban látszólagos: az utolsó, hatvanadik strigula behúzásával ugyanis bármikor visszakerülhetünk a Rend mesterséges börtönvilágából a természetes életet jelentő Káosz állapotába; és vice versa: A Pénz uralma alatt nyögő Káosz-világ ugyanis minden bizonnyal újabb bűnbeesésre csábít…
De vajon mit jelképeznek a strigulák, és véletlenszerűek-e a számok? Van-e ennek a diptichonnak valamiféle rejtett üzenete? A jobboldali táblán olvasható számsor bizony nem feltétlenül véletlenszerű és kaotikus. Épp ellenkezőleg: általuk egy újfajta „interaktív” képalkotási módszer bontakozik ki szemünk előtt, ahol Mester és Megrendelője együtt alkotják meg – és csakis együtt fejthetik fel! – a kódolt számsorok üzenetét. Annyit azonban elárulhatunk, hogy a számsor utolsó, tizedik sora a festmény megrendelésének időpontjára vonatkozik, míg a legelső sorban egy újabb dátum – 2020. 03. 04. – keretezi a történetet: ez a nap volt a magyarországi kijárási korlátozás és önkéntes házi karantén kihirdetésének időpontja. A strigulák ebben az olvasatban a bezártság első hatvan napjára vonatkoznak, a Káosz és Rend tehát egyfajta „karantén-festménynek” tekinthető.
Végezetül ejtsünk pár szót a festmény kvalitásairól is! A számok rendkívül egyéniek: a 666 például három kígyóra emlékeztet. A strigulák mérete pontosan kétszerese a számokénak. A valódi festményt egy ókori pergament idéző, ragacsos paszpartu-ráma keretezi.
Ha felkeltettük az olvasó érdeklődését, a debrecenibalazs79@freemail.hu címre várjuk észrevételeit a festményről és a számsorokról!
Káosz és Rend 2