Ugrás a tartalomra

Impresszionizmus – Posztimpresszionizmus

Megjelent a Napkút Kiadó gondozásában Magyar Miklós Impresszionizmus – Posztimpresszionizmus című kötete. A nagy sikerű Művészek és remekművek után, amely a képzőművészet kimeríthetetlen kincsestárából válogatva vesz szemügyre halhatatlan alkotásokat, a szerző figyelme most az impresszionista alkotók és műveik felé fordul a páratlanul izgalmas fejezetek során.

Míg az impresszionisták abból merítik inspirációjukat, amit maguk előtt látnak, a posztimpresszionisták befelé fordulva, saját lelkivilágukat vetítik ki vásznaikra. Milyen képek születtek Camille Pissarro ecsetje alatt Pontoise Montmartre-ján? Miért tekintett Paul Cezanne apaként Pissarróra? Miért voltak rémálmai Claude Monet-nak a roueni katedrális megfestésekor? Hogyan veszítette el látását, miközben a francia államnak felajánlott tavirózsáit festette? Miért nevezik Edgar Degas-t "az emberi forma legérzékenyebb megfigyelőjének"? Miért okozott botrányt A Tizennégy éves kis táncos lány című szobra? Kik voltak Auguste Renoir legszebb modelljei? Miért számított családtagnak a hűséges házvezetőnő és dadus, Gabrielle Renard? Miért bénult meg a festő keze? Hogy lehetett Berthe Morisot "az impresszionizmus nagyasszonya" abban a korban, amikor nőket nem vettek fel a Szépművészeti Akadémiára? Miért merült feledésbe a kor egyik legünnepeltebb festője, Paul-Cézar Helleu neve? Miért mondta Pablo Picasso, hogy Paul Cezanne, a csendéletek, a fürdőző nők és a Saint-­Victoire hegy megörökítője, "minden modern festő atyja"? Miért élt együtt Vincent van Gogh egy prostituálttal? Miért használta oly sokszor a sárga színt? Milyen remekműveket festett az elmegyógyintézetben? Miért választotta a kalandor Paul Gauguin a "vad és primitív Bretagne-t" és Tahitit lakhelyül, hogyan élt és alkotott? Miért szerette Henri de Toulouse-Lautrec a cirkusz világát? Miért mondják, hogy "minden képét abszinttal festette"? Miért költözött be egy bordélyházba? Többek közt ezekre a kérdésekre kapunk feleletet a számos színes képpel illusztrált könyv olvasásakor.


Magyar Miklós irodalomtörténész, az irodalomtudomány doktora. Kutatási területe a magyar-francia összehasonlító irodalom és az irodalomelmélet. 1988 és 1991 között a párizsi Sorbonne Egyetem vendégprofesszoraként oktatott. Hosszú évek óta foglalkozik művészettörténettel, immár második, e tárgyú kötetében a tőle megszokott egyedi nézőpontokból közelít az életművekhez és művekhez, feltárva egy-egy alkotás megszületésének sokszor alig vagy egyáltalán nem ismert hátterét.

*

Magyar Miklós: Impresszionizmus – Posztimpresszionizmus. Napkút Kiadó, Budapest, 2024.

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.