Ugrás a tartalomra

Átfestett ikonok – Kelemen Károly kiállítása az Ernst Múzeumban

A "dekonstrukció mestere", Kelemen Károly eddig több mint három évtizedes életművét tekinti át 110-nél is több festmény, szobor, kollázs segítségével a budapesti Ernst Múzeum péntektől látogatható, Átfestett ikonok című kiállítása.

    Kelemen Károly a művészettörténeti kánon meghatározó alkotásait gondolja újra reflektív módon, úgy, hogy közben maga is ikonikus műveket hoz létre - utalt a tárlat címére annak csütörtöki sajtóbejárásán Gulyás Gábor kurátor, az Ernst Múzeumot fenntartó Műcsarnok igazgatója.
    A kiállítás miatt jelentősen megváltozott a múzeum belső tere is, így egy meghatározott irányban végigjárható, "irányított tárlat" vezeti keresztül az életművön a látogatót. A belsőépítészeti munkák eredményeként feltárult az egykor Ernst Lajos által megálmodott kiállítóhely néhány rejtett értéke is, kibontották például a sokáig elfalazott kupolát - árulta el Gulyás Gábor.
    Történelmi ikonok címmel a tárlat első blokkja Kelemen Károly jellegzetes radírképeiből vonultat fel néhányat. Mint a művész elmondta, ezen munkák fő motívumai a Rákosi-korszak dekonstruált "hazugságikonjai": az iparosítás, a sarló-kalapács, a sztahanovizmus.
    A politika helyett a művészettörténet korábbi korszakaira reflektálnak a Személyes ikonok című egység munkái. Kelemen Károly sajátos portréin felbukkannak a festő személyes kedvencei, többek között Mondrian, Fassbinder vagy Picasso, míg preparált absztrakt képeinek sorozata a nonfiguratív művészet különböző irányzatait veszi végig; azzal azonban, hogy a művész apró "üvegszemeket" helyez a vásznakra, a képek egyéniséget, arcot kapnak.
    Kelemen hasonlóan járt el macskakövekkel is. Mint Gulyás Gábor emlékeztetett, a kő a filozófiában általában az élet nélküli anyag példája, szemekkel ellátva azonban a - sokszor forradalmi reminiszcenciákat keltő - bazaltkockáknak saját világuk lesz.
    Uralhatatlan ikonok címmel a szexuális vágy és a társadalmi megváltás néha egyaránt kontrollálhatatlan igényét vizsgáló munkák kerültek egymás mellé a kurátori koncepció szerint. Több munkán is szokatlan kontextusba helyezve bukkan fel például a 20. század ikonikus alakja, Che Guevara, míg a Szenvedélyvirágok című sorozat legtöbb kollázsán kendőzetlen formában jelenik meg az erotika.
    A Dekonstruált ikonok címet viselő egységben három nagy "paradigmaváltó" művész előd tűnik fel más-más formában: Kassák Lajos, Marcel Duchamp és Andy Warhol - közölte Gulyás Gábor, aki rámutatott: az egyik radírképen olvasható Kassák-idézet - "Romboljatok, hogy építhessetek" - a kelemeni életműhöz is kulcsot ad.
    A kurátor elmondása szerint a kiállítás központ termének is tekinthető A megtalált ikon című egység, melyben Kelemen jellegzetes Teddy bear-figurái jelennek fel, igen változatos formában. A látogató számos parafrázisra ismerhet: Picasso Vasaló nője, Gauguin Tahiti tájképe, Henry Moore, Cézanne és más nagy elődök munkái mind mackóvá lényegülnek Kelemen Károly festményeiben és szobraiban - emelte ki Gulyás Gábor.
    A július 1-jéig látogatható kiállítást egy 32 perces portréfilm és két, Kelemen-relikviákat és az életműről szóló cikkeket tartalmazó vitrin zárja. A tárlat kísérőprogramjairól a http://mucsarnok.hu honlapon találhatnak részletes információkat az érdeklődők.

(MTI)