Ugrás a tartalomra

Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben – Sepsi Enikő könyvbemutatója

 
MEGHÍVÓ
 
Sepsi Enikő Kép, jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában című, a Károli Könyvek sorozatban megjelent kötetének bemutatójára
 
Időpontok:
 
Budapesten 2017. június 1-jén 17 órakor
Helyszín: Kossuth Klub (Múzeum utca 7. I. emelet Díszterem)
A kötetet bemutatják: Bogárdi Szabó István és dr. Miklós Eszter Gerda
A beszélgetésben részt vesznek Novarina magyar fordítói, Rideg Zsófia dramaturg és Sepsi Enikő, valamint Mészáros Tibor színész
A könyvbemutatót koccintás követi.
 
Debrecenben az Ünnepi Könyvhét keretében 2017. június 12-én 17 órakor
a kötetet bemutatja és a beszélgetést vezeti: dr. Lukovszki Judit egyetemi docens (DE)
A beszélgetés résztvevői: Adélaïde Pralon (Valère Novarina előadásainak társrendezője, dramaturgja), Rideg Zsófia, Mészáros Tibor színész, Gemza Péter művészeti vezető (debreceni Csokonai Színház), Sepsi Enikő.
Tolmácsolást biztosítunk.
Helyszín: Méliusz Juhász Péter Könyvtár Központi Könyvtára, Nagyelőadó. 4026 Debrecen, Bem tér 19/d.
A könyvbemutatók keretében kedvezményes könyvvásárlást biztosítunk.
 
A szerző a Könyvhéten június 10-én (szombaton) 14 órakor a budapesti Vörösmarty téren a L’Harmattan standjánál (89-es) dedikál.
 
A kötet a képi fordulat különféle művészeti ágakban és a tudományban is megfigyelhető jelenségével, valamint a fogalmi metafora elméleti keretével kívánja bevezetni és összefogni két nagy témáját: a francia költészet és a színház reprezentációhoz fűződő, szerteágazó kérdésfeltevéseit. A könyv első fejezeteiben két olyan kortárs francia költészeti irányzatot taglal, melynek viszonya a képhez különböző módon, de meghatározó (Yves Bonnefoy és Lorand Gaspar, valamint Jean-Michel Maulpoix). A kötet második felében néhány olyan színházi gyakorlatot választott ki a szerző, amelyek az emberi képmás, az emberi „bálvány” lerombolására és újbóli összerakására tesznek kísérletet (Grotowski, Kantor, Barba, Novarina), s ebben a folyamatban a költészet eszközeit is használják. Ezeknek a színházi gyakorlatoknak, mindenekelőtt kiemelve Valère Novarina életművét, közös nevezője, hogy nemcsak a dramaturgiájukban ismétlik az önmegüresítés folyamatát, hanem a színészvezetésben is alapvető helyet adnak neki. A második rész tehát, nem tagadva a színházi gyakorlatok egyéb inspirációs forrásait, a Novarina életműve szempontjából központi jelentőségűnek tekinthető teológiai kenózis-fogalom színházi, színháztudományi alkalmazására tesz kísérletet, s ebben különösen támaszkodik Hans Urs von Balthasar teológiai esztétikájára, Xavier Tilliette munkáira, Simone Weil színház- és kenózis-koncepciójára, továbbá Kálvin, Karl Barth, Paul Tillich és Kazoh Kitamori műveire. A tárgyalt szerzők vonatkozásában elsőnek tekinthető magyar nyelvű monográfia mellékletében közölt, Túl a szakrálison című Valère Novarina-esszé magyar fordításban most jelenik meg először.
 
„Képnek fogom nevezni a végül teljesen megtestesült valóság benyomását, amelyet paradox módon a megtestesüléstől elfordult szavakból nyerünk. (...) A kép az a csillogás, amely hiányzik a mindennapok szürkeségéből, s amit a nyelv megenged, amikor az álomszomj önmagára hajtja, s úgy dögönyözi, mint a szülői keblet.ˮ (Yves Bonnefoy)
 
„A valódi jelenlét sehova nem tartozó, a jelen egy ajándék, egy eltérés. Az előttünk lévő jelen jövőben van: egy átadott, felmutatott és nyitottnak mutatott dolog (…) mint persona vagyunk átadva.”
„Persona. Ezt jön cselekedni a Krisztus (Masiah, a Messiás): kiüríti az emberi képet, üresen hozza el azt.” (Valère Novarina)
 
Sepsi Enikő 2003-ban szerzett doktorátust a Sorbonne-on, és 2010 óta a Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészettudományi Karát vezeti. Yves Bonnefoy, Valère Novarina és Jean-Michel Maulpoix műveinek fordítója, kutatási területe a modern és kortárs francia költészet és színház, valamint a kortárs misztika.
 
A könyvbemutató részletes programja és hivatalos plakátja itt érhető el. 
 
 
 
Forrás: Károli Gáspár Református Egyetem