Ugrás a tartalomra

Műelemzés – ma

A Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság VIII. tudományos konferenciája.

2011. október 7–8. (péntek–szombat)
MTA Zenetudományi Intézet
Bartók Terme
Budapest, I. Táncsics M. u. 7.
Támogatók:
MTA Zenetudományi Intézet
Nemzeti Kulturális Alap Zenei Kollégiuma
A konferenciát szervezte:
DALOS ANNA és VIKÁRIUS LÁSZLÓ

Program
Október 7. (péntek) délelőtt 10 óra
I. ülés
A konferenciát bevezeti és az első ülés elnöke:
SOMFAI LÁSZLÓ
Ritmikai-metrikai elemzés
PINTÉR CSILLA MÁRIA:
Találkozás a Föltámadottal. Olivier Messiaen: Saint François d’Assise III,1 (7)
KUSZ VERONIKA:
Kicsit ázottan? Metrum és forma kapcsolata Dohnányi Burlettájában
Kávészünet
A recepció-elemzés formái és a közelmúlt
magyar zenéje
KERÉKFY MÁRTON: A népzenei hatás jelensége Ligeti György zenéjében. Az elemzés nehézségei és lehetőségei
PÁSZTHORY BLANKA: Három magyar Stravinsky-hommage. A zeneszerzői recepció rejtett aspektusai
DALOS ANNA: Kurtág, az elemezhetetlen. Analitikus utak az első, avantgárd korszak értelmezéséhez (1959–1968)
Október 7. délután 15 óra
II. ülés
Elnök: SZEGEDY-MASZÁK MIHÁLY
Zenei irónia és analízis
TALLIÁN TIBOR: Il faut descendre avagy beutaló a pokolba. Don Giovanni és Raoul Barbe-Bleu
BOZÓ PÉTER: „Die Tiroler sind lustig”: Offenbach és a tyrolienne
PÉTERI LÓRÁNT: A halál idilli maszkjai: Orfeusz az alvilágban és Mennyei élet
Kávészünet
Műelemzés és történeti-társadalmi kontextus
FAZEKAS GERGELY: J. S. Bach és a zenemű fogalma
KISS GÁBOR: Szakrális vagy aktuális? Újabb megközelítések a liturgikus egyszólamúság kutatásában
VIKÁRIUS LÁSZLÓ: Ecce nomen domini és Isti sunt duo olive: Stílus és szimbolika Du Fay két „koronázási” motettájában
T . T
Október 7. este 18 óra
Emlékezés Dobszay Lászlóra
Halász Péter, Madas Edit, Papp Márta
Zongorázik Csalog Gábor
Október 8. (szombat) délelőtt 10 óra
III. ülés
Elnök: PAPP MÁRTA
Inspiráció és műelemzés
BEKE LÁSZLÓ: Laszlo Horvath: Hommage à Ligeti. Egy videó mintaelemzése
KOVÁCS IMRE: A „hangokon túli” műelemzés lehetőségei. Liszt Années de pèlerinage II. című zongora-ciklusa és a képzőművészeti inspiráció
IGNÁCZ ÁDÁM: Az inspiráció ábrázolásának problémája Hans Pfitzner Palestrina című zenei legendájában
Kávészünet
Vázlatkutatás, kompozíciós folyamat és analízis
KOVÁCS ILONA: Műelemzés a vázlatok segítségével. Dohnányi Ernő B-dúr vonósszextett- jének 3. tétele
BIRÓ VIOLA: Tudatosság vagy intuíció? A népzenei analízis szerepe Bartók 2. hegedűrapszódiájában
ANNE VESTER: Der Holzgeschnitzte Prinz im Spannungsfeld regressiver und progressiver Kräfte
Október 8. délután 15 óra
IV. ülés
Elnök: KOVÁCS SÁNDOR
Interpretáció és analízis
KOMLÓS KATALIN: Az interpretáció mint analízis
SZABÓ BALÁZS: „És Szigeti másképp játszik…”: Bartók 2. hegedű-zongoraszonátájának 1940-es lemezfelvételéről
SZABÓ FERENC JÁNOS: Hol a színpad? És hol a mű? Az előadói stílus elemzésének problémái az 1926 előtti operai hangfelvételeken
Kávészünet
Analitikus megközelítések a 18. század zenéjéhez
MIKUSI BALÁZS: „Was für Redner sind wir nicht”: Haydn és a retorika
GÖNCZ ZOLTÁN: „Fenséges” vagy „túlértékelt”? A hatszólamú ricercar stációi
HALÁSZ PÉTER: Ikrek vagy ellentettek? Mozart két zongoranégyeséről (K. 478 és 493)
Zárszó: VIKÁRIUS LÁSZLÓ