Ugrás a tartalomra

Szalay Ferenc egy festményével bővült az Emlékpont állandó kiállítása

 A Vásárhelyi Iskola egyik meghatározó alakja, Szalay Ferenc Rekviem a téesz tagokért című festményével bővült az Emlékpont állandó kiállítása.

    Nagy Imre művészettörténész az alkotás keddi bemutatásakor elmondta, hogy a tavaly elhunyt Szalay Ferenc festőművész alkotói munkássága ezer szállal kötődött az Alföldhöz és Hódmezővásárhelyhez. Legmeghatározóbb korszakában, az 1960-as és 1970-es években készült művei drámai erővel, szinte dokumentarista pontossággal ábrázolják a magyar parasztság sorsában és életvitelében bekövetkezett változásokat.
    A magyar képzőművészetben is egyedülálló vállalkozás volt a téesz sorozat, amelyben krónikási hűséggel, történelmi, pszichológiai hitelességgel és személyes élmények birtokában jelenítette meg a mezőgazdaság átszervezésének, a "kényszerkolhozosítás" folyamatát - közölte a művészettörténész.
    A sorozat záró alkotása az egyfajta összegzésnek is tekinthető, 1985-ben festett Rekviem a téesz tagokért című festmény. A szürrealizmust idéző, türkiz hátterű kompozícióban korábbi művek egy-egy motívuma - parasztajtó, tanyaablak, megfáradt, hajlott hátú idős parasztember - is föltűnik - fogalmazott Nagy Imre.
    Az Emlékpont állandó képzőművészeti kiállításán, a közgyűjtemény Paraszt Párizs termében a Vásárhelyi Iskola jeleseinek - többek között Németh Józsefnek és Kohán Györgynek - a festményeit mutatják be, hangsúlyt helyezve a szocialista és az alföldi realista stílus különbségeinek bemutatására. (MTI)