Ugrás a tartalomra

Újrahasznosított valóság a színpadon


Dokumentarista színház és dramaturgia Közép-kelet Európában

2011. December 1–3.

A Kortárs Drámafesztivál Budapest szakmai kísérőprogramként idén a dokumentarista színház közép-kelet európai törekvéseiről szervez nemzetközi konferenciát, régiónkban elsőként, a Visegrádi Alap támogatásával. Ami várható: gondolatébresztő felszólalások kutatóktól, kerekasztal-beszélgetések vitatott kérdésektől és gazdagon illusztrált esettanulmányok, melyeket a dokumentarista színházi projektek nemzetközileg elismert fiatal alkotói mutatnak be. A találkozó célja, hogy áttekintést nyújtson Közép-kelet Európa sokféle dokumentarista színházi törekvéseiről, melyek egyre fontosabb részét képezik régiónk színházi kínálatának. Három téma mentén szeretnénk nemzetközi dialógust kezdeményezni a dokumentarista drámák és színházi projektek TÉMÁIT, ESZKÖZEIT és FUNKCIÓIT vizsgálva. A találkozónak a Közép-európai Kulturális Intézet ad helyet (Rákóczi út 15). A tizedik Kortárs Drámafesztivál programjában több dokumentarista előadás is megtekinthető, melyek alkotói a konferencián felszólalókként szerepelnek.
A konferencia nyelve angol. A program teljes idejére magyar nyelvű szinkrontolmácsolást biztosítunk.

A dokumentarista színház a valóság kutatásának sajátos színházi eszköze, mely az új társadalmi jelenségekre reflektál; sajátos művészi eszközökkel sűríti, alakítja ezeket. Az angol, német, amerikai, orosz, román színházban is használt, nagyon eltérő dokumentarista szöveg- és előadásalkotási módszerek nagy hatással vannak az úttörő színházi gondolkodásra. Ennek a gondolkodásmódnak a legfőbb jellemzője a társadalmilag elkötelezett szemlélet. Gyakran olyan témák tényszerű, kutatáson alapuló bemutatására vállalkoznak az alkotók, melyek a cenzúra, korrupció és a politika által elfedettek, más esetben azonban olyan örök érvényű tabukat visznek színre, mint például a halál. A magyar színház sokáig érintetlen maradt a dokumentarista módszertől, ám az elmúlt évadban megjelentek már az első alkotások - drámák és színházi előadások -, amelyek ezt a módszert követik. A konferencia nemcsak panorámát kíván vázolni a különböző munkamódszerekről, tendenciákról, de reméljük, hogy megtermékenyítően hat majd a mai magyar színházra is.

A konferencia három szekciója a dokumentarista színház három aspektusát vizsgálja December 2. délelőtt: MI vihető színre a közép-európai társadalmak jelenéből? Hogyan segíti a színház az emlékezést és múltfeldolgozást (Holokauszt, áttelepítések, 1989 örökség)? Hogyan tud hangot adni a dokumentarista színház a marginalizált társadalmi csoportoknak és nemzetiségeknek (cigány közösségek, hajléktalanok, vasgyári munkások)? December 2. délután: HOGYAN alakíthatók színházi formává a valóság elemei? Milyen dramaturgiai, színházi, játékmódbeli eszközök állnak az alkotók rendelkezésére? December 3. délelőtt: MIÉRT kevésbé népszerű régiónkban a dokumentarista színház? Milyen társadalmi folyamatok elindítására vagy népszerűsítésére képes ez a színháztípus?  

Bár a konferencia elsősorban a visegrádi országok színházi törekvéseire összpontosít, a hatalmas nemzetközi érdeklődésnek köszönhetően a világ minden pontjáról várunk előadókat Moszkvától Új-Zélandig. Tíz országból 25 előadó érkezik: színháztörténészek, drámaírók, dramaturgok, rendezők. A részletes program és a résztvevők rövid életrajza elérhető a konferencia honlapján: http://conference-documentary-theatre.webnode.com/

Könyvbemutató: THEATRE AFTER THE CHANGE avagy Mi volt az után előtt?
A konferencia nyitóeseménye egy könyvbemutató lesz, melynek a Lengyel Intézet ad helyet (december 1, 16 óra). A kétkötetes angol nyelvű tanulmánygyűjtemény a Kortárs Drámafesztivál két korábbi konferenciájának előadásait tartalmazza. A hiánypótló gyűjtemény közép-európai kontextusban vizsgálja a kortárs színház társadalmi vonatkozásait, a színház és múltfeldolgozás kérdéskörét és a régió új színházi jelenségeit, amelyek a rendszerváltás után jelentek meg. A könyvben több dokumentarista projektelemző bemutatása is olvasható.

RECYCLING REALITY ON STAGE
Dokumentarista színház és dramaturgia Közép-Kelet Európában
Nemzetközi konferencia
Közép-európai Kulturális Intézet
VIII. Budapest, Rákóczi út 15.

December 1.

16:00 Könyvbemutató (Lengyel Intézet, 1065 Budapest, Nagymezõ u. 15.)
THEATRE AFTER THE CHANGE And What Was There Bevore the After?
Bemutatja Thomas IRMER és SZABÓ Attila
                  
December 2.

MIT? A dokumentarista színház témái és története.
Felszólalások. Moderátor:  SZABÓ Attila

09:00–09:10 Megnyitó

09:10–09:30 Thomas IRMER (D): Egy évtizeddel az új dokumentarista színház születése után - merre tovább?

09:30–09:45  TOMPA Andrea (HU): Dokumentarizmus és felejtés (valamint egy kis emlékezet): Nature Theater of Oklahoma

09:45–10:00 P. MÜLLER Péter (HU): Tény és fikció, dokumentum és képzelet - van-e különbség és számít-e egyáltalán?

10:00–10:15 Joachim FIEBACH (D): A lecsupaszított valóság

kávészünet

10:30–10:45 Daria FEHÉROVA (SK): A szlovák történelmi emlékezet természetes és mesterséges útjai

10:45–11:00 DERES Kornélia (HU): Kié a történet és miért? A dokumentarista színház szereplõi.

11:00–11:15 RÁKÓCZI Anita (HU): Hátamon a házam  – hajléktalanság itthon és az Egyesült Államokban

11:15–11:35 David SCHWARTZ (RO): Felelõsségem tudatában kijelentem…  (esettanulmány)

kávészünet

11:45–12:30 VITA
Témák és szereplõk: hogyan értelmezhetõ a dokumentarista színház valósága? Mennyire tekinthetõ új jelenségnek a dokumentarista színház?

12:30–13:30 Ebéd

HOGYAN? A dokumentarista színház és dramaturgia eszközei. Felszólalások    
moderátor VECSEY Katalin  (HU/USA)

13:30–13:45 Joanna BIERNACKA (PL): "Transfer!", rendezte Jan Klata
             
13:45–14:00 ARDAI Petra  (HU/NL): A Space Theatre Group és a személyes politikuma

14:00–14:15  Ana MÃRGINEANU(RO): All the Best About Romania Projektrõl

14:15–14:30 Olivier MOUGINOT (FR): Egy másféle fikció

14:30–14.45 Stuart YOUNG (NZ): Újragyúrt valóság: a verbatim színház eszközei

14:45–15:00 VARGA Balázs (HU): Meztelen igazság? A valóság problematikája a Dogma 95 filmjeiben.

kávészünet

15:15–15:30 Jan ŠIMKO (SK): Heavy metal. A kassai acélgyár munkásainak történetei

15:30–15:45 Jana SVOBODOVA (CZ): 1989 - Lehetõségek tárháza -  Dokudráma fordított sorrendben (esettanulmány)

15:45–16:00 Gianina CǍRBUNARIU (RO): A Securitate dokumentumai - Fikció és realitás

kávészünet

16:10-17:00 Vita
Színházesztétika vagy dokumentarista színház? Hamis ellentmondás? A dokumentarista színház ezer eszköze.

December  3.

MIÉRT? MIÉRT NEM? A dokumentarista színház recepciója és funkciói. FELSZÓLALÁSOK
Moderátor: TOMPA Andrea

09:30–09:45 Catherine DECASTEL (FR): Érzékelhetõek-e a dokumentarista projektek társadalmi hatásai?

09:45–10:00 Natalia JAKUBOVA (HU/RUS): Document versus Postmemory: A múltfeldolgozás visztontagságai a közép-európai színházban

10:00–10:15  Jiři HONZIREK (CZ): A társadalmi valóság színrevitele - eszközök és recepció

10:15–10:30 Iulia POPOVICI (RO): Bizalmatlanul egymás iránt: a közösség fogalmát átértelmezõ dokumentarista színház
10:30–10:45 LÕKÖS Ildikó (HU): A politikum színrevitele a magyar színházban

kávészünet

11:00–11:15  Annabel SOUTAR (CAN) Betonba rejtve - a Sexy Béton és a Porte Parole színház dokumentarista projektjeirõl

11:15–11:40 Anna LENGYEL (HU): A Szóról szóra projekt és a recepció lehetõségei  

11:40–11:00 Mikhail DURNYENKOV és Ruszlan MALIKOV (RU): A tudatlanság mint a dokumentarista színházi kutatás eszköze

kávészünet

12:10–13:00 VITA
A dokumentarista színház társadalmi funkciói és recepciójának akadályai.