-
Szöllősi János
Az alkotó abszolutizmusa és az alkotás kozmológiája
Kosztolányi Dezső az Esti Kornélban, ebben az édesbús könyvben leírja hőse egy képzelt találkozását (vagy talán sajátját?) egy özvegyasszonnyal.
Esti ugyebár költő, s a nő hozzá, mint híres szerzőhöz: pénzért jött.
Alázatos kérelmének nyomatékosítása végett előadja családja s hozzátartozói minden búját és baját, Ádámtól és Évától kezdve. Esti végtelenül unatkozik, ez őt nem érdekli: az asszony szava kiszámítható, s az efféle alázatos kérelmeket egészen jól ismeri már.
Ez az egész csupán élet: unalmas élet. S az élet legfeljebb csak munkaanyag lehet.
-
Irodalmi Jelen
ÉLETMÉRLEG - Mayer Éva grafikusművész portréja
Transzparencia, átláthatóság, áttetszőség és átvilágítás. A dolgok legbelsőbb jellege, működése mást mutat, mint ahogy azokat kívülről látjuk. Ha kívülről szemlélődünk, jelentőségüket nem fedezhetjük fel tökéletesen!
(Mayer Éva) -
Irodalmi Jelen
KILÉGZÉS - PINCZÉS JÓZSEF LOPOTT ÁLMAI
A szemlélő meggyőzi magát: nem kell folyvást úton lennie. Ez a mesét élvező gyerek, a mítoszt megélő felnőtt helyzete. Már távolabb az érintéstől, még közel az élményhez. (M.E.) -
Irodalmi Jelen
Rómában Rómát (hiába) keresed - Képek JAKATICS-SZABÓ VERONIKA vázlatkönyvéből, versekkel
Ha látni vágyod, mit tud az emberkéz
s a művészet: utazz ide, nézz szét itt,
ha ugyan Róma nagyságát, a régit,
az elfakult vázlatból kiveszed még.
(Joachim du Bellay) -
Irodalmi Jelen
SUNSHINE. HAPPINESS? - Csernátony Lukács László festményei, Petri György verse
Az úszósapkás férfiak arckifejezése eltorzul, a nők levetkőzik magukról a stílust, s fejükön olykor tébolyszerű vigyorral hagyják, hogy a festő megörökítse őket. Ha a napsütötte sávból még egy lépést beljebb teszünk, akkor látjuk meg valódi arcukat – a Fejek című sorozat portréin végképp eltűnnek a személyiségre jellemző külső jegyek, s csak a lét értelmetlenségétől visszariadó, rémült arcok egyformasága, az életérzés univerzalitása marad. (Barta Edit)