Ugrás a tartalomra

Az esendő örök bája, avagy sorok egy Kiss Márta kiállítás margójára

Ha egy nőben alkotói nedvek áramlanak, akár gyermekéhez való viszonyában, magába fogadva a maszkulin égit, ad formát neki, testéből táplálva, dajkálva, áldozati ételként nyújtva önmagát. Mindezt a legönzetlenebb szeretettel, természetességgel, az élet papnőjeként. Innen nézvést teljességgel magától értetődők a „kissmártai” éles kontúrok, hisz befejezetlen éginek csak föld adhat formát, ekként teljesedik. A legintenzívebb, legvonzóbb érzéki gazdagságban, korántsem flaszterből okoskodó, nyugtalan (trendi) áporodottságban (melyre példa sajna oly sok), Mártánál telítettek (beteljesültek), frissek, táncosak, illatosak a színek.

 


 

 

Az esendő örök bája,


avagy sorok egy Kiss Márta kiállítás margójára

 

 

 

 

 

Szeptember 3, csütörtök, nyárutói meleg, aranyló délután.
A bank istenhegyi fiókjának kertjében népes, tarka társaság: gyermekektől idősebbekig. E spektrum kétségkívül sokatmondó. A pénzintézet galériájának falain oly festmények ragyognak, melyek egyaránt képesek megszólítani egyszerűbb és komplikáltabb gondolatvilágú szemlélődőt – Kiss Márta oly magával ragadó képessége ez.
A szokásos megnyitói protokollt követően (itt és most ünnepi beszédet Skonda Mária, a bank vezérigazgató-helyettese, a helyi fiók igazgatója, H. E. Mangasi Sihombing indonéz nagykövet, valamint Sz. Szilágyi Gábor művészettörténész - mj. igen tartalmasan - mond), közép-jávai gamelán muzsika zendül a gyümölcsöktől roskadozó fügefa tövében, a festőnőt is zenészei között tudható(!) Topong Bang együttes tolmácsolásában.
A festmények színeit látni mindenütt. Zenészeken, napfényben, arcokon.

 

 

Egyre gyakrabban hangoztatott közhely a dolgok határainak eltünedezése, egybemaszatolódása. Ősi minták, körülhatárolható épségük által kölcsönhatni tudó entitások egészsége esik a kollektív elhülyülés áldozatául, az agitációknál szokott, intelligensnek ható jelszavak hathatós vezényletével. Megkérdőjeleződnek nélkülözhetetlen fundamentumok.
Ilyen a férfi és női minőség mibenléte is. Egyre kevesebb férfit, egyre kevesebb nőt látni, inkább a kettejük közötti skálán valahol bizonytalanul elhelyezkedő fura lényeket.
Az oszd meg és uralkodj elve mindinkább tetten érhető, legfőképpen a szabadság és demokrácia túl sokat hangoztatott(!), így kétszínű jelszavában. A két, egymáshoz vonzódó, egymásban megforduló és kiegészülő ellentétes pólus, férfi és nő szembeállításában. (Egy fajta szélsőséges eredmény: férfiasságukat veszített, gyenge jellemű férfiak, száraz, csípős szavú, csípőtlen nők.)
Így hát kiváltképp öröm az egészséges, szabad, jellemes, érző, intelligens, kreatív, megértő (stb.) Nőiséggel való találkozás.
Mert Kiss Márta emberként, s alkotóként NŐ, a szó legtisztább értelmében.

 

 

 

Ha egy nőben alkotói nedvek áramlanak, akár gyermekéhez való viszonyában, magába fogadva a maszkulin égit, ad formát neki, testéből táplálva, dajkálva, áldozati ételként nyújtva önmagát. Mindezt a legönzetlenebb szeretettel, természetességgel, az élet papnőjeként. Innen nézvést teljességgel magától értetődők a „kissmártai” éles kontúrok, hisz befejezetlen éginek csak föld adhat formát, ekként teljesedik. A legintenzívebb, legvonzóbb érzéki gazdagságban, korántsem flaszterből okoskodó, nyugtalan (trendi) áporodottságban (melyre példa sajna oly sok), Mártánál telítettek (beteljesültek), frissek, táncosak, illatosak a színek.
Persze megemlíthetnénk a felszíni rokonságot a középkori európai, a jávai, avagy a primitív festészettel (térábrázolásra, vagy témákra vonatkoztatva éppúgy, amint színhasználatra), ám pontosabban fogalmazunk, ha a földi, termékeny pillanatnyiban kibomló játékos földöntúliról beszélünk. Ergo arról a potenciális varázslatról, melyben való részesedés reményében idők hajnalán még az angyalok is megestek.

Persze a pillanatnyihoz, az esetlegeshez lehetne másképp is közelíteni. Okoskodásba, kritikusságba bujtatott negatív görcsökkel példának okán. Ám fiatal kora ellenére Mártáé sokat látott asszonyok bölcsessége: emberi, humorban gazdag megértés, szeretet minden élő, így esendő iránt.

 

 

 

Hegyi Botos Attila


(Kiss Márta Történetek című kiállítása megtekinthető a Magyarországi Volksbank Zrt. Istenhegyi úti bankfiókjában és galériájában (1126 Budapest, Istenhegyi út 40/A.)
A kiállítás 2009. október 6-ig tekinthető meg hétfőn, kedden és szerdán 8 és 16 óra között, csütörtökön 8 és 18 óra között, pénteken 8 és 15 óra között.)

 

 

 

Kapcsolódó írásunk: A fényföstő.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.