Privát, Mészöly, film
2011. november 24-én mutatják be a privát mészöly című filmet, amely a 10 éve elhunyt írónak állít emléket. Ebből láthatnak részletet, illetve néhány kulisszatitkot is megtudhatnak alábbi összeállításunkból.
Privát, Mészöly, film
A privát mészöly című filmről:
A filmet egy fiatal pár készítette: Dér Asia és Gerőcs Péter. Asia videós és filmrendező, Péter író, aki az elmúlt években Mészöly Miklós életművét kutatta. Innen jött az ötlet, hogy ketten felkeressék az éppen 10 éve elhunyt író egykori barátait, volt pályatársait és tanítványait, és a velük készült interjúkból összeállítsanak egy portré-dokumentumfilmet Mészöly Miklósról.
Az időpontválasztás azért is nevezhető szerencsésnek, mert a beszélők emlékezetében Mészöly emléke még frissen él, de már éppen elég távolságra vannak a jelenidejűségétől, hogy objektíven tudjanak beszélni róla.
A film alapvető koncepciójához tartozik a mészölyi poétika néhány jellegzetessége, sajátossága. Noha a film alkotói ezeket nem egy-az-egyben szerették volna adaptálni a filmben, egyfajta gondolkodásmódbeli irányelvként mindvégig szem előtt tartották. Ilyen például a nyomozás, Mészöly egyik központi fogalma. Nála az olvasónak kell az elbeszélővel együtt nyomoznia, itt a film készítői nyomoznak együtt a nézőkkel, ez esetben maga Mészöly Miklós személye után.
A privát mészöly mottója ezért lett Mészöly Film című regényének néhány sora:
Nem azért aprólékoskodunk itt tárgyakkal, fiókokkal, mintha a halott Öregemberről ne tudhatnánk, amit akarunk, s ami esetleg meg is felel annak, ami „történt”. Nem. Éppen most tehetünk úgy, mintha élne, és a nyomozásunkkal ölhetjük meg annyira, hogy ne fogjon rajta a halál.
Fontos volt továbbá az is, hogy a film kiegyensúlyozott jellem- és karakterábrázolást nyújtson az elhunyt íróról, és a plaszticitás ne váljon a megszépítő emlékezet áldozatává.
A film dramaturgiája egyfajta kerekasztal-beszélgetésre hasonlít. A megszólalók és a felvetett kérdések olyan módon kerülnek egymás fénytörésébe, mint ahogy egy nagy társaság vallomásokon alapuló hol baráti, hol kollegiális beszélgetésének, vitatájának közlései.
A film két nagy egységre osztható. Az első nagyobbik rész (48 perc) az akkor fiatal írótanítványok visszaemlékezései az idősebb, tekintélyesebb pályatársra. Megszólalnak irodalomtörténészek is, akik ugyan személyes kapcsolatban álltak Mészöllyel, ma már irodalomtörténeti kontextusával együtt szemlélik a Mészöly-életművet, s ezzel együtt mesélik el marginalizálódásának történetét.
A film második fele (32 perc) a tulajdonképpeni „privát Mészöly”. Ez a filmrész Mészöly Miklós szerelmi ügyeiről, étkezési és öltözködési szokásairól, majd pedig betegségéről és haláláról ad számot. A film zárlata tulajdonképpen egy búcsúvétel a szerzőtől.
A privát mészöly természetesen nem csupán Mészöly Miklós alakjának ad hangsúlyt, hanem maguknak a megszólalóknak is; ők a közvetítői annak, aki nincs jelen, vagy a hiányával van jelen. A beszélők tehát nem a film főszereplői, de mindenképp a legfontosabb szereplői.
A filmben megszólalnak:
Ablonczy Anna,
Esterházy Péter,
Krasznahorkai László,
Kukorelly Endre,
Márton László,
Móser Zoltán,
Nádas Péter,
Pályi András,
Szegedy-Maszák Mihály,
Szigeti László,
Szörényi László,
Varga Katalina.
A film alkotói: Dér Asia, Gerőcs Péter
Zene: Sáry Bánk: Önarckép
Képi utómunka: Nagy Botond
Hangutómunka: Váli Miklós
A filmet angolra fordította: Kiss Orsolya
Támogató: Tiszta Formák Alapítvány
Főtámogató: Farkas Miklós
A film 0 Ft indulótőkével Mészöly Miklós születésének 90. évfordulójára készült.
Hossza: 80 perc
Premier: 2011. november 24. 19:00, KINO Mozi, 1137 Budapest, Szent István körút 16.