Jelige: Fleur de Camille – Groteszk énkép, kicsit másképp; Egy versszaknyi kín
Groteszk énkép, kicsit másképp
Önámítás – azt meghagyom
a bájos-balga arcoknak,
és őket pedig meghagyom
a kommenteknek, posztoknak.
Jómagam inkább festenék,
de elébb fognék egy sablont,
csak amolyan valós fajtát;
élőt; húst és vért és csontot,
s megteremtem pontos másom,
csak azzal a különbséggel,
hogy nem veszek egy marék port,
csak némi fényt és sötétet.
Fényből és sötétségből majd
ezer festéket keverek:
igazságot, vad csillogást,
megannyi árnyat a szemnek,
durva őszinteséget, s száz
hazugságot az ajakra,
régmúltba veszett, köddé let
sötét érintést, csókokat.
Egy egész kevés árnyékot
vetek az arc mélyeibe,
annál több sötét éjszakát
a léleknek sötét erdejébe.
Elkészülvén a maradék
festéket elrejtem én majd
mélyen, lélek erdejébe,
hogy aki bőrt lát csak,
és hajnak meg szemnek színét,
valós értékre ne leljen
– monokróm legyen mit lát,
szürke, fénytelen, fekete.
Mert a festék, ami kiül
vonásokra, szájra, szemre,
nem más, mint egyszerű színek:
mind miből áll az ember.
És ím, elkészült a nagy mű,
a groteszk, a valós szobor,
(mi másból nem állhat, nem áll,
mint húsból, vérből és csontból).
Ám életet csak a festék
– talán még az sem –, ha tükröz,
s ér valamit a rothadó hús,
ha felette halál köröz?
A szobor épp csak annyit ért,
mint a lecserélt profilkép,
s bár több munka volna vele,
csak a szíve nem dobog épp!
Emberfia, e hamis műre
egy pillantást nem sok, ne vess,
nézz engem, én élő volnék;
én érzek, vágyom, lélegzem.
Egy versszaknyi kín
Holt vagyok, mint a tenger,
és sötét, mint a csillagtalan éj,
hisz két baziliszkusz mérgezte
akril-szívem minden színét.
Nyúlj bele, fess vele álmot!
de az keserű lesz és kopár;
hiábavaló dobogása
fon kínokból töviskoronát.