Ugrás a tartalomra

Erdő, otthon és sár

M. Kiss Márta kiállításáról
„Mint amilyen régi tüzek helyén a hamu, mikor az őszi harmat belepi”

Van egy lány, aki az erdőből merít varázserőt, hosszú szőke haja is úgy hullámzik, akár a funtineli boszorkányé a regényben. Varázsereje azonban más, az alkotásban tör elő. Festményein a természet, az otthon, a biztonság és a mindent átjáró isteni szeretet. Festékeihez csallóközi sár keveredik, azzal fest.

M. Kiss Márta Otthoni sár című kiállításának képei megrendítőek. És nem csak azért, mert:Festményein az elemi gesztusok nem öncélúan lüktetnek, élnek, virulnak, de a sugárzó összkép megigézően delejes szeretetlakomájában egyesülnek. Alkotónk azt festi, amit lát, ami előtte van, de micsoda felturbózott energiával, felszabadító erővel, feltüzelt elánnal, valóságmámorban úszó, felemelő életösztönnel! Ilyen, a dologi létezést és a természeti látványt elemeire bontó, s azt egy magasabb szinten mégis összeszövő tobzódásra csak a ’60-as évek magyar szürnaturalistái voltak képesek. Meg van Gogh embertermészetű napraforgói, Monet édenkerti tavirózsái és vízililiomai, Tornyai János alföldi föld-ég impressziói, valamint színekben ázó szobabelsői és műtermei, Pirk János sziporkázó mezőfutamai, csendéletei, magvetői, kapálói, krumpliszedői, kertásói, kaszakalapálói, Ujházi Péter helyekhez, településekhez kötődő, villódzó évszakbenyomásai, Pinke Miklós koloritokban úszó pákozdi, gánti táj- és belső birtokképei, illetve Anselm Kiefer tapinthatóvá materializált érzéki földlátomásai... – ahogy Novotny Tihamér fogalmazott (Kortárs 2023/02).

Novotnyi Tihamér megnyitóbeszéde az enteriőrben

Megrendítő, ahogy az otthonhoz, erdőhöz kötődő szeretet átragyog a képeken, a tőlük való elszakadás fájdalma elevenen sajog. Az őszi távozás, a tavaszi-nyári érkezés képei, és a sár a halált és az újjászületést eleveníti fel húsba maró erővel. Egy szál cickafarkvirág magánya a zöldben a különválás fájdalmát, a természettel való eggyé olvadás vágyát fejezi ki végtelen megértéssel, pontossággal, megmutatva, hogy az erdő-mező nemcsak nagy egészében, de parányi részleteiben is gyönyörű és tökéletes.

A fák, bozótok, füvek ölelő, megnyugtató zöldje az anyaméh békéjét, biztonságát nyújtja felénk, a képeken rejtőzködő kutya a hűséget, az elszakíthatatlan kötelékeket erősíti. A dinnye leve, akár a vér folyik a múlt emlékei közt.

A képek mély tragikussága összefonódik azzal a varázslattal, amit egy vidéken felnőtt, növénnyel és állattal együtt lélegző, létező ember mindig magában hordoz, és minden emberi jósága ebben gyökerezik – ahogyan a fákat táplálja a csallóközi sár.

Növénnyel, állattal együtt létező ember

A szeptember 8-án, a Vízivárosi Galériában megnyitott kiállítás végtelenül merészen installált, ez nem csak a művész, de a galériát újító, bátor mentalitással vezető Pusztafi Pálma Panna érdeme is. A padlót belepi a homok és a fekete föld keveréke, ami így nemcsak a képek anyagában, de önálló matériaként is megjelenik. Az ember a termeket bejárva erdőben sétál, szinte hallja a madárcsicsergést, a mókusok neszezését, a harkálykopogást, a megriadt őzek zaját, a nem néma, de igazi csendet.

Aki varázserővel bíró kortárs festőt, igazán megrendítő festményeket keres, megtalálja őket Budapesten, a Kapás utca 55. szám alatt. Aki csak teheti, és hisz a művészetek megváltó erejében, menjen sietve, mert csak szeptember 26-ig lesz megtekinthető. És hát:

Eltelt idők mögött csak az emlékezés fehér kendője leng, mint tépett felhődarab szúette, vén fák csonkjain.” (Wass Albert)

Installálás csallóközi sárral

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.