Lanczkor Gábor Hódolatok Picassónak - 2008 június
A szegedi Regionális Összművészeti Központ Picasso és a nemzetközi avantgárd című aktuális közönségcsalogató kiállításán eredeti Picasso-művek mellett a mester kilencvenedik születésnapjára készült hommage-ok sorozata látható, a hetvenes évek nemzetközi képzőművészetének nagy neveitől. A Picasso-művek közt egyebek mellett ott találjuk Az ismeretlen remekmű című Balzac-kisregényhez készült negyven illusztrációt és a kiállítás sarokpontjának szánt nagyméretű 1972-es olajfestményt, a Muskétás karddal címűt, amelynek, mint az megtudható a REÖK A4-es fénymásolópapírra nyomtatott fekete-fehér ismertetőjéből, biztosítási értéke már önmagában meghaladja a 600 millió forintot.
Lanczkor Gábor
Hódolatok Picassónak
Megjelent 2008 júniusában
A szegedi Regionális Összművészeti Központ Picasso és a nemzetközi avantgárd című aktuális közönségcsalogató kiállításán eredeti Picasso-művek mellett a mester kilencvenedik születésnapjára készült hommage-ok sorozata látható, a hetvenes évek nemzetközi képzőművészetének nagy neveitől. A Picasso-művek közt egyebek mellett ott találjuk Az ismeretlen remekmű című Balzac-kisregényhez készült negyven illusztrációt és a kiállítás sarokpontjának szánt nagyméretű 1972-es olajfestményt, a Muskétás karddal címűt, amelynek, mint az megtudható a REÖK A4-es fénymásolópapírra nyomtatott fekete-fehér ismertetőjéből, biztosítási értéke már önmagában meghaladja a 600 millió forintot. Roppant örvendetes, hogy a kiállítás hírverésénél sikerült legalább ily módon, a kiállított művek esztétikai értékét a biztosítási tétel millióiba konvertálva felzárkózni a nyugat-európai magángalériák trendjéhez, ha már a leginkább a francia autómárka újabb modelljét felidéző Picasso-sablonszignóval és a váltogatott színű/méretű/típusú betűkkel operáló, zavaróan közhelyes és ronda plakáttal, valamint az említett ismertetővel nem.
Kár, mert maga a kiállítás egészen kitűnő, koncepciójában és rendezésében egyaránt. A Picasso-művek helyett most az hommage-okról néhány szót.
Négy teremben 69 művésztől 69, Picassónak hódoló, cím nélküli mű látható kiállítva, közöttük egy triptichon, Jiri Kolar munkája. Az alkotások sokszorosításra készültek; legnagyobbrészt litográfiák, illetve szerigráfiák, melyeknek – a technikai eljárás általi – sajátossága, hogy egyszerre több helyen is ki lehet állítani lényegében ugyanazt a művet. A nyomatokat a művész általában hitelesíti az aláírásával, a lapon azt is megjelölve, hányadik sorszámot viseli az adott mű a szériában; így ugyanannak az alkotásnak két példánya lényegében csak a sorszámozásnál tér el, ha a művészi szignót egyfajta állandónak tekintjük.
Az általam alaposabban szemügyre vett munkák mind kilencvenes szériában készültek, ha már kilencvenedik születésnap. Roberto Matta, a dél-amerikai szürrealista festő ceruzás szignója a színes rézkarc jobb alsó sarkában olyan, mintha arab kalligráfia mintájára dolgozta volna ki aprólékosan a művész. Maga a mű a Guernicáról ismerős bikával az hommage-sorozat azon darabjai közül való, melyek motivikusan is reflektálnak a picassói életműre. A rézkarc a kilencvenes sorozat harmadik darabja.
Walter de Mariáé a 61 vagy 41/90-es számozást viseli; az első számjegyről nem sikerült egyértelműen eldöntenem, négyes-e vagy hatos. De Maria az amerikai land art egyik legjelentősebb egyéniségeként vált ismertté a hetvenes években, noha nem kizárólag land art-művész, ahogy azt az itt kiállított kedvesen infantilis munkája is bizonyítja. A fejnek, melynek épp csak a körvonalát és két szemét rajzolta meg feketével, orra helyén a Picasso, szája helyén az AFRICA felirat látható a művész kézírásával. A nyomat Syria Studio papírra készült.
Robert Rauschenberg kiállított művének újságpapír-alapja és függőleges újságpapír-csíkjai csak tükörrel olvashatóak; a 3/90-es sorozatszámú munka jobb alsó sarkában vastag, lendületes, expresszív kapitálisokkal olvasható a művész vezetékneve. Cy Twombly alkotása négyzethálókkal operál; a sorozatszám (3/90) és a nagyméretű szignó (csak a monogram, a lendületes CT) benn a műben, annak nagyjából alsó negyedénél, a kép teljes szélességében üresen hagyott sávban található. Donald Judd litográfiája ugyanarra a metafizikai sugárzású, mértani testekkel dolgozó minimalizmusra épül, mint a szobrai; ami ott a galéria tere, az itt a fehéren hagyott papírfelület. Joseph Beuys 4/90-es számozású litográfiáján csak épp a dekódolhatóságon túl, a kusza piros vonalak mögött mintha madár-motívumok rejtőznének. Akárcsak a rajz vonalai, éppen olyan szép, manírmentes folyóírással került a lap aljára a szignó.
Andy Warhol szerigráfiáján, melyen egy nagy, színes téglalapokkal nagyobbrészt kitakart női arc látható, se szignó, se sorozatszám; semmi személyes, közvetlenül a művész kezétől származó nyom.
Elkészül a széria sajátkezű, nulladik darabja. Elkészül róla a kilencven nyomat, melyekre ceruzával sorban leírja a nevét a művész kilencvenszer, a sokszorosított mű példányait saját autoritásához visszaközelítendő, azt pontosan félúton megrekesztve.
Andy Warhol nem. Mélyen vallásos ortodox keresztény művész volt; hitét a mai Szlovákia területéről Amerikába vándorolt ruszin szüleitől kapta örökbe. Munkái felszíne alatt nincsen semmi, ahogy maga mondta. Vagyis a semmi van, egyéb szinonímiával. Litográfiája ott marad fényleni a személytelenségben, a Reök-palota falain túl a Somogyi utcai szerb ortodox templom ikonosztázával találva meg a legközelebbi kapcsolatot.
A grafológia tudomány.