Lanczkor Gábor: Londoni Hiperkocka - 2008 május
Alondoni Tate Modern múzeum 2000-ben nyílt meg a Temze jobb partján egy korábbi erőmű speciálisan erre a célra átalakított épületében, nagyjából a Szent Pál katedrálissal átellenben, amellyel a Norman Foster irodája tervezte gyaloghíd, a Millennium Bridge köti össze. A régi Tate-ből átmentve, amely most Tate Britain néven a brit képzőművészeti gyűjteményeknek ad otthont, a Tate Modernben is kiemelt helyen, a harmadik szinten egy saját terembe költöztetve kapott helyett a Mark Rothko-terem, a művész kilenc nagyméretű festményével.
Lanczkor Gábor
Londoni Hiperkocka
(Mark Rothko termében)
Alondoni Tate Modern múzeum 2000-ben nyílt meg a Temze jobb partján egy korábbi erőmű speciálisan erre a célra átalakított épületében, nagyjából a Szent Pál katedrálissal átellenben, amellyel a Norman Foster irodája tervezte gyaloghíd, a Millennium Bridge köti össze. A régi Tate-ből átmentve, amely most Tate Britain néven a brit képzőművészeti gyűjteményeknek ad otthont, a Tate Modernben is kiemelt helyen, a harmadik szinten egy saját terembe költöztetve kapott helyett a Mark Rothko-terem, a művész kilenc nagyméretű festményével. A Tate-ben kiállított kilenc kép egy hosszabb, megrendelésre készült sorozat része: a New York-i Park Avenue-n álló, Ludwig Mies van der Rohe-tervezte Seagram Building felhőkarcoló Four Seasons éttermébe. Rothko mintegy kétszáz négyzetméternyi képfelület megfestésére kapott megbízást, amellyel el is készült; végül mégis visszamondta megbízatását és megtartotta a festményeket, melyek háromfelé osztva, London mellett Washington D. C.-be és Japánba kerültek, azzal a feltétellel, hogy csak a művész által meghatározott előzetes koncepció szerint lehet őket kiállítani.
A Tate Modernben a fehér falú, alacsony mennyezetű, téglalap alaprajzú hajópadlós terem egyik rövidebb oldalán pontosan középen van egy ajtónyílás. A nagy képek egészen alacsonyan függnek, alig tíz-húsz centivel a padló fölött, körben vékony biztonsági huzallal elválasztva a látogatóktól. Az ajtóval szemközti falon két kép függ, a jobboldali hosszú falon két szélesebb darab, a bal oldalin három, az ajtónyílástól jobbra és balra egy-egy. Középen két egyszerű megmunkálású, nehéz múzeumi fapad áll. A külső, jóval nagyobb belmagasságú teremből belépve a Rothko-terem megvilágítása is más, mint odakinn: gyengébb, szűrt fény fogad itt. A nagyméretű vásznakon elfolyó kontúrú téglalap alakú foltok láthatóak a vörös, piros, vörösesbarna különböző árnyalataiban. A képek az 1950-es évek végén készültek New Yorkban; a Vörös vörösesbarnán, illetve a Fekete vörösesbarnán címeket viselik.
Mikor Mark Rothko elkezdett dolgozni festményein, tökéletesen tisztában volt vele, hogy a szerződés szerint hová is készül az a kétszáz négyzetméternyi képfelület: dekorációnak egy olyan étterembe, ahová, ahogyan maga fogalmazott, „a leggazdagabb New York-i gecik járnak enni és felvágni egymás előtt.” – „Úgy fogadtam el ezt a megbízást, mint egy nagy kihívást. Valami olyasmit reméltem festeni, ami tönkreteszi az étvágyát minden kurafinak, aki azokban a termekben eszik. Ha az étterem visszautasítaná a képeimet, az lenne a legnagyobb dicséret. De nem fogják. Az emberek manapság bármit elviselnek.”
A londoni Rothko-szoba ajtónyílásával közvetlenül szemközt, a külső nagyteremben, 2007-ben a nemzedéktárs Jackson Pollock két képe volt kiállítva, többek között Hermann Nitsch és Arnulf Rainer egy-egy munkája mellett. Innen belépve a látogatónak szüksége van némi időre, hogy át tudjon állni a belső terem kilenc képének nagy, bizonytalan körvonalú színmezőikkel meghatározott, basso continuo-szerű folyamatossággal lebegő egységes ritmusára.
Azonban immár akklimatizálódva a téglalap alakú sávok és tömbök kilenc képnyi kontextusa a modern művészetben ritka komplexitású élményt kínál, ahogyan szín- és formavilágukkal a fehér téglatest szűrt fényű, arányos terében a Rothko által is hivatkozott pompeji Villa dei Misteri freskóinak vagy Michelangelo belső vakablakokkal tagolt firenzei Biblioteca Laurenziana-jának atmoszféráját idéző vásznak a térbeliség köztes állapotát kihagyva, négydimenziós hiperkockákhoz hasonlatosan nyílnak tovább önmagukba, a Tate Modern nagytermének belsejébe nyíló kisebb white cube falain. A Rothko baltikumi zsidó őseitől örökölt istenképzet manifesztálódásai: a függönnyel eltakart belső szentély, amely üres.
Amikor 1959-ben Mark Rothko feleségével, Mell-lel, és nyolcéves kislányukkal, Kate-tel Itáliában felkeresték Paestum, az egykori görög város antik templomait, a Héra-templom mellett piknikezve az idegenvezetőnek ajánlkozó fiatal olasz kérdésére, hogy ha festő, akkor a templomokat jött-e festeni, Rothko azt az adekvát választ adta: „egész életemben görög templomokat festettem, anélkül, hogy tudtam volna róla”. Mark Rothko megdühödött, amikor briliáns koloristának nevezték. Festészetének absztrakt jelzőjét mindvégig következetesen visszautasította.