Mandalaházak
helikopter a
szúnyoghálóban
leplezetlen Nabokov lepkéinek
üveg alatt rekedt szárnyalása.
(Gyukics Gábor: Lepkék vitrinben)
egészen kis méretű helikopter
vergődik a szunyoghálómban:
légcsavarja a sűrű szövésű ü-
vegszálakba gabalyodott. sem-
mi kétség: ahogy mások lepke-
hálóval lepkét fognak, én az
ablakom rámázatára feszített
szúnyoghálóval helikoptert fog-
tam. mindene van, ami a heli-
koptert helikopterré teszi, rotor-
ja, légcsavartollai, kerekes alvá-
za. s a légcsavartollak (vagy la-
pátok) jellegzetesen sötétzöldek,
mert a festék rajtuk többréteges:
a lapátsúly finom-hangoltságát
szolgálják. a zöld szín s a két be-
húzott, egymáshoz közelítő fu-
tókerék még leginkább az imád-
kozó sáska színére és imára kul-
csolt két fogólábára emlékeztet.
most már csak az a kérdés: mit
kezdjek én egy helikopterrel? a-
hogy más lepkét, gyűjtsek talán
helikoptert?! országomat egy he-
likoptergyüjtő vitrinért! de addig
is, míg kerítek egyet, megkérem
gy. g. barátom, helyezze imádko-
zó helikopteremet nabokov ame-
rika nevű lepkegyüjtő vitrinébe.
Mandalaházak
Mikor az ezredik mandala is elhagyta rajzfü-
zetét, s e bonyolult, létcsíra-szerű virágkalig-
ráfiák saját kertet alapítottak, hirtelen úgy é-
rezte magát, mint a sötétbe kizárt gyerek: félt,
hogy örökre kívülreked valamin. Valamin, a-
min korábban, mandalarajzainak köszönhető-
en már belül volt. Belül, mint a forrás a hegy
veséjében, mint az őstörténések az emlékek-
ben, mint a mély-én az időtlen kövekben.
Ekkor kezdte építeni tornyos mandalaházát,
Bollingenben, az aranykert közepén, kizárva
belőle a kívült, az ember kreálta második ter-
mészetet, a plafonból sütő műnapot, a papa-
gáj helyén rikácsoló rádiót, a vízvezetéknek
nevezet forrásutánzatot. Carl Gustav Jungnak
hívták. Minden nagy művét ebben a mandala-
házban írta. Ott is halt meg, 1955-ben. Akár
személyesen is ismerhettem volna, de nem is-
mertem. Most, 2022-ben viszont ismerek egy
hajléktalant, azt is Karolnak hívják s az is egy
mandalában lakik. Sokáig ugyan azt hittem,
hogy kunyhója egy kiégett konténer váza, de
mikor be akartam menni hozzá, és nem volt
hol kopognom, már tudtam: a világ négy ég-
tája s az ég felé csak egy mandala lehet ilyen
tökéletesen nyitott. Karolkónak a mandaláról
s Jungról persze fogalma sincsen, mint ahogy
arrólsincs sejtelme, hogy ő tulajdonképpen
maga a két lábon járó kollektív tudattalan.
De a szeme, ez a teremtés előtti homály- és
fénykeverék így is a mandala prototípusa: a
mandalakonténer négyzetében a teremtő kör.