Mint teknős a páncélt
Lévai Aliz Mária kötete a szorongás, az erőszakba ágyazott világ, az otthontalanság érzetének lírája. És bár a 21. század ismert érzelmi sivatagát körvonalazza, ahol az elmagányosodás az anyaméhben kezdődik, meghökkentő nyíltsága mégis arcul üt. Verseit olvasva kénytelenek vagyunk szembenézni félelmeinkkel, esendőségünkkel, gyarlóságunkkal, akkor is, ha valóságos, megélt élettapasztalatokként, akkor is, ha a fantázia szüleményeiként vagy egyfajta szereplíraként értelmezzük sorait. E költészet egyértelmű szándéka, hogy kizökkentsen a komfortzónánkból, hogy kegyetlenségével nyűgözzön le. A szépség, a pátosz maximális elutasítását kimondatlanul is hirdetve: vérbeli Z-generációs debütálás. (Rózsássy Barbara)
Évsík
Háromévesen
hideg cserepeken állok,
még puha a fejem.
Úgy szeretem anyámat,
akár egy istent
– az örök gondozót.
Öt vagyok,
nem tudom,
mennyi időt töltök magam,
a sarokban.
Nyolcévesen
sietek kétfogásos vacsorát
készíteni.
Tizennégy vagyok,
anyám zokog, hogy mindig
odaég a kenyérhéj.
Tizennyolc,
nézem, ahogy egyetemi pénzem
új szekrényekre
és mosogatógépre költik,
amit nem engedhetünk
meg magunknak.
Húszévesen
olyan nehéz a légzés,
mint a tennivalók listája.
A gyógyulás lassú,
épp csak széle
kezd forrni sebemnek.
istenhozzád
vasalt ing zsebében és szagában
félálomban félrefogalmazott mondatban
könyvbe firkált betűk között keresek valamit
drogokban ami bölcsőben tart
mint anya a gyerekét
tücskök dombjain szélkoptatott hegycsúcs
és foltos szalvétában keresem
redők között mozdulatokban
rövidített üzenetben
szerepben amit leveszek mielőtt aludnék
hogy reggel úgy húzzam magamra mint a bőrt
keresem magamban benned a tartalékban lévő
szavakat a búcsúzásra amitől végre
kinövöm magam a csendből
valami nagyobb
valahányszor megmozdulok
csontjaim ropognak mint a tűzijáték
zsanérok kattanását hallom
ha nyújtom a hátam
egymásnak ütköznek csiszolódnak
testem biológiailag abbahagyta
a növekedést de minden tavasszal
magasabb vagyok
még néhány milliméter
hogy levetkőzzem húsomat
és valami nagyobb legyek
nagyobb mint amit elbírhatnék
testbarlang
a szél üvegpalackra fújt lehelet
barlangszájon néma üvöltés
visszhangok dübörgései a járatokban
anyám és apám hangja
inaikból vagyok szőve
nagymamám altatódalából
akinek a lába puha homokon
ősi dobok ütemére tapos
testem barlang
tenyérlenyomatok építették kőbőrömet
századokon át egyenként fektették le
akik korábban jöttek
mint én
Mindig magad elől
egész életedben a vállad fölött nézel
mint aki elkövetett valamit
mintha anyád halálának eredménye lennél
vagy minden lélegzetvételed apádtól vennéd
mintha testvéred csontjai fájnának benned
menekülsz mert létezésed adósság
és tompa ellenállásra támaszkodik
félsz magad mögé kerülni
a perceket egymásból lopod el
igyekszel valahová ingázó vagy
haza nem érsz soha
Analógia
Időnként visszacsúszok régi bőrömbe:
félig csukott szemmel mosok fogat,
és ugyanarra a napra gondolok.
Nem bízhatok a tükrökben,
mert ha túl sokáig nézem,
anyám agyvérzéses arcát látom.
Apám tagadja a hasonlóságot,
mégis azt mondja, nehezen
szerethető emberré teszem magam.
Emlékmorzsák
Mama mindennap velem van.
Teste körvonala a konyhapultnál áll,
már nincs se szeme, se orra.
Göndör, festett barna haja
nem susog a kipirult bőr körül.
Sütit eszik, almás porlóst.
Magában suttog,
tudja, hogy az idő nem egy kör,
egy vonal vagy egy Möbius-szalag,
amely átszövi az elmét,
és hogy az emléke, mint a süti,
morzsákat hagy maga után.
Lévai Aliz Mária 2002-ben született, a kárpátaljai Bótrágyon. Az Előretolt helyőrség Íróakadémia mesterszakos hallgatója.
Fotó: Kecskés Orsolya