"Méhen belüli örömök" kutatása (Salvador Dalí)
Ismerünk sorsüldözött őrülteket, akik az ideg-elmén adják elő - erős kontroll alatt - világmegváltó elméleteiket, és ismerünk mázlista őrülteket, akiket ámulva ünnepel a világ. Mondhatják a legvadabb blődséget, a rajongó világ, amely maga is különlegesség része kívánna lenni, értelmezi. Ami nagyon rendben van.
"Méhen belüli örömök" kutatása
Dalí, bevallom, nem vallom, nem érdekelt soha különösebben. A festészete. A bulvár része már igen, hogy példának okáért Amanda Lear, a férfihangú énekesnő Dalí közreműködésével mélyítette a hangját garatilag, és nem lapoztam el akkor sem, amikor kinyilatkoztatta, "Mikor én festek, a tenger tombol. Mások pancsolnak a fürdőkádban." Tudja, mit mond. Tudja, merre mozdul, de egyébként sok időt nem rabolt el az őrült spanyol. Amíg egyszer rá nem kényszerültem, hogy "koncentráltan" elolvassam a Divina Commediát, amit addig, hogy úgy mondjam, félig koncentráltan jutott rá energia. Szerencsére az antikváriumban a Dalí illusztrálta Színjátékra bukkantam, és a Dalí-képek segítettek. Nem zsibbasztott a Babits fordította rémmel teli világjárás. A másik témába vágó szerencse, ha az ember nem tud kitalálni okos ajándékot rajztanár sógornőjének, albumot vásárol. Így akadtam rá vagy tíz éve a Linde Salber-monográfia elődjére, előzményére, Conroy Maddox Dalí-albumára. Ettől kezdve nincs megállás.
Ismerünk sorsüldözött őrülteket, akik az ideg-elmén adják elő - erős kontroll alatt - világmegváltó elméleteiket, és ismerünk mázlista őrülteket, akiket ámulva ünnepel a világ. Mondhatják a legvadabb blődséget, a rajongó világ, amely maga is különlegesség része kívánna lenni, értelmezi. Ami nagyon rendben van.
Az se mindegy, milyen nemű, aki részt szeretne a napfényből. A Maddox-album szövegei csupa extrémitás, csupa abszurd történet, abszurd értelmezés, ahogyan egy férfi művészettörténész értelmezi a kézre eső abszurdot, a szürreális víziókat. Ezzel szemben a Salber-monográfia egyszerű, lienáris, csendesen elfogult, szerető, anyás. Dalí gyermekkorából eredezteti az őrültéségeket. Extráit az élete végéig kutatott "méhen belüli örömök" keresésének tulajdonítja, a túlhajtott szeretetvágynak, a soha nem szűnő versenyláznak és munkamániának. Alapállása bebiztosítására felsorakoztat ezer és ezer eddig nem ismert információt.
Születését Dalí apja a következő bibliás hanggal kommentálja: "Zengjenek a harangok, lássátok szemetekkel, Salvador Dalí emitten megszületett." E perctől kezdve kíséri végig a kötet a festő gyerek és ifjúkorát, tanárait, zsenikre jellemző renitens, lázadó világát, szökéseit, meneküléseit, főmúzsáját (Galát), és múzsáit, barátait, közeli és távoli mestereit, az öreg Freuddal való meghatározó találkozását.
Kitér a klasszikusnak számító pályatársakra, irodalmárokra, filmesekre, festőkre, galériásokra, gazdag gyűjtőkre. Nem hagyja ki természetesen a Garcia Lorca-féle szerelmet sem (http://www.irodalmijelen.hu/?q=node/3058), amelyről később Dalí azt nyilatkozza, "...erotikus, egyben tragikus szerelem, s azért tragikus, mert nem talált részemről viszonzásra" Követi vándorlásai útján. Jön Franco, ő megy, Párizs, Amerika, hírnév. És Amerikában dől a dollár. Amerika a zsenik és őrültek hazája. "Módszeresen kell zűrzavart kelteni - az felszabadítja az alkotóerőt. Minden, ami ellentmondásos, életet teremt." nyilatkozza, ami nagy észre, megfontoltságra vall. "Egy őrült és köztem csak az a különbség, hogy én nem vagyok őrült" nyilatkozza másutt. És ez is nagy észre, megfontoltságra vall.
Pontos, nyugodt, higgadt monográfia. Azt aligha lehet megtanulni belőle, hogyan legyen az ember szeretett munkája által milliomos. De azt igen, hogy a munka alapfeltétel, ha zseni, ha nem.
Onagy Zoltán
Linde Salber: A művészet én vagyok! (Salvador Dalí)
Háttér Kiadó