Naptemplom villanyfényben – JÁSZ ATTILA versregénye – Csontváry útján, 2. rész
majdnem mindenki elpusztult a hajón
a természet roppant ereje előtt meghajolva
változtattam meg tervemet
Jézus születése helyett magát
hajótörésünket festettem meg
Jász Attila ezzel a művével elnyerte az idei Quasimodo Emlékdíjat
JÁSZ ATTILA
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN
Csontváry Kosztka Tivadar útján
versregény, 2. rész
„Te leszel…” (Csontváry Kosztka Tivadar)
RÓMAI HÍD MOSZTÁRBAN. 1903
ez a zöld maga a híd a folyó
jelenből múltba innenből az ottba
oda
föl
ahová már nem is látunk
a hegy lábáig legalább
aztán a hídé a következő pillantás
ami inkább kapu ugyanoda
ahova a folyó zöldje vezet
ível nyelvek és vallások között
végül
a folyó két partja szabálytalan épületekkel
korláttal kanyargó utcával sziklákkal
ne menj még tovább
épp amikor csendesen fordulnál el a képtől
észre fogod venni hogy alakokat is elrejtettem benne
kiemelve lényegtelenségüket
a világ legnagyobb napút festője vagyok, vagy ezt már mondtam?
TAVASZNYÍLÁS MOSZTÁRBAN. 1903
nyílik a tavasz nyílik a táj a város
minaretek és templomok tornyai nőnek
virágzó mandula- és barackfák
üdén zöldellő mezőkön dolgozó hangyaemberek
a szántóföld fölött varjak keringenek
a város fölött a Velezs lebeg
szürkéslilásan és védelmezőn
egyetlen egy képet se adtam el eddig, igényeim csekélyek, a világ legnagyobb plein air festője vagyok, jelenleg a legmodernebb is, hogy ez pontosan mit is jelent, magam sem tudom, cipőim bélését óriásplakátokból készítem
CASTELLAMMARE DI STABIA. 1902
első pillantásra a tenger sima kékesfehér papírlap
széle felkunkorodik a kőmellvédre
lassan ötvenéves vagyok
ideje megtalálnom a megfelelő kifejezésmódot
a Vezúv úgy füstöl a magasban miként
az ipari létesítmények a part mentén
nem tudok szabadulni a tenger látványától és láttatásától
kitölti a kép kétharmadát
szamaras kordé és biciklista mintha ott se lennének
belesimulnak a felületbe
nyomok csupán
a kort jelzik
olvasó ember időtlen sziluettje az ablakban
a vitorlás neve a kép címe
és ideje
a világ őrült, nem én
ZRÍNYI KIROHANÁSA. 1903
gyerekkorom kedvenc története
mesebeli figurák díszletszerű épület előtt
az ég széle már pontosan úgy ég
ahogy mindig is szerettem volna
a fák lombja alázatosan hajol a vörösbe
hajlik meg a főhős előtt
fel kéne már hagyni a vurstlival, komolyabb dolgokkal kellene foglalkoznunk minden területen, selyemhernyó tenyésztéssel például az egész országot meg lehetne menteni, hiába gúnyolódnak rajtam a Japán kávéházban, bolond prófétának titulálva, természetes méretű képeim miatt
JAJCEI VÍZESÉS. 1903
Jajcénál a Pliva és a Vrbas összefolyása
maga a víz
a víz maga fogott meg
itt semmi sem valóságos
valóságos Niagara
itt minden művészet
amit festettem
és amit nem az is
amit nem
biztosan
nagyméretű festményeimet rolnizva tárolom, össze ne ragadjanak, kiállítani amúgy is lehetetlen, a keretek százezer koronába kerülnének, nem is beszélve a megfelelő méretű helyről
RÉSZLET (JAJCEI VÍZESÉS)
medvesziklaorr
bök a szivárványba majd
víz alá tartja
egyszer egy képemért egymillió-kétszázezer koronát ígértek, ám eladni nem volt lehetőségem, hisz kiállítani, méretei miatt, Budapesten reménytelennek tűnt
JAJCEI VILLANYMŰ ÉJJEL. 1903
mindig csak a fényt akartam megfesteni
de Jajcéban jöttem rá ezt legszebben
az éjszakai sötétségben lehet
bármily furcsa
végre vissza tudok valamit adni abból
a csodából amit az éppen lebukó nap és
a villanyvilágítás együtt olvaszt
mesebeli világgá össze
míg a lakóház mögötti háttérdombokon
sejtelemesen járkál a fény
minden előzetes feltételezés ellenére rá kellett jönnöm, az élet célja nem a szenvedés, hanem gyönyörűség, a nézés, a látás, az élés és a szolgálás gyönyörűsége
A KELETI PÁLYAUDVAR ÉJJEL. 1902
van-e ilyen zöld fényű éjszaka?
zöldes sötétben ázik az út a pályaudvar épülete
a csenevész és fázósan didergő fák
elmaszált ég
belülről fény szűrődik ki minden ablak mögül
az élet és meleg jeleként
az ajtón egy feketeruhás figura lép ki
most érkezett valami távoli és egzotikus világból
kabátja összehúzva fején kalap
a lovaskocsi ott hagyja épp
lesz ideje megérkezni rendesen
gyalogolhat haza
milyen sötéten zöld itt minden éjszaka
csodálkozik
keresni kell tovább az igazságot
VILLANYVILÁGÍTOTTA FÁK JAJCÉBAN. 1903
hajnal és szürkület között ott van az egész
világtörténelem
a felkelő és lebukó nap történetei
villanyvilágításban áznak
sárgászölden lobbanó lombbal
méregzöld fenyegetéssel a háttérben
fény és árnyék határán botladozva
kutyaszerű szamárként az úton
a kép nem lehet pusztán festmény a vásznon, a természet összes életerejével kell hatnia, miként a kegyelemnek
HAJÓTÖRÉS. 1903
el kéne menni Betlehembe
egyszer el kéne menni
festeni egy világraszóló képet Jézus születéséről
mindig ezt gondoltam
eljött az idő
nekivágtam
ám a dinamitot is szállító hajó viharba keveredett
majdnem mindenki elpusztult a hajón
a természet roppant ereje előtt meghajolva
változtattam meg tervemet
Jézus születése helyett magát
hajótörésünket festettem meg
szimbolikusan érzékeltetve és ábrázolva
a világhelyzetet
kizökkent egyensúlyvesztésünket
tenger, vihar, küldetés, ha lehet ezzel valamit kezdeni?
RÉSZLET (HAJÓTÖRÉS)
mint egy tánc szép és
veszélyes ahogy egy kéz
a másikhoz ér
bármilyen furcsa, azt festem, amit látok, ennyire modern vagyok
VIHAR A NAGY HORTOBÁGYON. 1903
valami nagy dolgot kellene festeni
valami nagy magyar témát találni ahol
ahol a főmotívum a puszta
széles vásznú tiszta éggel
naplemente vagy kelte mindegy
vagy csupán a viharos égbolt
esetleg maga a puszta földfelület
kidolgozatlan részletei
mi sugallhatja leginkább a hangulatot
az állatok melankóliája vagy
az ég tónusának pesszimizmusa?
száguldó csikósok lovak bikák?
melyik időszak a legalkalmasabb?
vihar előtti csendbe robbanó vihar?
nyugalom és nyugtalanság egyensúlyozása
a vásznon?
mindehhez talán jobb nem is látni
az eredeti tájat mint aktuális témát
gyakran festek fényképek alapján, na és?
RÉSZLET (VIHAR)
hasadt patájú
ég alatt lovas üldöz
kétfejű lovat
egyszer az Iparcsarnokban kiállítottam ki életművem egy részletét, ám a havazás megakadályozta felfedezésemet, a közönség nem tudott eljönni
FOHÁSZKODÓ ÜDVÖZÍTŐ. 1903
a fiatal cédrus tövében lévő kőre
két sötét asszonyárny borul
mintha siratnák bár ő még vagy már csak prédikál
durva és ostoba arcú tanítványainak
nem figyelnek rá persze
pedig hatalmas alakja szellemként lebeg
így támasztva alá mondanivalóját
tudja hogy fölösleges
mégis
tudja hogy nem tehet mást
mégse
mindent tud majdnem mindent
amitől olyan fájdalmasan kifejező lesz az arca
és kezeit már szárnyként emeli
nemsokára elrepül
a háttérben már készen áll a templom
nem segít az adott pillanaton
még Mózes kőtáblás szobra is kérdőn
a cédrus lombkoronáját fürkészi
huszonhét évesen elhívatást kaptam, csak az isten tudja, hová
RÉSZLET (ÜDVÖZÍTŐ)
rögtön megőszült
ahogy körülnézett
nincs már visszaút
megrekedtem valahol félúton a normális élet és az őrült művészetimádat között, végig kellene mennem, hogy újra egy lehessen a kettő
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - Csontváry útján, első rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - harmadik rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - negyedik rész
A Csontváry képek forrása a TerminArtors művészeti portál