Ugrás a tartalomra

Naptemplom villanyfényben – Jász Attila versregénye – Csontváry útján, 3. rész

 közvetlen kapcsolatom van az égi hatalmakkal, az élő istennel, igazán bízhatnának bennem egy kicsit az urak

Jász Attila ezzel a művével elnyerte az idei Quasimodo Emlékdíjat

 

 

 

JÁSZ ATTILA

NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN

Csontváry Kosztka Tivadar útján

versregény, 3. rész

 

 

 

 

 

 

                           „Te leszel…”  (Csontváry Kosztka Tivadar)

 

 

A ZEUSZ-TEMPLOM ROMJAI ATHÉNBEN. 1904


 

 

 

 

 

 

 

mitől lilák a hegyek?
mitől van világos éjszaka?
mitől tűnik el a vászon és mitől bújik elő mögüle a kép?
mitől marad a 104 oszlopból csak 13 ép?

a nap nem látszik már csak sugarai
vérzik össze az oszlopok éleit
hogy a hold fehér korongja uralkodhasson
fölöttünk a hegy fölé emelkedve

 

közvetlen kapcsolatom van az égi hatalmakkal, az élő istennel, igazán bízhatnának bennem egy kicsit az urak

 

 

SÉTAKOCSIKÁZÁS AZ ÚJHOLDNÁL ATHÉNBAN. 1904

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

végre sikerült festenem egy igazi költeményt
az álomról

újholdnál villanyvilágította épülethomlokzatokról
fölöttük sejtelmes sötétben az Akropolisz tüntet
magányával

a kép előterében álomutazók sétakocsikáznak
két nő minden bizonnyal

sötét növény- és épületsziluettek keretezik a képet 
a hátteret rószaszín holdfény világítja be
akár egy álomversben de
mégse tud giccses lenni

 

Mózes követként természetszerűleg csak frakkban ábrázolható, nem is értem, mi ezzel a gond egyáltalán?

     RÉSZLET (PANASZFAL)
     keze védőpajzs
     szakálla panaszpatak
     égő seb szeme

     RÉSZLET2 (PANASZFAL)
     elnyílt tekintet
     imára nyíló szájjal
     átkötött könyvek

 

rollnizva tartom a festményeimet, össze ne ragadjanak, kiállítani úgysem elehet őket, méretüknél fogva, nem férnének el, a keretekről nem is beszélve, egy vagyonba kerülne bekereteztetni őket, rollnizva tartom inkább őket, az utókornak

 

 

A PANASZFAL BEJÁRATÁNÁL JERUZSÁLEMBEN. 1904


 

 

 

 

 

 

 

 

 

gesztusok rebbenékeny tömkelege
érzések érzékeny sűrítménye
beszédes arcok kézfejek
segítségért jajgatók

minden részlet fontos
mert szent
a hely
mákom kádós

 

nem adok el képet, saját múzeumot akarok, és különben sem érdemlitek meg egyelőre, ám hiszek benne, hogy eljön majd az idő, amikor

 

 

ATHÉNI UTCA. 1904


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

itt bármely utcáról az Akropolisz romjaira látni
bár az utcán senki sem foglalkozik ezzel

 

elhívatásom után 14 évvel bérbe adtam megélhetési patikámat, s a bérlet árából, havi hatvan forint jövedelemből beutaztam a világot, negyven-ötven méteres festményeket cipeltem magammal sivatagon, tengereken keresztül

 

 

HÍDON ÁTVONULÓ TÁRSASÁG. 1903-1904


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mintha a világ tényleg csak szimbólumból állna
fiatalok öregek nők férfiak gyerekek
fák lombosak csupaszak szárazak

híd folyó út
születés halál élet
ne bonyolítsuk túl

magányosan vöröslő lomb várakozik a domb alján
mélyzöld háttér fölött égbe meredten

 

képeimet, ez határozott utasításom, ne restaurálják majd, mert ezáltal legfinomabb részletei tűnhetnek el

 

     RÉSZLET (KIS TAORMINA)
     beszédes romok
     néma izzása a múlt
     nem értesz semmit

 

elismerem, hogy az 1907-es párizsi kiállításom alkalmával, a nagy Kristály Palotában, szándékosan tévesztettem meg honfitársaimat, Isten üzenetét és ítéletét egy újságíró szájába adtam, aki végül mégsem írta meg a cikket, nem hajtotta végre a rá ruházott küldetést, hogy tudósítson róla, ezek a képe felülmúlják az egész világ festészetét

 

 

A KIS TAORMINA. 1904


 

 

 

 

 

 

 

 

 

nem értesz semmit de egyelőre
ez a legtökéletesebb helyszín végre
megtalálhatod benne magad

minden látszik
csupasz romok
meztelen izzás
por és fű tiszta elegye

én sem értek semmit csak tudom
nem sikerült mégsem
bár ez a helyszín olyan tökéletesnek tűnt

 

próféta voltam, de nem ismerték fel időben hasznosságomat, mindez a jövőre maradt, ami nem baj, majd rájönnek egyszer, egyetlen képet sem adtam el eddig, saját akaratomból, igényeim nagyon csekélyek

 

     RÉSZLET (A NAGY TARPATAK)
     kis ösvény a domb
     oldalban virágok fenyők
     illata vezet

     RÉSZLET2 (A NAGY TARPATAK)
     üszkös fahasáb
     elkorhadva az üveg
     hegy legtetején

 

a világ legnagyobb napút festője voltam, vagy ezt már tudják?

 

 

A NAGY TARPATAK A TÁTRÁBAN. 1904-1905

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a dolgok rejtett hajnali tulajdonsága
minden ott van a látképben ami fontos
mi hiányzik mégis
mire várok húsz éve?

az ösvény az eleven sziklák a csúcson
hullámzik mindenfelé a félkész teremtés
a kastély az erdő a völgy az ég
csupa önálló zenei motívum
próba
tétel

a patak maga csak egy sötét sebhely a tájon
lényege egy pillanatra bukkan elő
szinte észrevétlen

 

nekem kellett megszületnem, hogy a levegő perspektíváját megmutassam a világnak, a színtávlatot megfessem

 

 

AZ OLAJFÁK HEGYE JERUZSÁLEMBEN. 1905

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

az épületek tükröződéséből isznak a madarak
a biblikus helyből békés városrész lesz
látszólag semmi sem utal az egykori szenvedés
történet nyomaira

imatorony és ciprusok hegye piszkál
a nyugalomzöld égboltba

kőmedencéből békés vadgalambok isznak
a hold lassan emelkedik már a hegy mögül
minden a helyére kerül

 

meg akarom váltani a világot, de miért nevezik ezt Lehetetlennek?

 

 

TEMPLOMTÉRI  KILÁTÁS A HOLT-TENGERRE JERUZSÁLEMBEN. 1905


 

 

 

 

 

 

 

 

üres a levegő
bibliai múlt és jelen valósága között
kerestem valamit ami nincs már

kupolák íveinek száraz és szabályos geometriája
háztetők kötelező vörösét
ciprus- és pálmaformák véletlen ritmusa oldja

háttérben a Holt-tenger kéklőn párállik

 

képeimet majd vászonponyva gyanánt használják piaci árusok


NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - Csontváry útján, első rész

NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - második rész

NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - negyedik rész

 

 

A versekhez társított illusztrációkat a TerminArtors oldalairól válogattuk

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.