Naptemplom villanyfényben – Jász Attila versregénye – Csontváry útján, 3. rész
közvetlen kapcsolatom van az égi hatalmakkal, az élő istennel, igazán bízhatnának bennem egy kicsit az urak
Jász Attila ezzel a művével elnyerte az idei Quasimodo Emlékdíjat
JÁSZ ATTILA
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN
Csontváry Kosztka Tivadar útján
versregény, 3. rész
„Te leszel…” (Csontváry Kosztka Tivadar)
A ZEUSZ-TEMPLOM ROMJAI ATHÉNBEN. 1904
mitől lilák a hegyek?
mitől van világos éjszaka?
mitől tűnik el a vászon és mitől bújik elő mögüle a kép?
mitől marad a 104 oszlopból csak 13 ép?
a nap nem látszik már csak sugarai
vérzik össze az oszlopok éleit
hogy a hold fehér korongja uralkodhasson
fölöttünk a hegy fölé emelkedve
közvetlen kapcsolatom van az égi hatalmakkal, az élő istennel, igazán bízhatnának bennem egy kicsit az urak
SÉTAKOCSIKÁZÁS AZ ÚJHOLDNÁL ATHÉNBAN. 1904
végre sikerült festenem egy igazi költeményt
az álomról
újholdnál villanyvilágította épülethomlokzatokról
fölöttük sejtelmes sötétben az Akropolisz tüntet
magányával
a kép előterében álomutazók sétakocsikáznak
két nő minden bizonnyal
sötét növény- és épületsziluettek keretezik a képet
a hátteret rószaszín holdfény világítja be
akár egy álomversben de
mégse tud giccses lenni
Mózes követként természetszerűleg csak frakkban ábrázolható, nem is értem, mi ezzel a gond egyáltalán?
RÉSZLET (PANASZFAL)
keze védőpajzs
szakálla panaszpatak
égő seb szeme
RÉSZLET2 (PANASZFAL)
elnyílt tekintet
imára nyíló szájjal
átkötött könyvek
rollnizva tartom a festményeimet, össze ne ragadjanak, kiállítani úgysem elehet őket, méretüknél fogva, nem férnének el, a keretekről nem is beszélve, egy vagyonba kerülne bekereteztetni őket, rollnizva tartom inkább őket, az utókornak
A PANASZFAL BEJÁRATÁNÁL JERUZSÁLEMBEN. 1904
gesztusok rebbenékeny tömkelege
érzések érzékeny sűrítménye
beszédes arcok kézfejek
segítségért jajgatók
minden részlet fontos
mert szent
a hely
mákom kádós
nem adok el képet, saját múzeumot akarok, és különben sem érdemlitek meg egyelőre, ám hiszek benne, hogy eljön majd az idő, amikor
ATHÉNI UTCA. 1904
itt bármely utcáról az Akropolisz romjaira látni
bár az utcán senki sem foglalkozik ezzel
elhívatásom után 14 évvel bérbe adtam megélhetési patikámat, s a bérlet árából, havi hatvan forint jövedelemből beutaztam a világot, negyven-ötven méteres festményeket cipeltem magammal sivatagon, tengereken keresztül
HÍDON ÁTVONULÓ TÁRSASÁG. 1903-1904
mintha a világ tényleg csak szimbólumból állna
fiatalok öregek nők férfiak gyerekek
fák lombosak csupaszak szárazak
híd folyó út
születés halál élet
ne bonyolítsuk túl
magányosan vöröslő lomb várakozik a domb alján
mélyzöld háttér fölött égbe meredten
képeimet, ez határozott utasításom, ne restaurálják majd, mert ezáltal legfinomabb részletei tűnhetnek el
RÉSZLET (KIS TAORMINA)
beszédes romok
néma izzása a múlt
nem értesz semmit
elismerem, hogy az 1907-es párizsi kiállításom alkalmával, a nagy Kristály Palotában, szándékosan tévesztettem meg honfitársaimat, Isten üzenetét és ítéletét egy újságíró szájába adtam, aki végül mégsem írta meg a cikket, nem hajtotta végre a rá ruházott küldetést, hogy tudósítson róla, ezek a képe felülmúlják az egész világ festészetét
A KIS TAORMINA. 1904
nem értesz semmit de egyelőre
ez a legtökéletesebb helyszín végre
megtalálhatod benne magad
minden látszik
csupasz romok
meztelen izzás
por és fű tiszta elegye
én sem értek semmit csak tudom
nem sikerült mégsem
bár ez a helyszín olyan tökéletesnek tűnt
próféta voltam, de nem ismerték fel időben hasznosságomat, mindez a jövőre maradt, ami nem baj, majd rájönnek egyszer, egyetlen képet sem adtam el eddig, saját akaratomból, igényeim nagyon csekélyek
RÉSZLET (A NAGY TARPATAK)
kis ösvény a domb
oldalban virágok fenyők
illata vezet
RÉSZLET2 (A NAGY TARPATAK)
üszkös fahasáb
elkorhadva az üveg
hegy legtetején
a világ legnagyobb napút festője voltam, vagy ezt már tudják?
A NAGY TARPATAK A TÁTRÁBAN. 1904-1905
a dolgok rejtett hajnali tulajdonsága
minden ott van a látképben ami fontos
mi hiányzik mégis
mire várok húsz éve?
az ösvény az eleven sziklák a csúcson
hullámzik mindenfelé a félkész teremtés
a kastély az erdő a völgy az ég
csupa önálló zenei motívum
próba
tétel
a patak maga csak egy sötét sebhely a tájon
lényege egy pillanatra bukkan elő
szinte észrevétlen
nekem kellett megszületnem, hogy a levegő perspektíváját megmutassam a világnak, a színtávlatot megfessem
AZ OLAJFÁK HEGYE JERUZSÁLEMBEN. 1905
az épületek tükröződéséből isznak a madarak
a biblikus helyből békés városrész lesz
látszólag semmi sem utal az egykori szenvedés
történet nyomaira
imatorony és ciprusok hegye piszkál
a nyugalomzöld égboltba
kőmedencéből békés vadgalambok isznak
a hold lassan emelkedik már a hegy mögül
minden a helyére kerül
meg akarom váltani a világot, de miért nevezik ezt Lehetetlennek?
TEMPLOMTÉRI KILÁTÁS A HOLT-TENGERRE JERUZSÁLEMBEN. 1905
üres a levegő
bibliai múlt és jelen valósága között
kerestem valamit ami nincs már
kupolák íveinek száraz és szabályos geometriája
háztetők kötelező vörösét
ciprus- és pálmaformák véletlen ritmusa oldja
háttérben a Holt-tenger kéklőn párállik
képeimet majd vászonponyva gyanánt használják piaci árusok
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - Csontváry útján, első rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - második rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - negyedik rész
A versekhez társított illusztrációkat a TerminArtors oldalairól válogattuk