Naptemplom villanyfényben – JÁSZ ATTILA versregénye – CSONTVÁRY útján, 4., befejező rész
ki vagyok?
ki voltam?
ki leszek?
szakállam vízesés
a múltam kitárulkozó sík mező
a jövőm nyitott könyv és vándorbot
Jász Attila ezzel a művével elnyerte az idei Quasimodo Emlékdíjat
JÁSZ ATTILA
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN
Csontváry Kosztka Tivadar útján
versregény, 4., befejező rész
MAGÁNYOS CÉDRUS. 1907
magányos cédrus hatezer éves énem
szívósan kapaszkodom a hegy sima hátába
lábam körül gomolygó mélység a ködtenger
hegycsúcsszigetek dugják ki orrukat
a kristálytiszta levegőégbe
évezredek viharai és háborúi tépáztak
a gyökér az alap szilárdan tart
egyenesen mered fölfelé törzsem
megtört és lemeztelenedett ágaimmal
erősen kapaszkodom az égbe
megtart
hatalmas legyező szárnyaimmal felhőként lebegek
színes felhőrongyok törlik maszálják alattam egymást
magányos vagyok
ember a holdon
cédrus a Libanon tetején
teveháton foglalok hont újra lárvaarcú népem közt utolsó vázlatomon, nincs más megoldás, meg kell váltanom őket, az egész világot
RÉSZLET (MAGÁNYOS CÉDRUS)
meztelen ágak
nyúlnak a penészzöld ég
végtelenébe
hatvanhat éves vagyok, abbahagytam a festést, megírtam életrajzaimat, egyetlen festményt sem adtam el, igényeim egyre csekélyebbek
A TAORMINAI GÖRÖG SZÍNHÁZ ROMJAI. 1904-1905
lakást béreltem egy évre
hogy a rendkívüli világító erőt
tanulmányozva kivárhassam
a megfelelő pillanatot
megalomániámtól űzetve több mint húsz
négyzetméteres vásznat készítettem elő
hóval borított Etna
az ógörög színház vörösen és folyton izzó romjai
a 250 méter mélységű tenger nyugtalan kékje
először abban a naplementében állt össze minden
törekvésem látvánnyá
egyetlen aranysárga hasíték az ég
mindent meglehet szokni, mindent
RÉSZLET (TAORMINA)
minden csak részlet
szemlélődöm még mindig
látni tanulok
RÉSZLET 2 (TAORMINA)
hajó hullámzik
távolban az időn és
a romokon túl
az idő, akárhogyan nézem is, nem lineáris, egyhelyben jár, körbe-körbe
ZARÁNDOKLÁS A CÉDRUSOKHOZ LIBANONBAN. 1907
egy látomás lebeg
a kobaltkék égbolt alatt
rózsaszín hegyvonulat előtt
a föld meleg barnásvörös
hármas fatörzs osztódik sokezeréves
megtört megviselt vagy éppen
legyezőszerűen szétterülő
levelekkel teli ágak
az élet karneváli vonulása
minden földi valószínűséggel
angyali egyértelműséggel
megjelenítődik a cédrus oltalmában
talán még én is
csak látomás vagyok
beutaztam a világot, hatalmas festményeket cipeltem magammal, éheztem, szomjaztam a sivatagban, aztán hozzászoktam, bérbeadott patikám épp annyit jövedelmezett, amennyiből csatlakozhattam a karavánokhoz és éppen nem haltam éhen, komolyan vettem a jóslatot, a láthatatlan kinevezését, hatvan forint havi jövedelemből beutaztam a világot
RÉSZLET (ZARÁNDOKLÁS)
a cédrusból szól
a zene a hangszeres
alak csak kísér
RÉSZLET 2 (ZARÁNDOKLÁS)
fehér szakálla
szárnyként verdes a lovon
kétfejű angyal
RÉSZLET 3 (ZARÁNDOKLÁS)
mozdulatlanul
táncol a cédrus a föld
angyalaival
a festést abba kell hagynom, semmi értelme, megcsináltam, megpróbáltam a lehetetlent, most írni fogok, megírok mindent, amiért festeni kezdtem, hogy megértsék majd pontosan, mit miért csináltam
BAALBEK. 1906
kiterítem síkba a tájat
végigaraszolok rajta rétegenként
ahogy az élet
a házak között fölött mögött
mindez csak felszín felület
a romok belelógnak a lehetetlen
zöldbe és pirosba
fölöttük a hóhatáron túli ég
már végképp emberen túli
semmit se tudunk róla
így megfesteni se lehet
ez az igazi álomnagy téma
amit csak a megfelelő méretben
szabad készíteni
amikor megindul bennem az energia, akkor kezdek festeni, ezt ki kell várni, amikor elérkezik az a pillanat, amikor már nem bírom visszatartani, ez a természet energiája, amit visszavezetek a művészeten keresztül az életbe, csak ez a dolgom, nem több
RÉSZLET (BAALBEK)
már ott a cédrus
a romok előtt teve
háton egy festő
RÉSZLET 2 (BAALBEK)
ilyen közel a
lényeghez nem látszik más
csak a hétköznap
RÉSZLET 3 (BAALBEK)
három fekete
angyal ül teveháton
már fel se tűnik
RÉSZLET 4 (BAALBEK)
már fel se tűnik
a házak közt az élet
alig látható
Párizsban kibéreltem egy nagy kristálypalotát, e festmény mellé tettem még harminckilenc másikat, úgy állítottam ki, egyszer, egyetlen egyszer muszáj azért megmutatni a világnak
ÁLDOZATI KŐ BAALBEKBEN. 1906-1907
miféle áldozatot mutathatnék be
napimádó őseink előtt fejet hajtva?
odahelyezem a vásznon a kőbányából
az áldozókövet a romtemplom tövébe
ahol lennie kéne valójában
mögé egy tisztelgő píneasort képzelek
ragadozó madarakkal Attila turulját
idézve meg
ez a világ legnagyobb plein air festménye, de senki sem ismeri rajtam kívül, eldugtam, elrejtettem a világ elől, úgysem értenék meg
MÁRIA KÚTJA NÁZÁRETBEN. 1908
az élet vizét hordják törékeny korsókban
ritmikusan lebegő nőalakok
mindenki merítene vinné
az anya gyermekével úgy van középpontban
mintha ott se lenne
pedig örvénylik körülöttük minden
szakállas alakom figyel ad inni
szomjas állatoknak
szolgálatban vagyok mindig
megtaláltam megint a témát
Mária kútja Jézussal
világmodell
a világot látni eleve trauma, dülledt szemeimet a látvány hipnotizálja, ha lehet, lehántom a látvány kérgét, traumáimat képekben oldom fel
RÉSZLET (MÁRIA KÚTJA)
az anya ahogy
szárnykezeivel óvja
védi gyermekét
RÉSZLET 2 (MÁRIA KÚTJA)
szellemalakok
korsóval a fejükön
egyensúlyoznak
RÉSZLET 3 (MÁRIA KÚTJA)
állatok vagyunk
szomjazunk vizet iszunk
hosszú fülünk lóg
mindenfelé kerestem a nyomát, egészen Betlehemig elmentem, de jászolnak még hűlt helyét se leltem
RÓKA ÉS HATTYÚ (RÉSZLETRAJZ). 1913
végre rajzot is készítek terveket vázlatokat
elrajzolt mesét
hogyan kerül egymás mellé
az óriáshattyú és a kisróka de kérem
a mesében minden lehetséges és
egyáltalán nem véletlenül
keressék és figyeljék
a lélekszimbólumokat
másként nem tudtam kifejezni magam
csupán áttételekkel
kedves kultúremberek nem tudok segíteni
egymás mellé kerülünk végül éppen így
nem tehettem mást, abbahagytam a festést, hisz jól láthatóan nem értem célt vele, ám a kudarc nem ingathatja meg önbizalmamat, be kell látni, hogy csupán rossz eszközt választottam a közvetítésre, képeimet eladni nem voltam hajlandó ekkortól, hadd gúnyolódjanak csak rajtam a Japán kávéházban is
ÖNARCKÉP RIGÓVAL (RÉSZLETRAJZ). 1913
szakállas angyal vigyázzon rád
kicsi rigó mert
semmi sem az ami
nek látszik
legnagyobb méretű munkám mind közül, ebben mutattam meg legjobban szándékaimat
MAROKKÓI TANÍTÓ. 1908
ki vagyok?
ki voltam?
ki leszek?
szakállam vízesés
a múltam kitárulkozó sík mező
a jövőm nyitott könyv és vándorbot
megtettem mindent
konzumbohócok között így lettem kényszerű álbohóc
ALLEGORIKUS JELENET (VÁZLATRAJZ). 1913
egyértelmű akartam lenni
akár egy allegorikus jelenet
amit szétszabdalva egyre
talányosabb a motívumok
rétegzettsége pedig
semmi sem véletlen
hatvanhat éves múltam, eddig egyetlen képet sem adtam el, igényeim alacsonyak, krumpli, alma, savanyú káposzta, legfeljebb vizet iszom, nagy ritkán teát csinálok magamnak, pénzt takarítok meg, nem adok el képet, mert nem akarok
RÉSZLET (TENGERPARTI SÉTALOVAGLÁS)
lovak lovasok
nincs már jelentősége
időnek térnek
RÉSZLET2 (TENGERPARTI SÉTALOVAGLÁS)
magukat nézve
az idő lovairól
forrás tükrében
a világ ócska ponyva, nem festek rá többet
TENGERPARTI SÉTALOVAGLÁS. 1909
nincs már jelentősége
nappalnak és éjszakának
a lovasok megérkeztek
a fantázia valóságbirodalmába
éppúgy otthon vannak a tengernél
ahogy otthon vannak a forrásnál is
ezt a helyet kerestem mindig
ezt az öblöt végre megvan itt
maradok örökre
nem festek többet
lassan tényleg meglátják, hogy nagyobb vagyok Raffaellónál, egy aszott lábszár lóg ki a pokróc alól, csontvázam vasággyal együtt ötven kiló, már nem beszélek, csak szemhunyással intek a kedves nővérnek, minden rendben, indulnom kell
A MAGYAROK BEJÖVETELE. 1914 ÉS 1919 KÖZÖTT
amikor halálom után bejutnak majd hónapok óta érintetlen
műtermembe szemben találják magukat velem ahogy élet
nagyságban ott ülök teveháton szmokingban dicsőséges
megszállottságom tökéletes tudatában feszítve a vásznon
összehúzott szemöldökkel hátraszegett fejjel tekintetem
az égre szegezve a legyezőszárnyú óriás turulra ahogy
karddal karmai között bevezeti a dombról alázuhogó
lovasokat az új hazába
itt lesz mindenki egy álomszerű tó partján díszes pávák
és kecses kócsagok között a meztelen szeretők arcukat
egymás bűntudatába rejtve hisz becsaptak és most
elnyerik büntetésüket a sürgő-forgó ördögök között
míg a másik oldalon tomboló tömeg éljenez tudják már
hogy nagyobb lettem Rafaelnél és túlszárnyaltam a világot
minden megtörténik végre amit megjövendölt a hang
a fejem fölött a cédrusmagból óriási magányos fa nőtt
még a barna burnuszát szétnyitó fehérbőrű telt keblű
nő is felém kínálja rózsaszín bimbóját de már késő
elküldtem a sürgönyt
a menny-ország-házba:
„Jövök Tivadar angyal”
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - Csontváry útján, első rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - második rész
NAPTEMPLOM VILLANYFÉNYBEN - harmadik rész
Az illusztrációkat a TerminArtors oldalairól kölcsönöztük