Hogyan hirdettünk 100 éve?
folyóiratokban megjelenő hirdetések sokat elárulnak arról, mennyit változott a világ 100 év alatt. Néhány 1914-ben megjelent lapból szemezgettünk, és közben kiderült, a fogyasztói igények nagyon hasonlóak a maihoz, a reklámok viszont kevésbé.
„A szép, kemény és kifejlett kebel” egy évszázaddal ezelőtt is fontos témája volt a nőket megcélzó hirdetéseknek. A Vasárnapi Újság 1914. június 14-i száma egy hosszú, valószínűleg fizetett cikkben foglalkozott a leghatékonyabb módszerrel.
„Azon hölgyek száma, akik a Pilules Orientalesnek köszönhetik a gyönyörű mellet, nagyobbodik napról napra és a hálájuk kitűnik dicsérő leveleikből” – olvashatjuk a cikkben, amelynek idézett mondata szinte eldönthetetlenné teszi, a hála vagy a mell nagyobbodik.
Aki azt hinné, hogy az alakformálással foglalkozó hirdetések a 21. század termékei, lapozza fel a Nyugat 1914. évi 5. számát. Ott közvetlenül a tartalomjegyzék alatt találja a Mensendick-féle torna felhívását nőknek és gyerekeknek. A Mensendick módszer lényege, hogy a testedzés mellett alapvető anatómiai ismereteket is tanultak a résztvevők, így tisztában voltak azzal, mely testrészt miért és hogyan érdemes tornáztatni. Egyébként a Nyugat címlapja az 1910-es években rendszeresen hirdetésekkel volt teli.
A legjobb gondűző a zene, illetve a hangszer – legalábbis egy frappáns hirdetés szerint, amely a Szarvas és Vidéke 1914. január 11-i számában jelent meg. Azt nem részletezi a reklám, hogy a megrendelt árun érdemes megtanulni játszani is. Vagy olyan embernek ajándékozni, aki elűzi vele a bút.
A Színházi Élet és Mozi 1914. június 21-i száma igazi műfajtörténeti szenzációt hirdet egy rövid műbírálat keretei között. Goldstein Számi, a házasságközvetítő – olvashatjuk a plakáton, amely egy félig moziból, félig színházi előadásból álló produkciót kínál. Az összművészeti kísérletnek nagy sikere volt 1914-ben, bemutatták többek között Budapesten, Beregszászon, Kolozsváron, Szegeden, Nagykárolyban és Gyulafehérváron. Az 1. és a 3. jelenet a színpadon, a 2. és a 4. rész a vetítővásznon játszódott.
Az 1914-es év hirdetései már emlékeztetnek az első világháború pusztításaira is. A későbbiekben megszaporodnak az újságokban azok a hirdetések, amelyek különböző protéziseket kínálnak. Ezek közül az egyik első Keleti János reklámja. Mindez korszak egyik legnépszerűbb lapjában, a Vasárnapi Újságban jelent meg 1914. november 19-én.
Akad verses hirdetés is a korszak darabjai között. Ebben az időszakban már léteztek a rövid, csattanós szlogenek is, de a Keil-Lakk „marketingese” máshogy döntött. Kétszer tíz rímes sort szentelt a lakk hirdetésének a Felsőmagyarország 1914. február 11-i számában.
A manipulatív hirdetésekre is akad példa 1914-ből. A Felsőmagyarországban olvashatjuk a fenti szöveget, és amint kiderül, nem gyerekkereskedelemről van szó, hanem ruhákról.
Ma is nagy pénz rejlik a fogakban. 100 évvel ezelőtt sem volt ez másként. A Színházi Élet és Mozi szerint is fontos, hogy az „aranyérem és díszkereszttel kitüntetett fogak rágásra kitűnően használhatók”.
Érdemes belelapoznunk a korszak társkereső apróhirdetéseibe is. A Felsőmagyarországban hirdető „32 éves árva” akár azt is odaírhatta volna a szöveg végére: sürgős.