• Szabó Fanni

    „Magam körül, hazugság nélkül”

    Újabb hiteles adatok és véleményezések Csinszkáról

    Csinszka, a múzsa, a költő, a festő. Csinszka, aki idén (június hetedikén) százharminc éve született, és kilencven éve (október huszonnegyedikén) halt meg. Csinszka, akiről mindenkinek Ady jut eszébe, aztán Babits, aztán Márffy, de sohasem ő. Csinszka, akinek megértéséhez sokan a pszichológia tankönyvek személyiség-lélektannal foglalkozó fejezeteire lapoznak. Csinszka, aki örülne ennek, mert önmagát hasonlóan vizsgálhatta. Csinszka, aki volt már kurva, aszexuális, tehetségtelen, apakomplexusos, egyszerűen buta, de polihisztor is.

  • Varga Melinda

    „Ha negyven évig fal mellett éltünk” – Balassa Péter emlékének

    A rendszert szolgai módon kiszolgáló féltehetségek, a rendszer ideológiát fércművekben tematizálók, támogatók azonban nem panaszkodhattak: bőséggel jutott pénz rá, hogy nyomdafestékhez jussanak. – Mohai V. Lajos írása Balassa Péter emlékére, aki idén lenne 70 éves.

  • Irodalmi Jelen

    Újra kellett gondolni az irodalomtörténet-írást

    S. Varga Pál irodalomtörténésszel beszélgettünk Az újraszőtt háló – Kulturális mintázatok szerepe a felvilágosodás utáni magyar irodalomban című könyve megjelenése apropóján szakmája múltjáról és jelenéről, a kényszerkonferenciákról és a készülő Arany János kritikai kiadásról.

  • Boldog Zoltán és Farkas Daniella

    Hogyan hirdettünk 100 éve?

    A folyóiratokban megjelenő hirdetések sokat elárulnak arról, mennyit változott a világ 100 év alatt. Néhány 1914-ben megjelent lapból szemezgettünk, és közben kiderült, a fogyasztói igények nagyon hasonlóak a maihoz, a reklámok viszont kevésbé.

  • Irodalmi Jelen

    A pergamen tartósabb, mint egy szövegfájl

    Melyek a legjobb kulturális archívumok? Mi a gond a pdf, a jpg és a doc formátumban tárolt szövegekkel? Hogyan változtatta meg a digitalizáció az irodalmárok munkáját? Ki az a Német Máté koma? Többek között ezekről a kérdésekről beszélgettünk a Szegedi Tudományegyetem docensével, Labádi Gergellyel.

  • Irodalmi Jelen

    Színésznőket szerettek

    Nyáry Krisztián szegedi estjén színészek olvastak fel az Így szerettek ők című kötetből, majd Kúti Gergő magyartanár faggatta a szerzőt munkamódszeréről, szakmai és olvasói visszajelzésekről.

  • Boldog Zoltán

    Két bűvös szó: nemzeti és irodalomtörténet

    Több mint tízszer utasították vissza pályázatát a Móricz-ösztöndíjra, ennek ellenére két kézirata vár megjelenésre. Az NKA-val jóban van Magyarország egyik legelszántabb fiatal irodalomtörténésze. Bíró-Balogh Tamással beszélgettünk.

  • Boldog Zoltán

    „Vannak-e a holtaknak személyiségjogai?”

    Egyetem, irodalom és történet

    Hász-Fehér Katalin irodalomtörténésszel beszélgettünk a hamarosan megjelenő Arany János-széljegyzetekről, a magyar szakos képzésről, gróf Gyulay Lajosról és a halott szerzők magánéletének határairól.

  • Irodalmi Jelen

    Naptár-írók: Tormay Cécile és Erdős Virág

    Bíró-Balogh Tamás érdekes párhuzamokra bukkant Erdős Virág legújabb minikönyvecskéjét és Tormay Cécile egyik apró kötetét összehasonlítva. Politikáról, üzletről és irodalomról szóló esszéjét olvashatják.

  • Irodalmi Jelen

    Nem enged a XIX-ből: sajtótörténeti ínyencségek

    Hogyan és hová utazott egy XIX. századi arisztokrata? Dede Franciska Justh Zsigmond úti szövegeit gyűjtötte össze Az utazás filozófiájában. Farkas Daniella értékelte a kötetet.

  • Irodalmi Jelen

    Irodalom a kánonhatáron

    Boka László nagyszabású irodalomtörténeti vállalkozása, az Egyszólamú kánon? strukturális problémái ellenére alapvető megállapításokat tartalmaz mind az elmélet, mind pedig az elemzések terén.

  • Irodalmi Jelen

    A novellavadász

    Dr. Urbán László irodalomtörténész számos ismeretlen novellát mentett meg az utókornak régi folyóiratokból. Legutóbb Mándy Iván és Petelei István életművét bővítette Könyvhétre megjelent köteteivel.

  • Irodalmi Jelen

    Pletykaapu

    Hogyan bulvárosítja íróink, költőink magánéletét egy celeb? – Nyáry Krisztián Így szerettek ők című sikerkönyvének tévedéseit és „irodalomtörténeti” túlkapásait tárja fel Bíró-Balogh Tamás kritikája.