Ugrás a tartalomra

Nézőtér – 2014. január

Jaunári összeállításunkban a Kárpát-medence magyar színházi, zenés és táncművészeti társulatainak fontosabb előadásaiból, bemutatóiból adunk ízelítőt a teljesség igénye nélkül, valamint Európa jelentős színházi történéseiből ajánlunk néhányat. Összeállításunkban szerkesztőségünkhöz eljutatott sajtóanyagok mellett az MTI, szinhaz.hu, port.hu volt a segítségünkre.

 

 

Külföld

 

Shakespeare kortársa, John Webster Amalfi hercegnő című drámájának előadásával nyílik meg január 16-án London új fedett színháza. A Temze partján álló Globe épületével szomszédos, 360 ember befogadására alkalmas, apró vörös téglából épített színház egész évben fogadja a közönséget, előadásainak nagy részét gyertyafény mellett fogják játszani.                         

Az első bemutató főszerepét Gemma Arterton játssza, rendezője Dominic Dromgoole, a Globe művészeti vezetője. A színdarabbal veszi kezdetét a William Shakespeare születésének 450. évfordulóját ünneplő programsorozat. A világhírű drámaíró nevét első alkalommal 1564 áprilisában jegyezték be Stratford-upon-Avon keresztelési lajstromába, születésének pontos dátuma nem ismert.
A Sam Wanamaker amerikai színész-rendezőről, a modern kori Globe megalapítójáról elnevezett Sam Wanamaker Playhouse-ban Webster műve mellett Francis Beaumont A fényes borstörő lovagja című komédiáját és John Marston The Malcontent (Az elégedetlen) című színdarabját egy újonnan létrehozott, 12–16 éves fiatalokból álló társulat előadásában  állítják színpadra.

A 2013-as Wagner- és Verdi-jubileum után idén a százötven éve született, 1949-ben elhunyt Richard Strauss művészete előtt tisztelegnek a világ vezető hangversenytermei. A késő romantikához sorolt Strausst elsősorban a 20. századi operairodalomhoz való hozzájárulásáért szokás méltatni: ma Puccini után a korszak legtöbbet játszott operaszerzője.

A Strauss életében fontos szerepet betöltő Drezdában egész ünnepi évet szentelnek a zeneszerzőnek. Január 19-én Christian Thielemann vezényli az Elektrát, februárban egy korai opera, a Guntram következik, majd júniusban a kastélyudvarban háromszor is előadják a zeneszerző egy másik korai operáját, a Tűzínséget, amelynek eredeti bemutatója is az Elba-parti városban volt 1901-ben. Az ünnepi évad csúcsát a június 11-i születésnapi nagykoncert jelenti majd, lezárását pedig egy balettest, LegendákTisztelgés Richard Strauss előtt címmel.             

A Bécsi Állami Operaház februárban a zeneszerző Salome, áprilisban A rózsalovag, szintén áprilisban, valamint júniusban pedig Ariadne Naxos szigetén című operáját tűzte műsorra.           

A Milánói Scala májusban játssza Elektra című operáját a neves finn karmester, Esa-Pekka Salonen dirigálásával és a Grammy-díjas német szoprán, Waltraud Meier közreműködésével. A tengerentúlon, a New York-i Metben Arabella című operája csendül fel áprilisban az osztrák Otto Schenk rendezésében.                                                                                                                   

A német komponista kiemelt szerepet kap majd a Salzburgi Húsvéti Ünnepi Játékokon is, ahol a szervezők az Arabella egy teljesen új előadását ígérik. Áprilisban a Szász Állami Zenekar játszik a rendezvényen Strauss-műveket Christian Thielemann karmester vezetésével, valamint két amerikai világsztár énekes, Renée Fleming és Thomas Hampson közreműködésével.

 

Budapest

Januártól ismét műsoron a novemberben bemutatott Békeffi–Lajtai operett, A régi nyár az Operettszínház Raktárszínházában. Honthy Hanna legendássá vált szerepében, Máriaként ezúttal Kalocsai Zsuzsa látható, a további szerepekben pedig Gergely Róbert, Oszvald Marika, Faragó András, Bori Réka, Kocsis Dénes és Dézsy Szabó Gábor.  A művet Szabó Máté vitte színpadra.                                                                                                                         

A zenés társulat január közepéig  A Szépség és a Szörnyeteg című Disney-musicallel járja Németországot, itthon pedig már zajlanak Kálmán Imre Cirkuszhercegnő című, látványos nagyoperettjének próbái, Verebes István rendezésében. A bemutatók sorában következik: Lőrinczy Attila – Aszlányi Károly – Bársony Bálint új zenés játéka, az Amerikai komédia, Somogyi Szilárd két egyfelvonásos operabemutatója, valamint Kerényi Miklós Gábor rendezésében A mosoly országa.

 

A Nézőművészeti Kft. és a Manna Kulturális Egyesület előadása, az Ady/Petőfi egy-egy rendhagyó irodalomóra keretében hozza közelebb a diákokhoz a két költőóriás világát, személyiségét. A január 16-án délután négy órakor, a Thália Színház Arizona Stúdiójában sorra kerülő előadás után Fehér Renátó költővel beszélgethet a közönség a két költőről. 

Újra látható a Jurányi Házban a Művház, a havonta új epizóddal jelentkező misztikus thriller-vígjáték-sorozat, színházi sitcom. Az egyes részeket két-három nap alatt készítik el – színészi improvizációkra építve – a Gondnokság alkotói. Főbb szerepekben: Szamosi Zsófia, Mészáros Piroska, Vajda Milán, Schruff Milán, Szilágyi Csenge, Stefanovics Angéla, Makranczi Zalán és Tamási Zoltán. Rendezők: Dömötör András és Kovács Dániel

A KoMod Színház díszvendégeként január 11-én Magyarországra látogatott Ali Taylor brit drámaíró, akinek nagy sikerű Puha pihe című művét adta elő a teátrum ezen az estén. Az előadást követően fogadással egybekötött közönségtalálkozón vehettek részt az érdeklődők.
A Puha pihe (Cotton Wool) című színdarab premierje 2008 januárjában volt Drezdában, angol nyelven először 2008. április 1-jén, a londoni Theatre 503-ban láthatta a közönség, Lisa Spirling rendezésében. A londoni bemutató után a Times lenyűgözőnek és megbabonázónak, a Daily Telegraph pedig megdöbbentően mély és szenvedélyes alkotásnak nevezte az előadást. Magyar nyelven a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, majd a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata tűzte műsorára, Upor László fordításában. Magyarországon először 2013 októberében, a KoMod Színház fiatal művészeinek jóvoltából került bemutatásra.  A darabot legközelebb január 25-én este hét órától játsszák.

Selmeczi György Spiritiszták című operája az első 2014-es premier a Magyar Állami Operaházban, ahol Novák Eszter rendezésében január 19-én mutatják be a kétfelvonásos, olasz nyelvű darabot, amelyben a délszaki, veszélyes derű és az orosz intellektuális depresszió találkozik. Az előadásokat Kovács János vezényli. Cser Krisztián, Gábor Géza, Hámori Szabolcs, Sándor Árpád Pasztircsák Polina, Kovács István és Pataki Adorján énekli a főszerepeket. A díszlettervező Zeke Edit.

 

Szevasz Tamás! címmel emlékkoncertet adnak pályatársai Cseh Tamás születésnapján, január 22-én a Kolibri Színházban. Negyedszázaddal ezelőtt, a rendszerváltás idején születtek az Új dalok, amelyeket Dömölky János filmrendező – eddig titkos – felvétele is megőrzött. Az újonnan rekonstruált videót is bemutatja az est, így a Bereményi Gézával írt dalokat énekelve Cseh Tamás is jelen lesz a Kolibri megemlékezésén a Magyar Kultúra Napján.

 

Vidéki színházak  

Marius von Mayenburg, a kortárs német drámairodalom egyik legizgalmasabb alakjának fekete komédiáját mutatta be január 7-én a Kaposvári Csiky Gergely Színház, Némedi Árpád rendezésében.  A mű szellemes, szürreális játék a személyiségről és a szépségről alkotott álmainkról. Az előadást legközelebb január 25-én este hét órától, valamint január 30-én este fél nyolctól nézhetik meg.

Csukás István Kossuth-díjas költő, író új mesejátékát mutatta be a Veszprémi Pannon Várszínház január 7-én. Az Óriás nyomában című zenés darabot Vándorfi László igazgató rendezte, zenéjét Rossa László szerezte. „A darab különlegessége, hogy egy helytörténeti legendát is beleszőttem: a címszereplő óriás barangolása közepette erre a vidékre téved, és egy véletlennek köszönhetően létrehozza Ajkát és környékét a Somló-heggyel” – ismertette a szerzőa színház felkérésére írt kétrészes mű történetét. Az előadást legközelebb január 30-án játsszák délután három órától a veszprémi Hangvillában.

Horváth Teri tiszteletére rendeznek be emlékszobát a Sopronhoz tartozó Balfon. A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő személyes tárgyait is bemutató állandó kiállítás a Magyar Kultúra Napján, január 22-én nyílik meg a művelődési házban.  A művésznő2009 tavaszán hunyt el, hamvait szülei mellé, a balfi temetőben helyezték el. Az állandó kiállításon látható Kossuth- és Jászai-díja, és bele lehet olvasni abba a naplóba, amelyet a főiskolás évek alatt együtt írt Berek Katival, Váradi Hédivel és Psota Irénnel.

 

Határon túli színházak

Újvidék

Az Újvidéki Színház fennállása 40. évfordulója alkalmából egyhetes programsorozatot szervez január 20. és 27. között, számos vendégjátékkal.  A Szabadkai Népszínház magyar társulata a Mágnás Miska, szerb társulata a Kostana című produkcióval szerepel, utóbbi szerb nyelvű ugyan, de Urbán András rendezte, a főszerepet pedig Elor Emina játssza. A Zentai Magyar Kamaraszínház A fösvény című darabot, a Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház pedig Az ember komédiája című művet adja elő. A Belgrádi Jugoszláv Drámai Színház a Samo neka bude lepo (Csak szép legyen) című darabbal, a Dániából érkező Strange Party Orchestra pedig a The Factory (A gyár) című produkcióval látogat a Vajdaság fővárosába. Az ünnepi hétvégén az Újvidéki Színház művészei is fellépnek: díjnyertes előadásukat, az Opera Ultimát mutatják be, zárásként pedig a Negyven című gálaestet.Visszatekintésként megtekinthető majd Siflis Zoltán vajdasági rendező filmje az Újvidéki Színházról, utána beszélgetést szerveznek a színház múltjáról és jövőjéről.

 

Felvidék

A Kassai Thália Színház január 24-én este hét órai kezdettel bemutatja White Coffee című, fekete-fehér vígjátékát, amely a magyarországi  Lakmusz Csoport és a csehországi Divadlo Unlimited  közös produkciója, rendezője Lucie Málkova. Az elődás főbb szereplői Fekete Réka-Thália, Fekete Lovas Zsolt, Koncz Andrea, Kovács Annamária, Orbók Áron és Vass Csaba. A White Coffee szerzői előadás, amely a Lakmusz Csoport színészeinek emlékeiből, vallomásaiból és improvizációiból készült. „Először akkor találkoztam a Lakmusz Csoporttal, amikor a Meggyalázást [Botho Strauss darabját] próbáltam Magyarországon. Hamar megértettem, hogy hasonló nézeteket vallunk a színházról. Ezért is találtunk ki egy közös projektet. Az a téma, amit feldolgozunk, személyesen érinti őket, hiszen magyarként nőttek fel Romániában, ott végezték tanulmányaikat, és néhányan ottani színházakhoz szerződtek. Mindennap szembesülnek azzal, hogy valójában a kisebbséget jelképezik otthonukban“ – nyilatkozta Lucie Málkova.

2014. január 12-én este 7 órakor a Komáromi Jókai Színház színpadán vendégeskedett a Budapesti Nemzeti Színház Tamási Áron Vitéz lélek című előadásával, Vidnyánszky Attila rendezésében. A főbb szerepekben Trill Zsolt, Mécs Károly, Horváth Lajos Ottó, Reviczky Gábor és Martinovics Dorina volt látható.

 

Erdély

Nick Hornby angol kortárs író Fent a mélyben című drámáját mutatta be január 8-án a Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház Kedves Emőke rendezésében.  A Hosszú út lefele című regényt a szabadkai Góli Kornélia dramaturg alkalmazta színpadra, az előadás díszlet- és jelmeztervezője Balázs Gyöngyi.

A Marosvásárhelyi Magyar Művészeti Kar és a Román Művészeti Kar koreográfus hallgatóinak január 12-i közös előadása Maria Tănase emlékét idézte. A kiváló román énekesnő Aki szeretve csal című balladája ad keretet a produkciónak.

A Lurkó Fesztivál első kiadására készült alkalmi előadást követően január 17-én 18 órai kezdettel hivatalosan is bemutatja a Csíkszeredai Csíki Játékszín Janne Teller Semmi című művét Gimesi Dóra színpadi adaptációjában, Budaházi Attila rendezésében. A bemutatót beszélgetés követi Ágoston Imola és Kovács Zsuzsa pszichológusok jelenlétében, melyre a diákközönséget várják az alkotók. A 2000-ben született, azonos című regényt Dániában megjelenése után betiltották, majd alig egy év leforgása alatt kötelező olvasmánnyá tették. Mind a regény, mind a színpadi adaptáció a tinédzserek közegében tárgyalja a társadalmi szabályok értelmét. 

A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata január 30-án este hét órától játssza Carmina Burana című, nagy sikerű előadását A címadó középkori versgyűjtemény egyes darabjait 1937-ben zenésítette meg Carl Orff. Az előadás koreográfus-rendezője, Gigi Căciuleanu a táncot nemcsak kifejezőeszközként használja, hanem az élet szimbólumainak rajzává avatja. Az előadásra a színház magyar és román társulatából, illetve a Művészeti Egyetem diákjaiból verbuválta össze a csapatot a rendező.

 

A Kolozsvári Állami Magyar Színházban január 15-én kerül sor a Weöres Sándor A teljesség felé című könyvéből készült felolvasószínházi előadásra, amelynek decemberben volt a  bemutatója nemrégiben. A darabot Tompa Gábor, az intézmény igazgatója rendezte. Január 24-én este hét órától pedig újra műsorra tűzik Móricz Zsigmond Nem élhetek muzsikaszó nélkül című művének színpadi adaptációját.

A Nagyváradi Szigligeti Színház január 14-én mutatta be a Papírsárkány című előadást, amelyet Turgenyev Egy hónap falun című darabja nyomán állított színpadra Harsányi Zsolt. A díszlet Adrian Ganea munkája, jelmeztervező Kupás Anna. Főbb szerepekben: Tóth Tünde, Tasnádi-Sáhy Noémi, Kardos M. Róbert, Varga Balázs.  

                                                   

Január 31-én este hét órától a Nagyvárad Táncegyüttes előadásában látható két egyfelvonásos táncjáték. A Szerelemkert Kalotaszeg színes, hagyományokban és mítoszokban gazdag világát tárja elénk, már-már látomásszerű színpadi képekben. A villa egészen más világba kalauzol el – egy halotti tor tárul elénk a Gyimesek csodálatos táncos-zenés szokásait jelenítve meg.

 

Varga Melinda

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.