Ugrás a tartalomra

Méhes-est a Bulgakovban

Kitől örökölte Méhes György a mesélőtehetségét, miért kellett nevet változtatnia, hogyan fogadta a kolozsvári közönség az első színdarabját, milyen viszony fűzte Janovics Jenőhöz, Kós Károlyhoz és Kemény Jánoshoz – mindez kiderült Marosán Csaba színművész egyéni előadásából a kolozsvári Bulgakov Kávézóban.

 

 

 

Méhes-est a Bulgakovban

 

Méhes György Bizalmas jelentés egy fiatalemberről című önéletrajzi ihletésű könyvében olyan dolgokat ír a kolozsvári színház alapításáról, Janovics Jenőről, Kós Károlyról, Kemény Jánosról, amelyeket máshol nem biztos, hogy megtalálnánk – véli Marosán Csaba fiatal színművész, akinek egyéni előadása révén bepillantást nyerhettünk a rendkívül gazdag Méhes-életműbe.

A színészt az írónak ez a könyve  érintette meg leginkább, amikor elolvasta, úgy döntött, előadást készít a Méhes-életmű néhány mozaikjából. A mintegy egy hónapos munka során sok irodalmi anyagot és segítséget kapott Nagy Elektől, Méhes György fiától. Ebben a regényben az író napjainkat is érintő problémákat tárgyal, például a román–magyar viszonyt, vagy hogy miként dolgozta fel a második világháborút az erdélyi társadalom, milyen volt Kolozsvár, amikor „megzavarodott” a világ, és óvóhelyek hűvöséből kellett fülelni, hogy bombázzák-e a Kincsest. De azt is kevesen tudják, hogy a kolozsvári színház alapítása Kótsi Patkó Jánoshoz kötődik, meg hogy milyen korán kelt Janovics Jenő, vagy hogy Kós Károly napja azzal indult, hogy elrendezte az állatokat, csak utána utazott fel Kolozsvárra, a vonaton meg politikáról, közéletről társalgott az útitársaival.

Marosán szerint a közönséget bizonyára lenyűgözi Méhes humora, kimunkált és ízes nyelvezete. Egyéni előadásaival – eddig kettő volt, az egyik Hunyadi Sándorhoz, a másik Tamási Áronhoz kötődött – szeretné közelebb vinni az olvasókhoz és elsősorban a fiatalokhoz erdélyi irodalmunk nagy klasszikusait. Ezért a legérdekesebb részeket választja ki az írói életművekből, amolyan „étvágygerjesztőként” a további olvasáshoz. Ha egy fiatal kezébe kerül Hunyadi  A vöröslámpás ház című novellája a Virág utcai bordélyról, amely ráadásul a Bulgakov melletti házban volt, biztosan egyebet is elolvas az írótól.

A Méhes-életmű bármelyik darabja felkeltheti a fiatalság érdeklődését, az író regényeinek, drámáinak üzenete időtálló – vallja Marosán, aki a Bulgakov emeleti termének hangulatos félhomályában izgalmas irodalmi időutazásra hívott bennünket. Érzékletesen, nagyfokú empátiával ragadta ki az életmű azon részleteit, amelyek az írói életutat is kirajzolták. A közönség soraiban ott ült az író fia, és nem mellesleg Dáné Tibor Kálmán, a Micsoda társaság című humoros családregény másik ihlető figurája. Ez ugyan az előadásból nem derült ki, de egyik korábbi esten erről is beszéltek a Bulgakovban, Méhes ugyanis „visszajáró vendég” a kávéházban, évente megünneplik a születésnapját. Általában ifjúsági vagy gyerekkönyvekkel, a mostani viszont nem csak ezt az oldalát kívánta kidomborítani.

Ahogy a színművész lapunknak adott interjújában fogalmazott: „kissé melankolikus” az a Méhes-arc, amely az egyórás programban elénk tárul, de ezt az oldalát is ismernünk kell. (Ezzel vitatkoznánk, hiszen az előadás nagyon sokszor megnevettette a közönséget.) Sütő András korunk Benedek Elekjének nevezte Méhest, aki nagymamájától örökölte a mesélőtehetségét, a nagymama ugyanis nagyon sokat mesélt neki, el is kényeztette, hiszen ő volt az első unokája.  Az író egyébként azt vallja, hogy aki gyerekként nem hallott vagy olvasott mesét, az nem is volt sosem boldog ember.

Méhes György Székelyudvarhelyen született, a Kolozsvári Református Kollégiumban volt gimnazista, ahol anyai ági felmenői is tanítottak. Az egyetemi oklevelet a Ferdinánd Tudományegyetemen szerezte. Szüleiről ekképp vall: édesanyám jómódú tanárcsalád gyerekeként nevelkedett. A sétatéri lányintézetben irodalomra, történelemre oktatták, ugyanakkor bepillantást nyert a természettudományok titkaiba is. Zenére, kézimunkázásra, jómodorra és főzésre tanították itt a lányokat, jövendő úriasszonyokat neveltek belőlük.

Szülei hirtelen fellángolt szerelemből házasodtak össze. Apja kedves, szelíd humorú volt, gyönyörű tenor hanggal, emiatt rá is akarták beszélni, hogy hagyja ott a jogi pályát, de ő inkább a biztos ügyvédi munkát választotta. Az első világháború előtt súlyos tüdőtágulatot kapott, ezért nem vitték el a háborúba, ez akkor kivételes szerencsének számított. Sajnos a baj gyógyíthatatlannak bizonyult, alig ötvenévesen meghalt.

Méhes György apjához hasonlóan a jogi pályát választotta, de az egyetem elvégzése után rögtön az írásnak szentelte életét. A Keleti Újságnál és a Pásztortűznél Dsida Jenővel, Reményik Sándorral, Nyirő Józseffel, Karácsony Benővel dolgozott együtt, az irodalmat Kós Károly, Ligeti Ernő, Wass Albert, Tamási Áron, Janovics Jenő társaságában szívta magába. Janovics egyébként mestere volt, ő ébresztette fel az érdeklődését a kolozsvári magyar színház iránt, s ő beszélte rá, hogy színháztörténeti témát válasszon doktori dolgozatához.

Mindig reggel hívott magához nyolcra, fél kilencre. Janovics személye összekapcsolódott bennem a frissességgel, a reggeli fénnyel. Amikor becsengettem Petőfi utcai lakásába, kitakarított, kiszellőztetett szobával fogadott, íróasztalán teleírt papírok mutatták, hogy már régóta dolgozik” – írja róla Méhes.

Janovics ekkor már túl volt élete delén, mindenhez értő, bölcs ember benyomását keltette, könyvespolcán könyvek százai, színháztörténeti és filozófiai kiadványok sorakoztak. Fájdalmas mosollyal viselte a csapásokat, nem csüggedt el, amikor a kolozsvári nemzeti színház odaveszett, hanem az összes vagyonát  a sétatéri színház felépítésébe fektette. Felesége, Poór Lili „királynői jelenség volt, úgy is viselkedett, nyájasan és felségesen. Lelkének méretei voltak királynőiek”.

Janovicsnak köszönhetően doktorált Méhes Kótsi Patkó János, a kolozsvári színház alapítójának színháztörténeti jelentőségéből. Számos színikritikát is publikált, valamint politikai írásokat, amelyekben fellépett a nacionalizmus ellen. Önéletrajzi regényében hitelesen mutatja be a második világháború, a korszakváltás eseményeit.

A második világháború után, 1948–1950 között a Falvak Dolgozó Népe munktársa, 1950–52 között pedig a Művelődési Útmutató szerkesztője. Pártonkívülisége miatt számos támadás éri. Nagy István kommunista munkásíró miatt nevet kellett változtatnia, így veszi föl matematikus–filozófus őse után a Méhes György nevet. Ennek kapcsán írja: „Kolozsvár mindennap levizsgázik emberségből és tisztességből, és hát elég sokan nem mennek át a tisztesség-vizsgán.”Az esten meghallgattuk a Kolozsvári Rádió 1997-es felvételét is, amelyben Méhes György kényszerű névváltoztatásáról mesél.

1950 után kivonul az irodalmi életből, szabadúszóként próbál érvényesülni. Gyermek- és ifjúsági regényein több generáció nőtt fel. A Napsugár gyermeklap főszerkesztő-helyetteseként, majd állandó meseírójaként dolgozik, s a legifjabbaknak írt munkáiba számos felnőtteknek szóló üzenetet is kódol. „Harminc év alatt alig akadt olyan szám, amelybe ne írt volna Méhes György, de felolvasásban is verhetelen volt” – mondja róla Kányádi Sándor.

Marosán a drámaíró tevékenységéből is adott ízelőt, mert tudni kell, hogy Méhes kora legnépszerűbb, a kolozsvári színpad legtöbbet játszott szerzője volt. A mindennapi életet vitte színre, a ’60-as évektől rengeteg drámát írt, amelyekben a társadalmi feszültségek kibontására, az erkölcsi igazság keresésére törekedett. A Harminchárom névtelen levél című drámája elsöprő sikert arat Kolozsvárott, Sepsiszentgyörgyön, Szatmáron és Budapesten. A kolozsvári ősbemutatón a színház büféjében Kós Károly teremti le a darabot fanyalogva fogadó kritikusokat.

Méhes Kós Károlyról szóló írásai roppant izgalmasak, az esten rövid részletet hallhattunk ezekből, de az is kiderült, hogyan látta báró Kemény Jánost és a korabeli Helikon-esteket. Keményről ekképp ír: magas, karcsú, angolbajuszú, nagyon jóképű férfi volt, tisztelte az embereket, mindig előre köszönt, és figyelt arra, hogy ne a bárói cím miatt nézzenek fel rá. Azt vallotta: a nemesség belülről fakad, és egyfajta erkölcsi emelkedettséget jelent. Képes volt világpolgárként viselkedni és megszerettetni magát az emberekkel akkor is, amikor a kommunizmus miatt elvesztette mindenét, és szénégetőként dolgozott.  A románok úgy hívták „domnu’nostru” (a mi urunk).

Az est záróakkordjaként az író Micsoda társaság című humoros családregényének egyik részletét, a Havasi rántottát hallgathattuk meg, amelyből kiderül, mi mindent bele lehet sütni egy 28 tojásból készülő ételbe, s hogyan lehet beismerni, ha a kulináris művészeti termék olyan rosszra sikerül, hogy még a szúnyogokat is napokra elűzi a környékről.

Méhes Györgyöt 2002-ben tüntették ki Kossuth-díjjal, 2005-ben átvehette a Bécsi Európai Akadémia Díját. 2007. április 10-én, 91. életévében hunyt el Budapesten.

A tartalmas estről mindenki magával vihetett útravalóul egy-egy Méhes-idézetet, amelyeket a fiatal előadóművész az asztalokon szórt szét, néhányat fel is olvastak belőle.

A következő Marosán Csaba-esten Kalotaszeg környékre fogunk “utazni” többek között Ady, Móricz Zsigmond  és Jékely művein keresztül.

 

Varga Melinda

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.