Ugrás a tartalomra

Marafkó László: Harminc év – múlt tán?

A pártállam utolsó éveiben írott,  egy értelmiségi vergődéseit megjelenítő A balek című kisregényem története az ötvenes évekbe nyúlt vissza, s egyik főszereplője, az Öreg modelljéül Benjámin László és Tamási Lajos szolgált. Benjámint mondhatni jól ismertem. Ötvenhat egyik legismertebb versének, a Piros a vér a pesti utcán című költeménynek a szerzőjét, Tamásit viszont nem.

A munkásszármazású költő az ötvenes években pár évig az Írószövetség párttitkára volt, s jól ismerte a Rákosi-korszak kultúrpolitikai viszonyait, az irodalmi küzdelmeket. Bármennyit olvastam is az akkori csatározásokról, személyes valóságanyagot szerettem volna kapni azokról az időkről. Mondhatni „hegyszomszédi” közelségben laktunk egymáshoz a XII. kerületben, így – közös ismerősökre hivatkozva – kiügyeskedtem nála egy látogatást. Tudni kell, hogy Tamásit a forradalom után nem sokkal – éppen a szóban forgó vers, meg a Parlamentben, Nagy Imre közelében, a rádió kormánybiztosaként töltött napok miatt is – letartóztatták. A hozzátartozók által megkeresett, akkor befolyásos ismerősök közbenjárására viszont még a sorozatperek előtt elérték a szabadon bocsátását.

Évtizedekig az irodalmi élettől távol élt, bár elég nagy kihagyásokkal kötetei is megjelentek. A Csepeli Munkásotthonban már-már legendás irodalom- és kultúraközvetítői missziót teljesített, a kor jeles íróit, élő klasszikusait is vendégül híva, tehetséges kétkezi emberek indulását segítve. Az irodalmi köztudat által „egyversűnek” vélt költő számára eléggé fájdalmas lehetett ez a besorolás, hiszen a szenvedélyes költemény mögött míves, kimunkált versvilág rejtőzött, mint a korallzátonyok.

De térjünk vissza az első látogatás órájához. Nyári nap volt, a Pagony utcai társasház kertjében tomboltak a virágok és illatok, de a beszélgetés nemigen akaródzott kibontakozni. Tamási vonakodott, mert – mint mondta – azokról az időkről az Írószövetségben, évekkel korábban, fiatal íróknak elmondta már az emlékeit, magnófelvételen mindaz megtalálható a Petőfi Irodalmi Múzeumban. Jómagam ismertem ezt a felvételt. Hiába erősködtem, hivatkoztam a csepeli körben megforduló korosztályombeliekre, akiket ő is becsült, de nem akart kötélnek állni, csak emléktöredékeket ejtett el. S nem tudtam nem észrevenni, hogy pillantása minduntalan a nyári ingem mellzsebére téved. Az elutasítástól elkedvetlenedve mentem ki az utcán parkoló sárga Trabantomhoz, s hazatöfögtem. Állandóan az ingzsebem körül bóklászó tekintete kísértett. Otthon, az előszobaszekrény tükrébe pillantva megdermedtem. Abba a szűk zsebbe igazolványok voltak belegyömöszölve: legbelül a barnás személyi, s kívül a sápadt rózsaszín, nejlon védőburkolatba helyezett, többszörösen összehajtogatott gépjármű-vezetői engedély. Ennek felső szegélye kilátszott az ingzsebből: „Magyar Népköztársaság…” – így kezdődött a nyomtatott szöveg felzete. Ma sem tudom, hogy miképp folytatódott. Vendéglátóm nyilván csak ezt láthatta, s ki tudja milyen igazolványra gondolhatott. Hogy látogatója más céllal érkezett… Hát nem volt éppen felemelő érzés a rejtély megsejtése.

Később, amikor már több látogatás után jó viszonyba kerültünk, szókimondó feleségének négyszemközt elmeséltem a groteszk emléket. Egyáltalán nem lepte meg. Nem titkolta, hogy Tamási idegeit megviselték a forradalom utáni évtizedek, sokszor érezte, hogy bármikor újra eljöhetnek érte. S azt is, hogy esetleg provokálni akarják…

 A költőt önvád is gyötörte. A Piros a vér… keletkezéstörténetéről 1990-ben vele készült interjúmban, amelynek szerkesztett változata a Magyar Nemzetben jelent meg, öngyötrőn elmondta, hogy míg a megtorlás idején kegyetlenül elbántak olyanokkal, akiknél megtalálták versének másolatát, ő maga túlélte. Az állandó lelkifurdalás ismeretében így még utólag sem volt kedvem mosolyogni azon a mást gyanító, bóklászó tekinteten…

Látogatásaimkor néha a kiskamasz fiam is eljött velem, és Tamási örült ennek a figyelemnek. Eszméihez, köztük az ötvenhatban reméltekhez nem lett hűtlen, inkább egyes eszmék bizonyultak illuzórikusnak, és hagyták cserben őt, a „tiszta embert” – ahogy az ötvenhat utáni ún. kis íróper egyik elítéltje mondta később róla baráti körben. Egyébként a rendszer fonákságait kipécéző, több helyről visszautasított kisregényem végül 1989-ben jelent meg egy új kiadó gondozásában, s tiszteletpéldányt természetesen Tamási is kapott.

A nyolcvanas évek legközepén, még csak a földindulás szeizmikus jeleit küldő időben, Tamási különös tekintetével mondhatni három évtized kivonata lövellt be egyetlen pillanatba…

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.