Ugrás a tartalomra

Pessoa-parafrázisok

 

Többszörösen is egymásra- egymásba nyíló Ablakok…

MET: a Magyar Elektrográfusok Társaságának kiállítása nyomán

(Art Market, Bálna, Budapest, 2023. 10. 18 – 10. 22.)

Leadfotó: Daradics Árpád Lelkigyakorlatok, a műhöz kapcsolódó további képanyag az Irodalmi Jelen online fotógalériájában megtekinthető.


Képzőművészet és költészet, fotográfia és elektrográfia, de sorolhatnánk. Itt sokszoros összecsengések és összefüggések sora látható. Tematikus önvallomások metamorfózisa. Több, mint 30 alkotó kinyilatkozása egy Pessoa vers hívó-szavára: Ablakként szobádban

Lisszaboni árny-alak ablakok, A kétségek könyvének kényszeresen nyikorgó, fájdalom-ablakai, amott sóhajtó üvegcserép-karcolatok: ki-, be- és áttekintés-fragmentumok – e szavakra ébredt a leíró hajnalban, egy flexibilis-plasztikus falú, képlékeny szoba ablaka alatt kuporogva, vattafelhő-zubbonyba csavarva. Az ablakot hirtelen kitárta és kisvártatva már egy magába szippantó alagút végeláthatatlan távlata felé futott, váltakozó intenzitással (fény-objekt módjára vibrálva) futott, futott és futott… Majd megállt – és (itt, most!) fellélegzett:

Ablakok a fejben, a belső szobák sokaságában, ablakok, melyek a megfejtések számára elérhetetlen terekbe nyílnak, tárulnak-záródnak, katt, katt, nyi-korg, csatt…

Igen, itt teremnek, tárulnak a különféle átjárások, és önjáróan révedeznek a Pessoa-passzusok. Íme, egy idő-tér kísérleti absztrakt-tan: ablak nyílik az ablak ablakában alakuló ablakban… És a transz-lelkű költő szavai az óceán felől fuvallat-szeletekben érkeznek: sötét a szobád, akár az akna, a mélyben higany-színű pisztoly fénye pislog… A hullámzó falakon hideg lobog… Álvaro de Campos: Passagem das Horas

Az egyének szobájában, ahol senki se tudja, hogy kicsoda is valójában, ott sisteregnek az üveg-törmelékek, a részecskék misztériumokkal motyognak, a titkokkal, ami a kövek és lételemek alatti dolgokban lakik… A titkok persze a halállal is susmorognak, ami, aki nedvességet csempész a falakba és ezüst hajszálereket a tükörképek foncsorozott pillanataiba…

Repedések illatából, képszerkezetek, installált érzületek szubjektumaiból ritmikusan táruló, egymás arcába, száj-barlangjába ájuló ablakok: keret-sokszorozott, kenet-teljesen felkent, kérgesen kenetlen és kerettelen ablakok, ablakok, ok-ok-ok…

Sokezer éve senki sem tudja pontosan, hogy ki álmodik kit!? Kit, kitt, katt-kitt…

Miképpen a költő (itt éppen Fernando António Nogueira Pessoa) személyiség-sokszorozódásai, ötszörös-nyolcszoros megnyílásai-rejtőzései folyamatosan alakulnak, a művész-individuumok, a többnyire metaforikus és metamorfikus műveket megálmodó, teremtő, felmutató, újra és újra-értelmező alkotók is hasonlóan nyilatkoznak meg.

Akár szubjektív-repetitív módokon, akár technikai dupla-tripla csavarokkal vagy műfaji átjárásokkal, kölcsönhatás-feloldásokkal operálva, a lényeg, hogy az átfordulások és visszaájulások mágiája közben önmagukkal (vagy éppen egyik alteregójukkal), sorozataikkal, öröm-fragmentumaikkal találkozva megéljék a folyamat, a változó, és az Örök szellemi örökségeit!

E-a-o-i-a! – !a-i-o-a-E – Metanoia!

A nagy szfinx hasonmása (hason meditálva) egy galéria szövet-tereiben álmodik.

Írok – és megjelennek áttetsző kezem mögött a beszélő bodobácsok, összeragadva, ellentétes erőkkel haladva a felszakadt test járataiban… Minden elsötétült. Az időcsapda mátrix-csapdába zuhant…

Hallom belülről nevetni a szfinxet, tollam percegése a hangja.

Átkel a papíron, és én nem is láthatom a hatalmas kezet,

amely mindent, ami utánam maradt, a sötét pince sarkába söpör.

Az éjszaka hologramként baljós képsorokat vetít repedezett szoba-falamra. Kheopsz fáraó kettős temetése zajlik, egykoron aranyban, áradatban, és most bennem: csupaszon, vérpalásttal letakarva!

Rituálisan lassított táncok suhogása a fejben.

Egy barlangban archaikus aktok mocorognak, pszichikus Vitus-táncokat is látok…

Idő-rés ismeretlen corpusa ráng, megcsúszik, lecsupaszodik…

A messzeség kifordul magából…

A szoba csöndjének különös csörgődobja és hermetikus ütve-fúrója egyszerre szól!

A falak most belső felhők.

Zrí-zá-zunga, opus-humusz, eposz, mítosz, homunculus!

Az agyfal hártyás ablakán át, az áttetsző homlok ablakán át, a retinák szűkülő-táguló zoom-ablakán át, a távcső-ablakrés sugarán át, a bezúzott vagy átlőtt üveg stigmáján át, át-át átvilágítható emlékeken, elméken és elméleteken át: áradnak ki-be a valótlan valóságok, s ott: az éber álmok szimultán énekei = sajátos rezgései zöngik át a képterek képletes (matérikus és éteri) élet-tereit…

Epéd eped alá-fölé, test-levesben halál a lé,

Maya mája átszúrt fátyol, líra lépe létet gyászol…

Asztrális kezek (vakító fény-fehérek) nyitják a titkos ablakokat:

egy-egy ablak ablakának (meta-lakának) ablakában él egy ablak, melyben absztrakt formulák nyílnak az ablakon túli abszurd alakok érzékelés-ablakai felé:

és igen, olykor megnyílhatnak a nagyon belső és a túlon-túli Érzékelések Képzelet-ablakai is, kitárható, alakítható visszacsatolásban, sajátos átiratokban (a sokaságban), de leginkább: mindegyik (páratlan-társas) önmagában…

 


A kiállítás képei megtekinthetők ITT.

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.