• Szöllősi János

    Az alkotó abszolutizmusa és az alkotás kozmológiája

    Kosztolányi Dezső az Esti Kornélban, ebben az édesbús könyvben leírja hőse egy képzelt találkozását (vagy talán sajátját?) egy özvegyasszonnyal.

    Esti ugyebár költő, s a nő hozzá, mint híres szerzőhöz: pénzért jött.

    Alázatos kérelmének nyomatékosítása végett előadja családja s hozzátartozói minden búját és baját, Ádámtól és Évától kezdve. Esti végtelenül unatkozik, ez őt nem érdekli: az asszony szava kiszámítható, s az efféle alázatos kérelmeket egészen jól ismeri már.

    Ez az egész csupán élet: unalmas élet. S az élet legfeljebb csak munkaanyag lehet.

  • Irodalmi Jelen

    ÉLETMÉRLEG - Mayer Éva grafikusművész portréja

    Transzparencia, átláthatóság, áttetszőség és átvilágítás. A dolgok legbelsőbb jellege, működése mást mutat, mint ahogy azokat kívülről látjuk. Ha kívülről szemlélődünk, jelentőségüket nem fedezhetjük fel tökéletesen!
    (Mayer Éva)

  • Irodalmi Jelen

    KILÉGZÉS - PINCZÉS JÓZSEF LOPOTT ÁLMAI

     
    A szemlélő meggyőzi magát: nem kell folyvást úton lennie. Ez a mesét élvező gyerek, a mítoszt megélő felnőtt helyzete. Már távolabb az érintéstől, még közel az élményhez. (M.E.)

  • Irodalmi Jelen
    Irodalmi Jelen

    Rómában Rómát (hiába) keresed - Képek JAKATICS-SZABÓ VERONIKA vázlatkönyvéből, versekkel

     
    Ha látni vágyod, mit tud az emberkéz
    s a művészet: utazz ide, nézz szét itt,
    ha ugyan Róma nagyságát, a régit,
    az elfakult vázlatból kiveszed még.
    (Joachim du Bellay)

  • Irodalmi Jelen
    Irodalmi Jelen

    SUNSHINE. HAPPINESS? - Csernátony Lukács László festményei, Petri György verse

    Az úszósapkás férfiak arckifejezése eltorzul, a nők levetkőzik magukról a stílust, s fejükön olykor tébolyszerű vigyorral hagyják, hogy a festő megörökítse őket. Ha a napsütötte sávból még egy lépést beljebb teszünk, akkor látjuk meg valódi arcukat – a Fejek című sorozat portréin végképp eltűnnek a személyiségre jellemző külső jegyek, s csak a lét értelmetlenségétől visszariadó, rémült arcok egyformasága, az életérzés univerzalitása marad. (Barta Edit)