Ugrás a tartalomra

Hakim Bey: Költői terrorizmus - HELIKON 2008/4

Egész éjszaka tartó, különös tánc a bankautomata helységeiben. Törvénytelen tű­zi-
játék mutatványok. Nemzeti parkokban hagyott land art-művek, amik annyira bizarrok, mintha földönkívüli alkotások lennének. Törj be egy lakásba, de ahelyett, hogy valamit ellopnál, hagyj magad után költői terrorista tárgyakat. Rabolj el va­la­kit és tedd boldoggá.
 
 

Hakim Bey

 

 

(Részletek HAKIM BEY – AUTONÓM TERÜLETEK. Káosz: Az Ontológiai Anarchizmus nyomtatványai című írásból. HELIKON 2008/4. Fordította: Nagy Imola.)

 

Költői Terrorizmus

 

 

 

 

 

Egész éjszaka tartó, különös tánc a bankautomata helységeiben. Törvénytelen tű­zi-
játék mutatványok. Nemzeti parkokban hagyott land art-művek, amik annyira bizarrok, mintha földönkívüli alkotások lennének. Törj be egy lakásba, de ahelyett, hogy valamit ellopnál, hagyj magad után költői terrorista tárgyakat. Rabolj el va­la­kit és tedd boldoggá.
Válassz ki valakit véletlenszerűen és hitesd el vele, hogy hatalmas, használha­-
tatlan, elbűvölő örökség birtokába jutott – mondjuk övé az Antarktisz 5000 négy-
zetmérföldje, vagy egy kiöregedett cirkuszi elefánt, vagy egy bombayi árvaház, vagy egy alkimista anyag-gyűjtemény. Később majd rájönnek arra, hogy pár pillanatig valami rendkívüliben hittek, és ennek eredményeképpen, talán, megpróbálnak intenzívebben élni.
Helyezz réztáblákat köz- vagy magánterületekre, ahol valamilyen megvilágosodásban vagy különlegesen jó szexuális élményben stb. volt részed.
Meztelenedj le egy jelre.
Szervezz sztrájkot az iskoládban vagy a munkahelyeden, azon okból kifolyó-
lag, hogy nem elégítik ki a hanyagság és a szellemi szépség iránti igényeidet.
A graffiti-művészet egy kis bájt kölcsönzött a csúnya földalattiknak és a rideg köztéri monumentumoknak – lehet KT műveket tervezni közterekre is: verseket firkálni a bíróságok mosdóinak a falára, kis fétiseket hagyni parkokban és vendég-
lőkben, xerox műveket tenni az autók ablaktörlői alá, Nagybetűs Szlogeneket ragasz-
tani játszóterek falaira, anonim leveleket küldeni (postai csalás) véletlenszerűen (vagy sem) kiválasztott személyeknek, kalóz rádiót csinálni, nedves cement.
A közönség reakciójának vagy a KT által kiváltott esztétikai sokknak legalább olyan erősnek kell lennie, mint a terror érzésének – erőteljes utálat, szexuális vágy keltése, babonás csodálat, hirtelen intuitív áttörés, dadás szorongás – de attól füg­-
getlenül, hogy egy személynek szólt, vagy többnek, hogy „aláírt”, vagy anonim munka, ha a KT nem változtatja meg valaki életét (az alkotóján kívül), akkor ered-
ménytelen.
A KT egy felvonás a Kegyetlenség Színházában, ahol nincs színpad, nincsenek székek, nincsenek jegyek és nincsenek falak. Ahhoz, hogy hatása legyen, a KT-nek határozottan maga mögött kell hagynia a művészeti fogyasztás minden megszokott struktúráját (galériák, kiadványok, média).
A KT netovábbja lehetne egy kitűnő csábítás, amit nemcsak a kölcsönös kielé-
gülés érdekében tesznek, hanem mint tudatos aktust, egy tudatosan választott szép élet kedvéért. A K-terrorista úgy viselkedik, mint aki kijátssza az emberek bizalmát, de nem pénzért, hanem a VÁLTOZÁS érdekében.
Ne alkoss KT műveket más művészeknek, hanem olyan embereknek, akik nem jönnek rá (legalábbis egy pillanatra), hogy amit alkottál az művészet. Kerüld a fel-
ismerhető művészeti kategóriákat, kerüld a politikát, ne próbálj érvekkel meggyőz­ni, ne légy érzelgős, légy kíméletlen, kockáztass, csak azt vandalizáld, amit muszáj,

tégy valami olyasmit, amire a gyermekek életük végéig emlékezni fognak – de ne légy spontán, hacsak nem szállt meg a KT múzsája.
Öltözz ki. Mondj hamis nevet. Légy legendás. A legjobb KT törvényellenes, de ne fogjanak el. A művészet bűncselekmény, a bűncselekmény művészet.
 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.