Hakim Bey: Költői terrorizmus - HELIKON 2008/4
Egész éjszaka tartó, különös tánc a bankautomata helységeiben. Törvénytelen tűzi-
játék mutatványok. Nemzeti parkokban hagyott land art-művek, amik annyira bizarrok, mintha földönkívüli alkotások lennének. Törj be egy lakásba, de ahelyett, hogy valamit ellopnál, hagyj magad után költői terrorista tárgyakat. Rabolj el valakit és tedd boldoggá.
Hakim Bey
(Részletek HAKIM BEY – AUTONÓM TERÜLETEK. Káosz: Az Ontológiai Anarchizmus nyomtatványai című írásból. HELIKON 2008/4. Fordította: Nagy Imola.)
Költői Terrorizmus
Egész éjszaka tartó, különös tánc a bankautomata helységeiben. Törvénytelen tűzi-
játék mutatványok. Nemzeti parkokban hagyott land art-művek, amik annyira bizarrok, mintha földönkívüli alkotások lennének. Törj be egy lakásba, de ahelyett, hogy valamit ellopnál, hagyj magad után költői terrorista tárgyakat. Rabolj el valakit és tedd boldoggá.
Válassz ki valakit véletlenszerűen és hitesd el vele, hogy hatalmas, használha-
tatlan, elbűvölő örökség birtokába jutott – mondjuk övé az Antarktisz 5000 négy-
zetmérföldje, vagy egy kiöregedett cirkuszi elefánt, vagy egy bombayi árvaház, vagy egy alkimista anyag-gyűjtemény. Később majd rájönnek arra, hogy pár pillanatig valami rendkívüliben hittek, és ennek eredményeképpen, talán, megpróbálnak intenzívebben élni.
Helyezz réztáblákat köz- vagy magánterületekre, ahol valamilyen megvilágosodásban vagy különlegesen jó szexuális élményben stb. volt részed.
Meztelenedj le egy jelre.
Szervezz sztrájkot az iskoládban vagy a munkahelyeden, azon okból kifolyó-
lag, hogy nem elégítik ki a hanyagság és a szellemi szépség iránti igényeidet.
A graffiti-művészet egy kis bájt kölcsönzött a csúnya földalattiknak és a rideg köztéri monumentumoknak – lehet KT műveket tervezni közterekre is: verseket firkálni a bíróságok mosdóinak a falára, kis fétiseket hagyni parkokban és vendég-
lőkben, xerox műveket tenni az autók ablaktörlői alá, Nagybetűs Szlogeneket ragasz-
tani játszóterek falaira, anonim leveleket küldeni (postai csalás) véletlenszerűen (vagy sem) kiválasztott személyeknek, kalóz rádiót csinálni, nedves cement.
A közönség reakciójának vagy a KT által kiváltott esztétikai sokknak legalább olyan erősnek kell lennie, mint a terror érzésének – erőteljes utálat, szexuális vágy keltése, babonás csodálat, hirtelen intuitív áttörés, dadás szorongás – de attól füg-
getlenül, hogy egy személynek szólt, vagy többnek, hogy „aláírt”, vagy anonim munka, ha a KT nem változtatja meg valaki életét (az alkotóján kívül), akkor ered-
ménytelen.
A KT egy felvonás a Kegyetlenség Színházában, ahol nincs színpad, nincsenek székek, nincsenek jegyek és nincsenek falak. Ahhoz, hogy hatása legyen, a KT-nek határozottan maga mögött kell hagynia a művészeti fogyasztás minden megszokott struktúráját (galériák, kiadványok, média).
A KT netovábbja lehetne egy kitűnő csábítás, amit nemcsak a kölcsönös kielé-
gülés érdekében tesznek, hanem mint tudatos aktust, egy tudatosan választott szép élet kedvéért. A K-terrorista úgy viselkedik, mint aki kijátssza az emberek bizalmát, de nem pénzért, hanem a VÁLTOZÁS érdekében.
Ne alkoss KT műveket más művészeknek, hanem olyan embereknek, akik nem jönnek rá (legalábbis egy pillanatra), hogy amit alkottál az művészet. Kerüld a fel-
ismerhető művészeti kategóriákat, kerüld a politikát, ne próbálj érvekkel meggyőzni, ne légy érzelgős, légy kíméletlen, kockáztass, csak azt vandalizáld, amit muszáj,
tégy valami olyasmit, amire a gyermekek életük végéig emlékezni fognak – de ne légy spontán, hacsak nem szállt meg a KT múzsája.
Öltözz ki. Mondj hamis nevet. Légy legendás. A legjobb KT törvényellenes, de ne fogjanak el. A művészet bűncselekmény, a bűncselekmény művészet.