Bálint Tibor: A FEJÉR LÓTÓL A ZOKOGÓ MAJOMIG - Első rész
„Egyike volt az erdélyi magyar irodalom nagyjainak. Aki lélek közelbe került vele, megismerhette, miből építkezik, hogyan formálja meg, azt, ami nehezen kimondható. Saját bőrén tapasztalta meg a legrosszabbat. Mártíromsága az érzelmek forrásából eredt. Bárhogyan is tagadta, élettapasztalata ráragadt novelláinak és regényeinek alakjaira, történeteinek mélységeiben felismerhetővé váltak vonásai, lelkének messziről látható katedrálisa. Bálint Tibor egyike volt a legőszintébb íróinknak. Talentumával az igazságot szolgálta. Irodalmi munkásságáért a megérdemelt Kossuth-díjat nem tudta kivárni. Egy csendes téli éjjel búcsúzott el ettől a világtól. Majdnem fiatalon.” – írja lapunk főszerkesztője, Böszörményi Zoltán Bálint Tiborról. Rövid, Kolozsvárról szóló írásokat közlünk a Zokogó majom szerzőjétől.
Bálint Tibor
A FEJÉR LÓTÓL
A ZOKOGÓ MAJOMIG
(Mozaikok egy város vendéglátóiparának múltjából)
Első rész
Emlékeztető jelek
Magányosan kószálok Kolozsvár ódon utcáin, ahol minden csupa kő, vas és emlékeztető jel, és keresem a régi kávéházakat, hogy krónikát írjak a város vendéglátásának múltjáról. Egyik vendéglő üvegezett ajtója mögül zavaros fény szivárog a járdára, és a dobos a pokol szolgájaként buzgólkodva emberi agyvelőket igyekszik habosra fölverni egy óriási réztálban. Jólesne meginni egy pohár bort, és emlékező mosollyal, csillogó szemmel fölidézni ezt-azt; de megszaporázom lépteimet, hogy mielőbb kívül jussak az üvöltő, óbégató, kurrogó, görcsökben fetrengő zenészek alvilági körén, s amikor kissé megnyugszom, azt kérdem: miért nem tudunk mi már mulatni, csak inni, miért nem tudunk talpra ugrani a borosüveg mellett egy szép eszmének tisztelegvén, csak duhajkodni? Tekints magadba, ember, huszadik század embere, álmélkodj el, s tedd kezedet szádra. Fölvidulni, pihenni térsz be a múlatóba, és csüggedten, fáradtan, pállott ruhában, rossz szájízzel fordulsz ki onnan. Kalandodat leckének fogod fel, és elhatározod, hogy többé nem térsz be hasonló helyre: elhidegülsz a társaságtól, a pincértől, a csapostól, a tükörtől és az oszlopoktól.
Bennszülöttként nehéz közömbösen félrefordulni e jelenségtől, vagy csak úgy megvonni a válunk, s én nem is teszem ezt. Én hinni akarom, hogy az enyedi Leányka nem duhajkodni biztat és nem ricsajt csapni; nem vonaglani és fetrengeni vagy tétlenül pácolódni egy sarokban. Ő múzsaként érinti mindazok homlokát, akik hajlanak a szépre, a költőire, akik olykor meghitt csendre és a szív muzsikájára áhítoznak az őrjöngésre bíztató ütemek helyett. Én máris hiszem, hogy a kávé illata jó szellemként fog lebegni Mátyás bölcsője körül...
Ebben a hitben állok meg a Zokogó majom romtelke előtt, keresem a Kispipa törzsvendégeit, elüldögélek a Vén diófa árnyékában, vagy a Csizmadia-színben s vallatom a régi cégtáblákat. Az. egykori New York ablakán bepillantva pedig arra gondolok, hogy ódát kellene írni a kávéházról, amely az idők során sokszor körülmelengette és kézen fogva a közösség asztalához vezette a társtalan gondolatot. Ahhoz az asztalhoz, amely gyakran nyikorgott a reánehezülő gondok alatt, de akár táncra is tudott perdülni a márciusi ifjak átforrósult örömétől. Ahhoz az asztalhoz, ahol egy ív-fehér papír mint a magasból hulló fénykéve világított be egy-egy szegletet, vagy lobbantotta lángra az írói varázslat csipkebokrait; ahhoz az asztalhoz, ahol vékonypénzű és vékony kabátú emberek is melegedhettek néhány órán .át a nagy gondolatok tüzénél, s mint Bölöni Farkas Sándor mondotta volt, megértek az egyenlőségre: ahol magyarok, románok, szászok szót értettek egymással az idők során.
Kezdetben vala a fogadó
Városok történetében és fejlődésében sokat mond az, hogy lakói mikor ismerték meg a legfinomabb falatokat és a babkávé zamatát. Kezdjünk hát a krónikához.
Talán egy kis előzménnyel kellene kezdeni. Például azzal, hogy Kolozsvár legnagyobb szülötte, Mátyás király kezében jó félezer esztendővel ezelőtt megcsillant már az aranyvilla, és fényével beragyogta ama tudósok, és bölcsek arcát, akik a világ mibenlétéről társalogtak, s akik még a kezükkel ragadták meg a sáfrányos léből kiemelt hatalmas húsdarabokat, hogy a tányérként használt kenyérszeletekre fektessék. Mátyás minden mozdulata, amellyel a villa egy-kis ívet írt le a lakomai asztal fölött, Erdélyt is közelebb vitte a humanizmushoz. Példa volt és jeladás, hogy Európának ezt a részét is mihamarabb össze kell kötni a műveltség távolabbi csillagaival. Erre gondolhatott, vidáman és fenségesen társalogva, ide is, oda is figyelve, s noha bőségesen evett az udvari lakomán, bizonyára nemcsak az új és varázslatos evőeszköz, de szellemének ragyogása is megóvta csodálatos tisztaságát, amelyről udvari történetírója, Antonio Bonfini regél.
Mi most ne menjünk vissza oly messzire. Ott kutassunk a krónika meg-megszakadó és szeszélyesen összekevert lapjai között, ahol a FEJÉR LÓ álldogál az emlékezet fakó pokrócával letakarva, vagyis ahol az a cégér díszelgett még a múlt század elején, a Vigadó kibérelt épületén, amely később ország háza lett. A sokszor emlegetett 1798-i nagy égés után, elégvén a tanács háza -- igy szól egy közgyűlési végzés —, a rendes gyűlés főbíró Szathmári Pap Zsigmondnál, később Mátyás születési házánál, majd a város monostor utcai FEJÉR LÓ vendégfogadójában tartatott.
De volt már akkoriban néhány más fogadója is a városnak. Az élelmesebb vállalkozók a Kültorda utca mentén tárták végre kapuikat, mert nemcsak a patkó vásott el a nagy utakon, de a lovak is mielőbb jászol elé kívánkoztak, és az utas, naphosszat a kerekek fölött imbolyogva, illatozó pecsenyéről s egy messzely borról ábrándozott. Egyik A SZARVASHOZ, a másik A HUSZÁRHOZ címezte fogadóját, a harmadik a CSILLAGnál vélte meglelni szerencséjét. Pávics János urambátyám pedig, aki szomorúságra hajlóbb lehetett, a temető szomszédságában vert tanyát. A vásártéren a VERES FOGADÓ, a Külmonostoron a VERESKERESZT fogadta be a fáradt és éhes utast, s HÁROM LILIOM néven külön vendégfogadójuk volt az izraelitáknak...
A mértékletességi egylet
„Kezdetben vala a fogadó” -- idéztük a múltat —, de ez már nem a kezdet, hanem a virágzó reformkorszak, amely nemcsak mesepalotákat varázsolt elő, nemcsak tüneményes épületeket emelt és hidakat vert folyók fölött, de virágot hajtott Bacchus kebelbarátainak orrán is.
Kolozsvárnak két napilapja, féltucat hetilapja és képes folyóirata volt, s immár a második könyvüzlete nyílt meg; római katolikus gimnáziumokkal, református és unitárius főtanodákkal dicsekedhetett; volt könyv- és kőnyomdája, zenekonzervatóriuma, a nemzeti színház folyvást szilárdult: koszorú, taps, fáklyás zene tette feledhetetlenné Thália áldozói előtt Kolozsvár lelkes közönségét.
És természetesen növekedett a szesztermelés. A század elején, 1808-ban feleannyi árus mérte a pálinkát s vágta eladásra a dohányt, mint ahány „koppasztott" libát árult. A krónikás azonban mégis sóhajtva említi a szűkös szórakozási lehetőségeket. Midőn eljött a tél —panaszalja —, a pihenés, a vidámság időszaka, az ifjú s meglett férfi, viruló hölgy és az élet javában levő nő örömre készülve vigadóba ment; az álarc pajzánkodása s a tánc szilaj kedvtelése volt az egyetlen kínálkozó öröm. Nem volt, ami a képzelmet megragadja, szépségével bájolja, költészetével fölemelje.
Az ötvenes évek elején már 126 kereskedőnek volt kocsmárlási joga, s így hát nem csoda, ha előbb-utóbb megszólalt a józanság hangja is. Nagy Ferenc 1844. agusztus 20-án nyomtatott körlevelet intézett a vármegyék főbb tisztviselőihez, arra kérvén feleletet, hogy kinek-kinek a kerületében mennyi pálinkát főznek s fogyasztanak el, s hogy milyen befolyást gyakorol a pálinkaital a nép erkölcsére és a bűnügyek szaporodására. Rá két esztendőre pedig megalakította a Kolozsvári Központi Mértékletességi Egyletet. A tagoknak a kötelező levélmintán az alábbi ígéretet kellett tenniük:
„A mai naptól fogva semmi néven nevezendő pálinkát, rozso!ist, puncsot,rhumot, arrachot nem iszunk, kivéve ha az orvos rendeli egészségi tekintetből, amíg a betegség elmúlik,. A pálinkaitalról másokat is lemondásra bírni igyekszünk."
Nem ok nélkül gyanítjuk, hogy már abban az időben is voltak megértő orvosok, s azt is sejtjük, hogy a lemondásra bírás olykor épp egy-egy kupica vagy több kupica rozsolis, puncs, rhum mellett folyt.
Messzi vizeken túlról akkoriban érkezett haza egy nagy férfiú, aki a józanság dolgát is józanabbul látta sok más embernél: Bölöni Farkas Sándor, az észak-amerikai utazó és naplóíró. Kortársai a szabadság bibliájának, remények ébresztőjének, nagy tettek ihletőjének tekintették útleírását. Széchenyi István szerint a könyv „haszna honosainkra felszámíthatatlan". Wesselényi Miklós úgy véli, hogy a magok, amelyeket Farkas Sándor elhintett, már csíráznak, s egykor bizonyára óriási fákká növekednek, George Barit pedig azt írja, hogy a könyvet a balázsfalvi szemináriumban is érdeklődéssel olvasták. A mű nemsokára újabb kiadást ért meg, majd rákerült a tiltott könyvek jegyzékére...
Biasini táltosai
Bölöni Farkas Sándor Európa nagy nemzeteitől s az Atlanti-óceánon túli új világból tanulta el a korszerű intézmények létesítésének módját és szükségességét. A politikai és a hírlapirodalom fölébresztette a népek közötti gyakoribb érintkezés vágyát, és a gondolatok és eszmecserék nagy forgalmát. Bel- és külföldi utazók jöttek-mentek, s Kolozsváron nem volt őket ízléssel, kényelemmel elfogadni képes szállóhely, csak régi szabású vendégfogadók. Bölöni mindezt elpanaszolta talján barátjának, Biasini Kajetánnak, a híres vívómesternek, s arra ösztönözte, hogy nyisson szállodát, mint más városokban van, állítson bérkocsit, rendezzen bálokat a közönség mulattatására, hogy az osztályok egymáshoz jobban közeledjenek és az egyenlőségre megérjenek.
A derék olaszban volt üzleti érzék. Egymás után hozta létre a polgárosodás és a műveltség mindennapi intézményeit. Helybeli közlekedésre fölállította a bérkocsit, távolira, a Kolozsvár—Budapest s a Kolozsvár—Szeben—Brassó—Bukarest közötti útvonalra a gyorskocsit. Régebb ugyanis a fuvarozást kelet felé román fuvarosok végezték, magas kerekű, nehézkes, ponyvás szekereik elébe 6-8-10 ló volt befogva. „Úgy éreztük magunkat az első ülésekben — emlékezik Podmaniczky Frigyes báró —, mint mesében az az ember, aki hogy ébren maradjon, magát tövissel rakatá körül." Biasini táltosai 1836-bon az addigi három nap helyett tizennyolc óra alatt röpítették át a tízszemélyes fogatot Kolozsvárról Nagyváradra. Minden vasárnap indult egy-egy gyorsszekér a pesti Tigris szálloda e1ől, a Szél utcából, és szerdán délután érkezett meg a kincses városba.
1842. május 1-én ezt az utat tette meg Vahot Imre, Petőfi verseinek első közreadója, a pesti konyhaművészet és kocsmavilág legalaposabb ismerője. Ő is Biasini „passagerjének" állt be, s együtt érkezett Erdélyi János költővel, aki annyi sok szép költeménnyel áldozott annak a földnek, amelytől a nevét kapta. Most is fadisóhatott:
Üdvözöllek, Erdély, bérceid között,
Lelkem feléd már úgyis rég sóvárog ...
A nagy képességű és élelmes Biasini úgy vélte, hogy ha valaki fuvarozza az embereket, hát magának fuvarozza, s a személyszállítás megszervezése után más vállalkozásba kezdett: megvette a Szacsvai-féle fogadót a Kültorda utcában, s előtte a só-útig hat öl széles helyet foglalt le. Az a célja, mondta a régebbi vívómester, aki máris odahaza érezte magát, hogy minden kisebb és nagyobb állású és sorsú utazók teljes megelégedéssel szállhassanak oda, ami a város díszét és becsét emelje. Mivel pedig más városok példája szerint szükséges, hogy a kávéházak előtt padok és asztalok legyenek, hova az úri utazók és vendégek leülhessenek és hírlapot olvasva maguknak üdülést szerezhessenek, a helyet elegyengettette s fákat ültetett, hogy azok adandó esetekben a dühös bivalyoktól is védjenek ... A gyorskocsi negyedik esztendejében megnyitotta szép és kényelmes szállodáját, kibérelte a város vigadóját, divatba hozta a virág- és narancsbálokat, s amint azt az Erdélyi Híradóból tudjuk, olyan előkelő vendégei voltak, mint bajor generál Hertlin báró és Ghika György herceg. No meg Petőfi, aki 1847. október 21-én mint nászutas étkezett Kolozsvárra, ahonnan ezt írta barátjának, Kerényi Frigyesnek:
„Midőn beértem Kolosvár külvárosába, hirtelenében azt gondoltam, hogy Debrecenbe jutottam: apró parasztházak s az utcán feneketlen sártenger; de amint berobogtunk, a magyar-kapu alatt a városba: megváltozott a világ, s nagyot lélekzettem örömemben, hogy istennek hála csalódtam ... benn valék a kicsiny, de élénk és kedélyesen tarka Kolosvárban, mellynek utcáit most gyönyörrel szemlélem a Biasini fogadójának egyik ablakából ..."
Különben a derék olasz, aki oly sok jót tett Kolozsvárnak, az 1841–1843-i országgyűlés ajánlatára nemesi rangra emeltetett.
Hangolnak a muzsikusok
A muzsikusokkal emlékezet óta nem volt baj, de az 1848-as esküdt községi gyűlésben Diószegi Vas Sámuel fölpanaszolta, hogy az elsőkarbeli zenészekkel nem tud egyezni, oly rendkívüli fizetést követelnek. A tanács maga elé hívatta a cigányokat, engedékenységre intette őket, és azok sok húzódozás után egy estére 50 váltóforintot elfogadtak. De ügyük mostantól napirenden volt. Panaszkodtak, dicsekedtek, mentegetőztek, fogadkoztak, előnyökért folyamodtak. Még hazaszeretetüket is bizonygatták, ami nem is volt túlzás: Ditzi Károly vajda és Pongrácz Lajos, a Kolozsvári Zenész Társaság igazgatója ugyanis a huszonöt tagot kitevő zenekar nevében azt kérte, hogy az új törvény szerinti újoncállításra ne kényszeríttessenek, hanem mint régen is, az egész kolozsvári zenekar két újoncot pénzen fogadva állíthasson...mert igen nehéz egy zenetestületi tagot kiképezni; ők egy évtized óta úri pártfogás és a saját áldozataik által arra igyekeztek, hogy ebben a szép városban a zenészeket mint csak kitartó munkával tökéletesíthető művészeket minél magasabb fokra emeljék, muzsikájukkal vígságot és megelégedést szerezzenek. Ifjaik nemcsak a honi, de a külföldi zenészek dalt alkotó és versenyző művészeivel is bátran szembeállnak, vészes időben pedig hazájukat vérükkel és életükkel védelmezni legszentebb kötelességüknek ismerik el ...