Ugrás a tartalomra

Regényes időutazás retrópresszóban

 

Bár a könyvbemutatón nem ugratták ki a nyulat a bokorból, hogy miért kapta a regény a fenti címet, Fejős Éva kérdései mentén egy kicsit a szerzővel együtt visszaröppentünk az időben.

 

 

 

 

 

 

Regényes időutazás

retrópresszóban

 

Tóth Olga Csupasz nyulak című regényének bemutatója

 

Előfordult-e már, hogy a Tudományos Akadémia munkatársa kereste fel kéziratával a kiadót? – hangzott el a finoman ironikus kérdés a közönségből. A válasz nem volt meglepő: Tóth Olga az első tudományos kutató, akinek az Ulpius-háznál jelenik meg műve, ám az egyáltalán nem üt el az olvasmányos-szórakoztató regények „vonalát” képviselő kiadó profiljától, hiszen nemcsak tudományos megalapozottságú, hanem érdekes és izgalmas is. A Csupasz nyulak történetének ideje, a 60-as évek ráadásul virágkorát éli mostanában: vizuálisan és a zenében soha nem volt nagyobb divat a „vintage”, a retró. Szinte szükségszerű volt, hogy az irodalomban is megjelenjen újra e korszak.

Már maga a kötet bemutatójának helyszíne is a korhangulatot célozta meg: a belvárosi Ibolya presszó, amely valóban semmit nem változott évtizedek óta, minden korszakban megtalálta a maga törzsközönségét. Tíz-húsz éve még a pesti Bölcsészkar törzshelyéül szolgált, ma már az utcán terjeszkedik egyre szélesebb körben kirakosgatott asztalokkal, székekkel. De megmaradtak a piros bőrfotelek, a műanyag lambéria, a teljes falat beborító poszter, a szalmalámpabúra, és a politúrozott asztalok a hatalmas hamutartókkal. No és a berendezésre ránehezedő füstszag, amely talán fél évszázados.

Tóth Olga a Magyar Tudományos Akadémia munkatársaként családszociológiával foglalkozik, így a terület, amelyre most regényíróként lépett, egyáltalán nem volt ismeretlen számára. A regény egy korábban hagyományos modellnek számító kétgyerekes család csendes – és pusztító – unalmának „felrobbanását” mutatja be: az idősebb lány teherbe esik, anyja kitagadja. A világ, persze, gyökeresen megváltozott mára a „megesett lányok” megítélésében, mondta el Tóth Olga az egykor és most különbségeit boncolgatva, de ezt már magának a szónak a kikopása is jelzi a nyelvünkben. Az egész társadalmi berendezkedés más volt. A kellemetlen összezártság, a zsúfoltság, az intim szféra hiánya a krónikus lakáshiányból adódott: az albérlet is csak annyit jelentett, hogy egy idős ember kiadta egyik szobáját, és „teljes jogú figyelmet” gyakorolt a beköltöző fiatal élete fölött. Úgy általában: az emberek sokkal inkább beleláttak egymás életébe, és ez a kontroll az erkölcsi ítéletekben is visszaköszönt.

A regényben felbukkanó anyaotthon sem létezik már korabeli formájában, de a nem kívánt gyermekek sorsának megoldatlansága ma is éppúgy probléma. A hatvanas évekbeli női sorsokat Tóth Olga kutatóként a nyolcvanas években dolgozta fel egy korabeli Nők Lapja-sorozat alapján, amelyben sikeres női pályákat mutattak be. Íróként a szerzőt immár a kudarc érdekelte, valamint annak gyökerei, melyek meglátása szerint egyértelműen a szeretethiányból erednek. Fejős Éva kérdésére, hogy vajon miről álmodtak, mi után vágyakoztak ezek a lányok, Tóth Olga nem szolgálhatott konkrét válasszal, inkább csak azt sugallta, hogy a biztonság és a folytonosság volt számukra a legfontosabb. Akkoriban ugyanis mindenki hasonló, előre kiszámítható pályát járt be: a férfiak a férfiakét, a nők a nőkét. Ma már egyéni sorsokat élünk, és nagyon kiszámíthatatlanul.

A regényben felbukkan a hajdanán minden magyarországi gyerek életében jelentős szerepet játszó csillebérci úttörőtábor is, s ebből szinte adódott a kérdés, érez-e nosztalgiát az író gyerekkora iránt. Mint Tóth Olga elmesélte, az úttörő-létből számára gyerekként nem a mozgalmiság kínossága csapódott le, inkább a táborok jó hangulata, illetve a sokféle gyerek közötti elvegyülés izgalma. Az önéletrajziság kérdését finoman hárítva csak azt tudta megerősíteni, amit általában író az élményanyagával kapcsolatban elmondhat: saját tapasztalatok nélkül nem születhet próza, magunkban hordjuk azokat az emlékeinket, amelyek aztán egy regény építőkövei lesznek.

Laik Eszter

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.