Ugrás a tartalomra

Történelem, evolúció, magyarok – Csaplár Vilmos a Páholyból

 

Csaplár Vilmos új kötetében ugyanolyan természetes jelenségként kezeli a titkosszolgálatok működését, mint az államalapítás óta létező törésvonalat annak a közösségnek a sorsa alakulása szempontjából, melyet úgy hívnak: magyarok. A Pallas Páholy estjén az író beszélt művéről.

 

 

 

 

 

Történelem, evolúció, magyarok

 

– Csaplár Vilmos a Páholyból

 

 

Csaplár Vilmos könyve címét könnyű eltéveszteni, szinte „adja magát”, ahogyan az íróval való beszélgetés során egyszer Kőrössi P. József is így utalt rá: A magyarok története. Csaplár azonban gyorsan helyesbített: nem, nem a „története”. A magyarok (alcíme szerint: Az államalapítástól a 2010-es választásokig) nem történelemkönyv, hangsúlyozta az író, és mint az est során elhangzottakból leszűrhettük: egy az egyben le is számol a hagyományos történetszemlélettel.

Csaplár esszét írt, mégpedig, elmondása szerint, az esszé gyökereihez, eredeti jelentéséhez visszanyúlva: egy elméletet próbálgatott végig a történelmen, vajon minden ponton helytálló marad-e.  S hogy mennyire nem történelemkönyv, azt a megbontott kronológia is jelzi: azért az ’56-os forradalommal kezdődik a kötet, mondta el Csaplár Vilmos Kőrössi P. József kérdésére, mert a reformkor után (és a reformkorból merítve) ez volt a legjelentősebb szakasza a magyar történelemnek.

A hagyományos kronologikus szemlélet lebontásához Spenglernek A Nyugat alkonyában megfogalmazott civilizáció-szemlélete volt a minta, de erre alapozva sikerült az összes többi, Csaplár megfogalmazásában: elhibázott történelemszemléletet kiküszöbölni, legyen az az egyén felelőssége vagy a történelmi szükségszerűség elmélete, vagy a Kőrössi P. által firtatott „érzelmi döntések” kérdése. „A történelem az Egésznek, a természetnek a része, nem kell vívódnom azon, hogy valami szükségszerűség eredménye-e vagy érzelmi döntés” – mondta Csaplár Vilmos.

Így aztán kulcsmondattá vált az író szájából bizonyos konkrét történelmi helyzeteket firtatva, hogy „ez egy természetes folyamat”: például a forradalmaink ideig-óráig tartó, majd elenyésző dicsősége, vagy a vezető személyiségek „kiválasztódása”. A kifejezés hangulata nem véletlenül utal az evolúcióra: Csaplár alapvetően történeti-társadalmi evolúcióként, organikus egészként tekinti a magyarok sorsát – ahogyan más népekét is. Az író nem titkolta, hogy az Élet és Irodalomban például alaposan félre is értették, és evolucionistaként aposztrofálva munkáját az eugenikán keresztül Mengeléig jutottak a téves rokonításban. Holott szó sincs arról, hogy a beavatkozás szükségességét hirdetné – hangsúlyozta Csaplár, de még csak érzelmi viszonyulást sem akart semmiképp mutatni akár a múlt, akár a jelen történéseivel kapcsolatban – amiképp Kőrössi P. József rákérdezett, hogy jól érzékeli-e olvasóként: valóban dühvel írta-e a kötet bizonyos fejezeteit?

Az elmúlt évek politikai fordulatait elemezve szándékosan nem használt neveket, mondta el Csaplár Vilmos, mert egyrészt nem a személyeken van a hangsúly, hanem a jelenségeken, másrészt a távolságtartás a jelen szereplőitől (épp ugyanúgy, mint a múlttól) a könyv egységes szemléletrendszerét segíti. A rendszerváltás utáni két politikai pólus kialakulását például abból az alapszituációból származtatja – magyarázta az író –, amikor egy, a Bibó-kollégiumban kitört botrány során be kellett volna jutni a „felforgatók” szobájába a távollétükben, tudtuk nélkül, és egyesek szerint ezt meg lehetett tenni, mások szerint nem. A későbbi egyezkedések során, a posztok „leosztásakor” volt, aki azt hitte, hogy ezek egyezséggel elrendezhető kérdések, míg volt, akinek már akkor nyilvánvaló volt, hogy nem fog egyezkedni.

A könyv kulcsfogalmát az író a működésben látja: ha a történelem során a rendszer működése veszélybe kerül, mindig a helyreállítás az elsődleges reakció. Ilyenkor az energiák oda tömörülnek, ahol a leginkább működőképes egységek maradtak: tipikus példái ennek a titkosszolgálatok. Ezért is nevezi a kötetben a szovjet utóterületeken létrejött gyakorlatot „titkosszolgálati kapitalizmusnak”.

Az egyik, szinte megtörhetetlen örökség a magyar politikában (azaz a történelemben) Csaplár szerint a kettéosztottság, vagyis, hogy folytonosan egy törésvonal két oldalára próbálnak besorolni, kényszeríteni mindenkit – nincs köztes létezés. Paradox módon saját könyve sikerét is egy lehetséges kudarcban látja, fogalmazta meg némi iróniával a szerző, azaz: már most látszik, hogy egyik oldalon sem tudnak vele mit kezdeni, így tehát valamiképp beteljesül célja, üzenete – hogy ne legyen kisajátítható, hanem az általános jelenségeket ragadja meg.

S hogy miért  a reformkor lett egy azóta is konszenzusosan, folyamatosan hivatkozott és szimbólumnak tekintett időszaka a magyar történelemnek? Csaplár Vilmos az akkor vezetőkké váló személyek különleges alkalmasságában látja a magyarázatot.

És ha igaz az író elmélete, miszerint a mémekhez hasonlóan a történelem során úgy adunk át egymásnak bizonyos dolgokat, üzeneteket, hogy nem is tudunk róla, még egy új reformkor eljövetelében is bízhatunk.

Laik Eszter

 

Irodalmi Jelen

Irodalmi Jelen

Az Irodalmi Jelen független online művészeti portál és folyóirat. Alapítva 2001-ben.

.